 |
MediaSpecs.fr - uw tool voor een overzichtelijk Frans medialandschap
Beste mediavrienden,
Vrijdag 15 november lanceerden wij MediaSpecs.fr. U leest het goed: onze online zoekmachine gaat ook van start in Frankrijk.
MediaSpecs bespaart vakmensen in de media- en reclamewereld in België
al jaren kostbare tijd en middelen. In tijden waarin het medialandschap
zo snel verandert, en zeker voor een groot en complex gebied als
Frankrijk, is MediaSpecs een onmisbaar hulpinstrument.
MediaSpecs.fr telt vandaag al bijna 4.000 titels en daar komen er nog elke dag bij! Geïnteresseerden kunnen ons altijd contacteren voor een proefabonnement. Het persbericht over de lancering vindt u hier.
In deze nieuwsbrief een bundeling van het belangrijkste medianieuws van de afgelopen maand november.
Veel leesplezier!
Bart Kuypers - Marc Vanlaer - Wim Van Loock - Joren Sanders

Nieuws over MediaSpecs
Ook voor de Belgische database zijn het drukke tijden met het
verzamelen van de gegevens voor 2014. Aan de regies en uitgevers die
ons nog niets hebben doorgestuurd, vragen wij om ons de reclametarieven en redactionele kalenders voor 2014 te verzenden.
Nieuwe abonnees: de PR-bureaus Outsource Communications en Ogilvy PR, alsook het reclamebureau Wondergarden.
Op dinsdag 3 december telt de MediaSpecs database 7.381 titels waarvan er 5.215 actief zijn. Hiertoe behoren magazines (1.080), vakpers (649), dagbladen (222), huis-aan-huisbladen (665), out-of-home (743), radio/TV (393) en digitaal (1.708).

Nieuws van de maand november
Roularta stopt met Nederlandstalige versie The Good Life
Twee jaar geleden lanceerde Roularta de Nederlandstalige versie van het magazine The Good Life.
Het hybride magabook verscheen vier keer per jaar in Vlaanderen en
Nederland, maar het succes bij adverteerders bleef uit. De frequentie
van de Franstalige editie wordt in 2014 wel opgedreven van vijf naar
zes. Ook Trends Style verhoogt het aantal nummers van zes naar zeven.
TV op smartphone of tablet vanaf 6 december met Stievie
De applicatie Stievie, die het mogelijk maakt om televisie te kijken op
smartphones en tablets, is vanaf 6 december beschikbaar voor het grote
publiek. Stievie biedt de gebruiker tien zenders aan: één, Canvas,
Ketnet/OP12, VTM, 2BE, VTMKzoom, JIM, Vier, Vijf en Vitaya. Meer
details vindt u hier.
MO* wordt kwartaalblad
MO* verschijnt vanaf 2014 nog vier keer per jaar, terwijl het dit jaar
nog tien edities had. Het wordt wel een dikker en mooier uitgegeven
magazine dat betrouwbare achtergrondinformatie over de mondialiserende
wereld blijft bundelen. Bovendien wordt momenteel ook de website MO.be
volledig vernieuwd. Meer info op Hot News en in de database.
Nieuwe mobiele website voor Scripta
Scripta stelt haar gloednieuwe mobiele website voor. Het uitkomen van de
nieuwe CIM Persstudie en de recente lancering van een aantal
krantenpacks print & mobile vormden het uitgelezen moment. De site
geeft weer hoe de adverteerder, op zoek naar een groot en krachtig
bereik, het best en tevens kostenefficiënt zijn krantenmix samenstelt.
Lees er alles over op Hot News.

