Database  |  Hot News  |  Insights  |  Jobs  
Onleesbaar? Bekijk deze nieuwsbrief in je browser | Version française
MediaSpecs
Newsletter

oktober 2013
62

MediaSpecs kijkt vooruit naar 2014!

Beste mediavrienden,
 
MediaSpecs brengt het complexe medialandschap in kaart, overzichtelijk en met de meest recente informatie. Nu al kan u voor enkele honderden media de tarieven voor 2014 terugvinden. Er zijn ook al redactionele kalenders beschikbaar voor 2014.
 
Aan de regies en uitgevers vragen we om mediakits, reclametarieven en kalenders voor 2014 zo snel mogelijk naar ons door te sturen. Wij zorgen ervoor dat informatie heel snel beschikbaar is voor de mediaspecialisten. Zo helpen we iedereen veel tijd te besparen.
 
Hieronder een overzicht van het medianieuws van de maand september. Vergeet ook niet onze activiteitenkalender te raadplegen voor een overzicht van aanstaande media-events.
 
Veel leesplezier!
 
Bart Kuypers - Marc Vanlaer - Wim Van Loock - Joren Sanders
 

Nieuws over MediaSpecs

Vorige maand kondigden wij de lancering van MediaSpecs.fr op 15 november aan. Momenteel staan er al meer dan 2.000 titels online.
Geïnteresseerd? Wij geven u graag een paswoord voor een eerste verkenning.
 
Nieuwe abonnees: Kunstmaan (reclamebureau) en Veen, Bosch en Keuning Uitgevers (uitgever van onder andere de Van Dale woordenboeken).
 
Op dinsdag 1 oktober telt de MediaSpecs database 7.296 titels waarvan er 5.189 actief zijn. Hiertoe behoren magazines (1.063), vakpers (638), dagbladen (221), huis-aan-huisbladen (670), out-of-home (733), radio/TV (395) en digitaal (1.698).
 

Nieuws van de maand september

Nieuwe methodologie voor de CIM Pers studies
Op 24 september werden de CIM Pers resultaten van 2013 gepubliceerd. Deze editie betekent een keerpunt in de meting van het persbereik in België. De studie werd immers verrijkt met vragen over het lezen van perstitels in elektronisch formaat. Ontdek de nieuwe bereiksindicatoren op Hot News. Op deze nieuwssite vindt u ook de analyses van de nieuwe bereikcijfers door De Persgroep, Roularta, Mediafin en Newspaperswork.
 
Brightfish: analyse CIM-resultaten en lancering CineData
Volgens het CIM verklaarden 4.506.700 personen ofte 47,3% afgelopen jaar naar de bioscoop te zijn geweest, het hoogste jaarbereik sinds 2001. Wat weekbereik betreft is er dan weer een daling van 12%. Brightfish haalt verschillende factoren aan voor deze evolutie én start vanaf 2014 met het cijferplatform CineData. Lees er alles over op MediaSpecs Hot News.
 
Roularta wordt uitgever van voormalige transportkrant De Lloyd
Roularta heeft een akkoord bereikt met Alfaport Antwerpen om de voormalige producten van Delta Publishing (waaronder de wekelijkse krant De Lloyd) uit te geven. Roularta zal samen met PortPlus zorgen voor de commercialisatie, redactie, productie en distributie. De eerste editie van de nieuwe De Lloyd zal verschijnen op dinsdag 15 oktober. Het volledige verhaal leest u op hier.
 
Propaganda zorgt voor UpGrade HUBrussel
De HUBrussel organiseerde een competitie voor de vernieuwing van hun nieuwsbrief Tempo. Uittredend bureau Propaganda kwam er als winnaar uit. Het vernieuwde magazine krijgt de titel UpGrade en helpt vier keer per jaar laatstejaarsstudenten secundair onderwijs bij het maken van hun studiekeuze met info over de opleidingen en het studentenleven in Brussel.
 

 
Artexis sluit mediaregie-deal met Media Expo
Artexis Belgium, uitbater van onder andere Antwerp Expo, Flanders Expo en Namur Expo, werkt sinds september samen met Media Expo voor de regie van alle postering en 3D-media in en rond de expo- en evenementenhallen.
 
