Database  |  Hot News  |  Insights  |  Jobs  
Onleesbaar? Bekijk deze nieuwsbrief in je browser | Version française
MediaSpecs
Newsletter

november 2013
63

Vive la France!

Beste mediavrienden,
 
Volgende week vrijdag 15 november lanceren we MediaSpecs in Frankrijk.
 
Onze zoekmachine is dé tool bij uitstek voor mediaplanners om zichzelf te informeren en te inspireren, dus binnenkort ook beschikbaar om het rijke Franse medialandschap te ontdekken.
 
Vraag nu als eerste een gratis en vrijblijvend proefabonnement. Geïnteresseerden kunnen genieten van aantrekkelijke lanceringsvoorwaarden!
 
In deze nieuwsbrief leest u het belangrijkste medianieuws van oktober met onderaan ook aandacht voor het onderzoeksplatform Insights en de kalender met aanstaande media-activiteiten.
 
Veel leesplezier!
 
Bart Kuypers - Marc Vanlaer - Wim Van Loock - Joren Sanders
 

Nieuws over MediaSpecs

Zoals beloofd zijn sinds eind oktober ook de nieuwe tarieven voor 2014 van MediaSpecs beschikbaar op de homepage.
 
Gebruikers van de database kunnen voortaan in hun beginscherm rechts een kadertje vinden om rechtstreeks door te klikken naar de meest recente Hot News, Insights en Agenda items.
 
Nieuwe abonnees: de PR-bureaus Weber Shandwick en Quadrant Communications, alsook de adverteerder/retailer Decathlon.
 
Op dinsdag 5 november telt de MediaSpecs database 7.351 titels waarvan er 5.203 actief zijn. Hiertoe behoren magazines (1.082), vakpers (649), dagbladen (222), huis-aan-huisbladen (668), out-of-home (729), radio/TV (394) en digitaal (1.705).
 

Nieuws van de maand oktober

Sanoma zet Belgische bladen te koop, 500 jobs weg in Nederland
Sanoma Belgium wordt onder “strategische heroriëntatie” geplaatst waarbij alle activiteiten in de etalage komen te staan. Alle opties zijn daarbij open, ook een volledige verkoop. Banenverlies is momenteel niet aan de orde. Meer uitleg van CEO Aimé Van Hecke op MediaSpecs Hot News. Daar vindt u ook meer info over de reorganisatie die op dit moment in Nederland plaatsvindt.
 
Think Media lanceert digitale televisiezender JUST
JUST, een initiatief van Think Media, is een nieuwe jongerenzender die draait rond muziek, film en games. De uithangborden van de zender zijn onder andere Erika Van Tielen, Steffi Vertriest, Nina De Man, Belle Perez, Dean en Jelle Van Dael. JUST zal te zien zijn via digitale televisie bij Telenet en Numericable. De lancering is gepland voor december 2013. Meer info vindt u hier.
 
Raambestickering op bus en tram terug mogelijk in Vlaanderen
Voortaan mogen adverteerders in Vlaanderen terug gebruik maken van de zijruiten op bus en tram. Dit was tot voor kort enkel toegestaan in Brussel en Wallonië. De nieuwe regeling gaat onmiddellijk in. Er zullen formaten worden aangeboden van 2 tot 28 m². Klik door naar Hot News voor uitleg van Didier Decaestecker, managing director van LijnCom.
 
Televisiezenders TNT en TCM stoppen ermee in de Benelux
De Amerikaanse zenders TNT en TCM stoppen met uitzenden in de Benelux. Op 1 januari 2014 trekt Turner Broadcasting Systems, dat eigenaar is van de zenders, de stekker uit het project wegens te weinig belangstelling van de kijkers. Andere zenders zoals CNN en Cartoon Network worden wel behouden.
 

 
Corelio en Concentra krijgen toestemming voor oprichting Het Mediahuis
De Belgische Mededingingsautoriteit heeft haar goedkeuring gegeven voor de oprichting van Het Mediahuis, de samenwerking tussen Corelio en Concentra. De krantentitels De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg zullen, aldus Corelio, voor minstens vijf jaar behouden blijven en de redacties voorzien van voldoende personeel.
 
Minoc Business Press maakt een doorstart als Minoc Media Services
Minoc Business Press, failliet verklaard op 1 oktober, maakt een doorstart als Minoc Media Services. Het volledige print en online portfolio, uitgezonderd FWD, blijft behouden. Minoc Media Services neemt met 21 medewerkers een groot deel van het personeel terug in dienst. Meer uitleg door nieuwe eigenaar en zaakvoerder Leo Vogels vindt u hier.
 