JCDecaux introduceert Campaign Spotter: een mobiele applicatie die alle lopende campagnes situeert
Sinds vorige week is Campaign Spotter van JCDecaux gratis beschikbaar
in de AppStore en Google Play. JCDecaux ontwikkelde deze mobiele
applicatie om klanten inzicht te geven in waar hun campagne zich
precies bevindt. Bovendien vinden de gebruikers er de GRP’s en
bereiksopbouw per dag terug. Bekijk alle mogelijkheden op Hot News.
Lancering van pop-rock radio RTL2 in Luxemburg in februari 2014
RTL Group lanceert zijn Frans radiostation RTL2 in februari ook in
Luxemburg. De Franstalige pop-rock radio zal in heel het Groothertogdom
te beluisteren en zal zijn eigen ochtendshow hebben met lokaal ingevuld
nieuws en muziek. De regie is in handen van IP Luxembourg.
Belgacom Skynet Advertising haalt Gamer-Network binnen
Belgacom Skynet Advertising heeft haar gamingportfolio verder
uitgebreid met Gamer-Network, het grootste onafhankelijke gamingnetwerk
in Europa met nieuws, reviews, previews, video's, releasedatums, een
forum en meer. Gamer-Network is vooral bekend van de website Eurogamer.
Meer info hier.
CEO van Marcom World (Media Marketing) lanceert eigen regie Charlie Mike
Serge De Schryver investeert in het nieuwe project Charlie Mike dat
onder andere als onafhankelijke externe regie zal optreden. De
portefeuille omvat alle titels die tot dusver gecommercialiseerd werden
door Media Selling Place. Ook diverse tv-formats van KanaalZ/CanalZ en
alle niet-sectoriële reclame van Media Marketing zal door Charlie Mike
gecommercialiseerd worden. Meer info, alsook een overzicht van het
vierkoppige team, vindt u op MediaSpecs Hot News.

IP en DPA voegen hun televisieweekbladen samen tot een nationaal package
Dag Allemaal, Tv Familie, Primo, Ciné-Télé-Revue, Télépro en Télé Star
worden voortaan samen aangeboden in een nationaal package
gecommercialiseerd door De Persgroep Advertising en IP Press. Het aanbod
van TV Mag Sixpack bestaat uit vier inlassingen in de zes titels
gespreid over acht weken.
Custom Regie verwelkomt RSC Anderlecht FootPeople Magazine
Custom Regie breidt zijn portefeuille uit met RSC Anderlecht FootPeople
Magazine. Er verschijnen vier edities in 2014 en het wordt verspreid
op 9.500 exemplaren in de VIP-loges tijdens de thuiswedstrijden van
voetbalclub Anderlecht. Meer details vindt u in MediaSpecs.
Story FM pakt vanaf december uit met drie nieuwe programma's
Sinds gisteren 2 december pakt Story FM uit met een nieuw
programmaschema met als blikvanger De Zotte Morgen: een ochtendprogramma
tussen 7 en 10 gepresenteerd door Tanja Dexters en Wim Weetjens. Andere
nieuwkomers zijn Lunchdate en De Avondshift. Verduidelijking van
Frederik De Swaef vindt u hier.
Bozar splitst Bozar Magazine op in Bozar Agenda en Bozar&Friends
De formule van Bozar Magazine is veranderd. Het agenda-gedeelte krijgt
een eigen publicatie met de naam Bozar Agenda en het redactionele
gedeelte wordt met Bozar&Friends eveneens een autonome uitgave.
Lees er hier alles over.

Nieuw digitaal project Newsmonkey wil gratis kwaliteitsjournalistiek aanbieden aan breed en jong publiek
Patrick Van Waeyenberge, Wouter Verschelden en Mick Van Loon lanceren
begin december het nieuwe digitale project Newsmonkey. Dit wordt een
gratis nieuwssite, naar het concept van het Amerikaanse Buzzfeed, die
eens balans wil vinden tussen entertainment en ernstige nieuwsartikels.
Momenteel loopt er ook een crowdfunding-actie. Alle info over
Newsmonkey vindt u op Hot News.
Fusie MobileWeb en Paratel: CM Telecom
MobileWeb en Paratel, gespecialiseerd in mobiele communicatie en mobiel
betaalverkeer, bundelen hun expertises en vormen sinds 5 november CM
Telecom. De bundeling betekent tevens dat MobileWeb en Paratel
gezamenlijk het pand aan de Fabrieksstraat 61 te Zaventem betrekken.
Meer info over het waarom van de fusie leest u hier.
Spicymotion vaart eigen koers
Spicymotion, regie in mobiele affichage, vaart sinds de recente overname
van Newworld door Aegis Media Belgium een eigen koers. Naast eigen
voertuigen en een netwerk van parkings en toeristische bussen, werd aan
de portfolio recent ook Spicy-Free-Mobility toegevoegd: drie netwerken
van door bekende Vlamingen bestuurde wagens.
VMMa wordt MEDIALAAN in 2014
De Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), moederbedrijf van
televisiezenders VTM, 2BE, Vitaya, vtmKzoom en JIM en van radiozenders
Q-music en JOE fm, krijgt een nieuwe naam. Vanaf begin 2014 zal VMMa
‘MEDIALAAN’ heten. De baseline wordt ‘Maak het Mee’.