TractorPOWER: nieuw blad voor de agrarische sector vanaf november
TractorPOWER zal vier keer per jaar verschijnen op 9.500 exemplaren, gestuurd naar Vlaamse en Waalse professionele bedrijven. Het vakblad, uitgegeven door Galileo Print, omschrijft zichzelf als een “mechanisatieblad voor de Belgische loonwerker, melkveehouder, akkerbouwer en dealer”. Adverteerders betalen voor één quadri-pagina 2.688 euro. Meer info vindt u in de MediaSpecs database.
 
Wijzigingen in het portfolio van Hi-Media Belgium
Hi-Media Belgium heeft haar portfolio uitgebreid met enkele websites van de Franse groep M6: Clubic.fr, Deco.fr, Jeuxvideo.fr, M6.fr en Turbo.fr. Daarnaast doet het ook de regie voor Babyplaza.be, Mamaenmeer.be en Papaworden.be / Devenirpapa.be. Verder zijn er met Technology en Women XL twee nieuwe Splash Packs gecreëerd. Klik op de linken voor extra info in MediaSpecs!
 
Nieuw dagbladmagazine bij La Libre Belgique: Essentielle Auto
La Libre Belgique heeft er een vierde dagbladmagazine bij. Na Essentielle, Essentielle Focus en Essentielle Immo is er nu ook Essentielle Auto. Het magazine over auto’s verschijnt driemaandelijks als bijlage bij de weekendkrant. Het eerste nummer verschijnt op 26 oktober en zal 64 pagina's tellen. Tariefinfo en contactgegevens vindt u in de database.
 

 
Tecteo koopt L'Avenir en Proximag over van Corelio
Corelio verkoopt zijn Franstalige uitgeefactiviteiten aan de Waalse kabelmaatschappij Tecteo. Tecteo neemt zo de negen regionale kranten van L’Avenir over, alsook het huis-aan-huisblad Proximag en de digitale activiteiten van beide merken. Met de overname zou een bedrag van zowat 26 miljoen euro gemoeid zijn. Klik door naar MediaSpecs Hot News voor meer details.
 
Veranderingen in het portfolio van BEWEB
Beweb heeft met Kadaster.be/Cadastre.be een nieuwe website in portefeuille, beschikbaar à la carte. Verder is met ‘Selection Gaming’ een nieuwe Package gecreëerd. ‘Selection Youth’ en ‘Selection Music & Movie’ worden samengevoegd tot de nieuwe package ‘Selection Entertainment & Youth’.
 
Corelio en IPM lanceren Perfect Game en Perfect Style
Corelio Connect en IPM Advertising slaan de handen in elkaar en introduceren twee nieuwe pakketten: Perfect Game en Perfect Style. Perfect Game bestaat uit de sportpagina’s van de kranten Het Nieuwsblad, La Dernière Heure en L’Avenir. Perfect Style bundelt de weekbladen De Standaard Magazine en Paris Match. Lees meer op Hot News.
 
Çava? in regie bij Publicarto
Publicarto heeft de regie overgenomen van Çava?, een uitgave van de Christelijke Mutualiteit (CM). Met deze overname bereikt Publicarto in één klap meer dan één miljoen Vlaamse gezinnen in de volledige provincie Antwerpen en het grootste gedeelte van Oost-Vlaanderen.
 

 
GDL, het magazine van Goedele Liekens, stopt ermee
Goedele Liekens stopt met haar tweemaandelijks magazine GDL. De opvolger van het eerder verdwenen ‘Goedele’ verscheen uiteindelijk acht keer. Het laatste nummer ligt momenteel in de winkel. Meer uitleg van Goedele zelf op Hot News.
 
Sportaanbieder ePlayer in portfolio van Belgacom Skynet Advertising
Belgacom Skynet Advertising heeft ePlayer van Perform aan haar portfolio van pre-roll video-oplossingen toegevoegd. ePlayer is aanbieder van sportvideo’s on demand. Het zendt live uit in 22 landen op meer dan 1.500 websites van kranten en sportportalen. In België is ePlayer bekend van de sportsites van HLN.be en 7sur7.be. Meer info vindt u hier.
 