Studio 100 TV kiest Transfer als regie voor reclamespots
Studio 100 TV, de zender die zich focust op kinderen, zal voortaan ook reclamespots vertonen. Hiervoor gaat Studio 100 in zee met Transfer, de regie die zich specialiseert in thematelevisie. Transfer is al langer verantwoordelijk voor de reclame op Njam!, een andere zender van Studio 100. Ontdek de advertentietarieven hier.
 
Corelio Connect Regional snoeit in edities Rondom en Proximag
Bij Rondom verdwijnen er acht edities: Antwerpen, Antwerpen Noord, Gent, Meetjesland, Oostende, Torhout, Westhoek en Wetteren. Deze bladen zullen voor het laatst verschijnen op woensdag 6 november. Proximag van zijn kant schrapt de edities van Brussel Noord, Brussel Zuid en Fagnes.
 

 
Transportkrant De Lloyd herrijst als Flows
Flows is de opvolger van de transportkrant De Lloyd die in juni was gestopt. Het weekblad, met Philippe Van Dooren als hoofdredacteur, wordt uitgegeven door Roularta in samenwerking met Alfaport Antwerpen. De regie is in handen van PortPlus. Alle details leest u op Hot News. De advertentiemogelijkheden (ook van bijhorende website en dagelijkse digitale nieuwsbrief) vindt u hier.
 
Sanoma lanceert nieuw magazine Dreambaby
Dreambaby is een user generated contentmagazine voor toekomstige en jonge ouders. Het wordt gratis verstuurd via directe mailing en verkocht in Colruyt, Okay, Dreamland en Dreambaby. De eerste editie wordt eind februari 2014 verwacht. Meer info op Hot News en in de database.
 
Adverteren in enkel de Belgische editie van National Geographic
G+J International Media Sales, de regie van het maandblad National Geographic, biedt nu ook de mogelijkheid om een advertentie te plaatsen in enkel de Belgische oplage van het magazine. In Vlaanderen verkoopt het blad 25.000 exemplaren. De prijs van één pagina quadri bedraagt 6.500 euro.
 
Smile, een nieuw bedrijfsmagazine van ALD Automotive
Smile richt zich naar bestuurders van een ALD Automotive voertuig. De eerste editie verschijnt in december en het zal drie keer per jaar worden uitgegeven. De oplage bedraagt 37.000 exemplaren (60% NL, 40% FR). Regie is in handen van Effective Media. Meer informatie over de inhoud vindt u op Hot News, tarieven en contactgegevens in de database.
 

 
Goooal!: nieuw magazine voor de echte voetballiefhebber
Goooal! is het nieuwe maandelijkse voetbalmagazine van Golazo Media. Het brengt portretten, interviews en reportages van alle niveau’s: toppers, lagere afdelingen, jeugd en vrouwen. Verder ook aandacht voor de supportersbeleving en de actieve voetballer. Oplage: 35.000 exemplaren (25.000 NL en 10.000 FR). Meer details in MediaSpecs.
 
Vernieuwde website Sport.be in regie bij Belgacom Skynet Advertising
Sport.be, een product van Golazo Media en sinds 15 oktober in een compleet vernieuwde gedaante, is de nieuwste aanwinst van reclameregie Belgacom Skynet Advertising. Meer info vindt u op Hot News en in de database.
 
Amazing in Motion, het nieuwe magazine van Lexus
Amazing in Motion is het nieuwe magazine voor eigenaars en liefhebbers van het automerk Lexus. Informatie over de wagens wordt aangevuld met lifestyle thema’s. De oplage bedraagt 6.500 exemplaren (70% NL en 30% FR). Het magazine verschijnt vier keer per jaar en wordt afgewisseld met een maandelijkse digitale nieuwsbrief. Regie: Event & Expo België.
 
Roularta Media Group lanceert Trends Family Business
De economische magazines Trends en Trends-Tendances lanceerden op 10 oktober de eerste editie van Trends Family Business, een maandelijkse nieuwsbrief voor bedrijfsleiders van familiale ondernemingen, hun aandeelhouders en experten uit de sector. Klik hier voor meer informatie over het waarom en de inhoud van deze nieuwe nieuwsbrief.
 