Mediahuis snoeit in personeelsbestand: één op vijf wordt ontslagen
De bijzondere ondernemingsraad van Mediahuis (de nieuwe joint venture
van Corelio en Concentra) bevatte een onaangename verrassing voor de
1.120 werknemers: de directie wil maar liefst 205 functies schrappen. De
hoofdzetel van Mediahuis zal zich in Antwerpen bevinden. De vestigingen
in Hasselt en Groot-Bijgaarden blijven wel bestaan.
Geen reclame meer mogelijk in Nederlandstalige Reader’s Digest
De Nederlandstalige versie van Reader’s Digest, die verschijnt in
Nederland en Vlaanderen, stopt vanaf 2014 met het plaatsen van
advertenties. Het maandelijks magazine, met een Vlaamse oplage van
33.481 exemplaren, blijft voor alle duidelijkheid wel bestaan. De versie
voor Frankrijk en Wallonië laat nog wel advertenties toe, de tarieven
hiervan zijn te vinden in MediaSpecs.
ANDERE ARTIKELS AFGELOPEN MAAND VERSCHENEN OP HOT NEWS
Roularta schrapt De Streekkrant Aalter-Deinze en wijzigt bedelingsgebied De Zondag Deinze-Meetjesland en Gent-Wetteren
Aktueel breidt uit met editie Ninove-Geraardsbergen-Pajottenland
Hi-Media vergroot zijn Fullscreen-aanbod
Nieuwe radio BXFM mikt op Brusselse identiteit

OVERIG NIEUWS
Uitgebreid verslag van de Social Media Day over content marketing
Stephane Vermeiren en Joachim Rubin zijn de Marketers of the Year 2013
Vincent Delmotte benoemd tot General Country Manager Hi-Media Belgium
Diana De Cat nieuwe Director Communication & Research bij Roularta
De Persgroep werft Ilse De Schutter aan als Head of Marcom B2B
Ineke Le Compte aan de slag bij Humo Media
Betty Osaer nieuwe sales manager bij Trustmedia
Daan Killemaes leidt redactie Trends
CIM cijfers verspreiding pers 2013 Q3

Bericht aan de regies
MediaSpecs Database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine
met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle media in
België en Luxemburg. De mediabedrijven kunnen hun titels gratis
laten opnemen. Contacteer ons indien u vragen heeft over uw opgenomen informatie. De database is te consulteren via een abonnement. Kijk voor alle informatie en de tarieftabel op de homepage. MediaSpecs Hot News: elke dag, as it happens, gratis alle medianieuws op maat voor iedereen die met professionele belangstelling de evoluties in het medialandschap volgt. Bevat eveneens een kalender met alle media-activiteiten. Elke maand zijn er 3.000 unieke bezoekers. MediaSpecs Insights: centraal informatiepunt waar mediaspecialisten interessante documenten kunnen ontdekken of zelf publiceren. Dit ‘expert generated content’ platform omvat analyses, opinies, onderzoeken, thesissen en artikels rond recente mediaontwikkelingen. MediaSpecs Newsletter:
maandelijks een bondig overzicht van alle medianieuws. Begin van
elke maand gratis verstuurd naar alle geïnteresseerde
mediaprofessionals. Hot News en de Newsletter bevatten publicitaire
banners waar mediabedrijven zich kunnen profileren. Kijk hier voor meer informatie. MediaSpecs Twitter: dagelijks de belangrijkste newsflashes op Twitter. MediaSpecs LinkedIn User Group: interactief gebruikersplatform via LinkedIn voor alle MediaSpecs-abonnees. Wil u een collega, klant of relatie inschrijven voor de maandelijkse gratis Newsletter? Dat kan hier. Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven. Suggesties, vragen of opmerkingen kan u richten aan info@mediaspecs.be.
|
 |

MEDIASPECS AGENDA


MEDIASPECS INSIGHTS



|
 |