Minoc Business Press maakt geen deel uit van doorstart HUB Uitgevers, maar blijft wel actief aan de slag
Minoc Business Press, de Belgische dochter van het failliete Nederlandse HUB Uitgevers, maakt geen onderdeel uit van de doorstart onder de naam Reshift Digital. Minoc is momenteel op zoek naar een overnemer, maar blijft in tussentijd gewoon verder werken. Minoc heeft onder andere Clickx Magazine en ZDNet in portfolio. Meer details op MediaSpecs Hot News.
 
Twizz Radio wordt DH Radio
Het regionale radionetwerk Twizz Radio gooit het roer helemaal om en verandert zijn naam in DH Radio. De nadruk zal voortaan ook meer op sportnieuws en informatie liggen in plaats van puur op muziek. Oorzaak van deze omschakeling zijn tegenvallende luistercijfers en reclame-inkomsten.
 

 
Het Nieuwsblad lanceert vernieuwde tabletkrant
Begin september lanceerde Het Nieuwsblad zijn vernieuwde tabletkrant. Via de doorplaatsing van de krantenadvertentie naar de tabletversie betekent dit voor adverteerders een groter bereik voor dezelfde prijs. Om de lezers kennis te laten maken met deze innovatie was de krant drie weken gratis beschikbaar op Android en iPad.
 
Gicom lanceert eigen reclameregie
De Antwerpse custom publishing expert Gicom start zijn eigen reclameregie. Met een portefeuille van 21 magazines en 18 digitale applicaties (iOS en Android) geven ze de reclamemarkt toegang tot de magazines van enkele topketens in België. Klik hier om het portfolio te ontdekken.
 
OVERIG NIEUWS
 
Op MediaSpecs Insights verscheen afgelopen maand onder andere het Focus on Luxury onderzoek van Roularta Media naar hoe Belgische marketeers de marketing van luxemerken zien evolueren. Ook was er de analyse van Kinetic met een overzicht van de wereldwijde digitale out-of-home markt (DOOH).
 
Op Hot News kon je deze maand ook de nieuwe carrièrewendingen van Danny Ilegems, Jean-François Ghys, Renaud de Lombaert en Florent Luyckx lezen.
 
Nieuws uit Nederland kwam er van De Persgroep dat een dreun uitdeelde aan de concurrentie. De oplage van hun landelijke titels steeg immers met 4,3 procent. Minder goed gaat het dan weer met Sanoma waar er een grote ontslagronde op til staat. Klik op de linken voor meer informatie.
 

Bericht aan de regies

MediaSpecs Database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle media in België en Luxemburg. De mediabedrijven kunnen hun titels gratis laten opnemen. Contacteer ons indien u vragen heeft over uw opgenomen informatie. De database is te consulteren via een abonnement. Kijk voor alle informatie en de tarieftabel op de homepage.
 
MediaSpecs Hot News: elke dag, as it happens, gratis alle medianieuws op maat voor iedereen die met professionele belangstelling de evoluties in het medialandschap volgt. Bevat eveneens een kalender met alle media-activiteiten. Elke maand zijn er 3.000 unieke bezoekers.
 
MediaSpecs Insights: centraal informatiepunt waar mediaspecialisten interessante documenten kunnen ontdekken of zelf publiceren. Dit ‘expert generated content’ platform omvat analyses, opinies, onderzoeken, thesissen en artikels rond recente mediaontwikkelingen.
 
MediaSpecs Newsletter: maandelijks een bondig overzicht van alle medianieuws. Begin van elke maand gratis verstuurd naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Hot News en de Newsletter bevatten publicitaire banners waar mediabedrijven zich kunnen profileren. Kijk hier voor meer informatie.
 
MediaSpecs Twitter: dagelijks de belangrijkste newsflashes op Twitter.
 
MediaSpecs LinkedIn User Group: interactief gebruikersplatform via LinkedIn voor alle MediaSpecs-abonnees.
 
Wil u een collega, klant of relatie inschrijven voor de maandelijkse gratis Newsletter? Dat kan hier.
 
Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven.
 
Suggesties, vragen of opmerkingen kan u richten aan info@mediaspecs.be.

Recente reacties


Recente agenda