 
ANDERE ARTIKELS AFGELOPEN MAAND VERSCHENEN OP HOT NEWS
 
De Grenskrant: nieuwe tweewekelijkse krant voor Maaseik, Kinrooi en Dilsen-Stokkem
 
PUUR Lifestyle breidt regio uit
 
Goeiedag vanaf 28 november ook in Groot-Aalst
 
Chouette Magazine verwelkomt vierde editie
 
Jaarlijkse agenda Mountain Bike verandert naam naar Go Biking
 
Nieuwe look en frequentiewijziging voor Z.O. magazine
 
Nieuw formaat voor Flair
 
Magazine over het BK veldrijden bij De Zondag, Krant van West-Vlaanderen en Sport Voetbal Magazine
 
Mobvious vergroot zijn portfolio met Roadsmart
 
Adexchange.com verruimt portefeuille met Immoweb.be
 
Real-time gps data op het affichagenetwerk van MobilAd
 
Overzicht recent verdwenen titels 
 

 
OVERIG NIEUWS
 
TBWA en KBC grote winnaars IAB MIXX Awards
 
CIM: verspreiding dagbladen gaat achteruit
 
Radio 1: Filip Pletinckx nieuw nethoofd en vernieuwd programmaschema vanaf januari 2014
 
Patrick Marck stopt als general manager bij IAB Belgium
 
François Chaudoir (Space) nieuwe voorzitter UMA
 
Geneviève Depaire start met Mediawize
 
Nick Demey managing director van ZIGT Media
 
International Herald Tribune is nu International New York Times
 
Proxistore gelanceerd in Frankrijk en commerciële samenwerking met Geolid
 
Reorganisatie bij het Franse Lagardère Active: verkoop van 10 titels
 

 
MEDIASPECS INSIGHTS, DE PLACE TO BE VOOR ONDERZOEKEN EN ANALYSES OVER RECLAME EN MEDIA
 
MediaSpecs Insights brengt ‘expert generated content’: media-experts delen hier diverse dossiers met andere mediaspecialisten. Ook u kan interessante documenten publiceren. Hiermee profileert u zichzelf en geeft u distributie aan uw expertise! Mediaspecialisten en studenten maken graag gebruik van dit platform vol diverse analyses, opinies, onderzoeken, thesissen, boekbesprekingen en artikels rond de meest recente mediaontwikkelingen.
 
Blikvanger deze maand is het “Marketing 2020, organizing for growth” onderzoek van de UBA in samenwerking met EffectiveBrands en Roularta Media. Zij stelden aan meer dan 300 Belgische marketeers vragen als “Voor welke uitdagingen staan marketing- en communicatiemanagers?”, “Welke rol speelt marketing in de businessstrategie?” en “Hoe wordt het marketingdepartement het best gestructureerd?”. Klik op de link voor meer info!
 
MEDIASPECS AGENDA, EEN HANDIG OVERZICHT MET AANSTAANDE MEDIA-ACTIVITEITEN
 
Morgen organiseert STIMA een seminarie over de juridische knelpunten van sociale media. Overmorgen is er onder andere de Social Media Day Academy over content marketing en RetailPodium met Jo Caudron over Digital Transformation Modeling.
 
Benieuwd naar wat er de komende weken nog allemaal te doen is? Doorblader de volledige kalender hier.
 

Bericht aan de regies

MediaSpecs Database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle media in België en Luxemburg. De mediabedrijven kunnen hun titels gratis laten opnemen. Contacteer ons indien u vragen heeft over uw opgenomen informatie. De database is te consulteren via een abonnement. Kijk voor alle informatie en de tarieftabel op de homepage.
 
MediaSpecs Hot News: elke dag, as it happens, gratis alle medianieuws op maat voor iedereen die met professionele belangstelling de evoluties in het medialandschap volgt. Bevat eveneens een kalender met alle media-activiteiten. Elke maand zijn er 3.000 unieke bezoekers.
 
MediaSpecs Insights: centraal informatiepunt waar mediaspecialisten interessante documenten kunnen ontdekken of zelf publiceren. Dit ‘expert generated content’ platform omvat analyses, opinies, onderzoeken, thesissen en artikels rond recente mediaontwikkelingen.
 
MediaSpecs Newsletter: maandelijks een bondig overzicht van alle medianieuws. Begin van elke maand gratis verstuurd naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Hot News en de Newsletter bevatten publicitaire banners waar mediabedrijven zich kunnen profileren. Kijk hier voor meer informatie.
 
MediaSpecs Twitter: dagelijks de belangrijkste newsflashes op Twitter.
 
MediaSpecs LinkedIn User Group: interactief gebruikersplatform via LinkedIn voor alle MediaSpecs-abonnees.
 
Wil u een collega, klant of relatie inschrijven voor de maandelijkse gratis Newsletter? Dat kan hier.
 
Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven.
 
Suggesties, vragen of opmerkingen kan u richten aan info@mediaspecs.be.

Recente reacties


Recente agenda