Database  |  Hot News  |  Insights  |  Jobs  
Onleesbaar? Bekijk deze nieuwsbrief in je browser | Version française
MediaSpecs
Newsletter

september 2013
61

Blijf up-to-date met MediaSpecs

Beste mediavrienden,
 
September is begonnen. De kinderen gaan terug naar school, het wordt weer wat drukker op de wegen, maar vooral: de hele reclame- en mediawereld kan weer op volle toeren beginnen draaien.
 
Hebt u in augustus van enkele dagen of weken vakantie genoten en daardoor enkele nieuwtjes gemist? In deze nieuwsbrief een samenvatting van het belangrijkste medianieuws van de maand augustus.
 
Kijk onderaan deze nieuwsbrief om de najaarspresentaties van de televisie- en radiozenders te bekijken.
 
Vergeet ook niet onze activiteitenkalender te raadplegen voor een overzicht van aanstaande events.
 
Veel leesplezier!
 
Bart Kuypers - Marc Vanlaer - Wim Van Loock - Joren Sanders
 

Nieuws over MediaSpecs

MediaSpecs in Frankrijk: lancering op 15 november 2013
Naast België en Luxemburg zal MediaSpecs binnenkort ook de media van Frankrijk in kaart brengen via MediaSpecs.fr.
De database is volop in aanmaak: meer dan duizend titels staan al in de zoekmachine.
De officiële lancering is op 15 november. U kan nu al een paswoord vragen om alvast een kijkje te nemen in het rijke Franse medialandschap. Alle geïnteresseerden kunnen voordelig genieten van lanceringsvoorwaarden en een combinatieaanbod.
 
Op dinsdag 3 september telt de MediaSpecs database 7.252 titels waarvan er 5.187 actief zijn. Hiertoe behoren magazines (1.068), vakpers (633), dagbladen (220), huis-aan-huisbladen (673), out-of-home (731), radio/TV (396) en digitaal (1.691).
 

Nieuws van de maand augustus

VAB-Media lanceert nieuw product om jongeren te bereiken: de Road Box
Het concept van de Road Box is als volgt: elke jongere die zich inschrijft bij de VAB-Rijschool ontvangt een giftbox bij het begin van zijn of haar lessenreeks. Door middel van gadgets, flyers of bonnen in de Road Box kunnen adverteerders hun merk in contact brengen met 25.000 jongeren verspreid over 70 Vlaamse rijschoolkantoren. Klik hier voor alle info bij MediaSpecs!
 
Nest wordt maandblad met verschillende oplage naargelang editie
Vanaf 2014 verhoogt de frequentie van Nest naar tien nummers per jaar. Het magazine zal bovendien op twee verschillende oplages verschijnen naargelang de editie. Van de tien nummers zullen er zes op 184.500 exemplaren en vier op 110.750 exemplaren verschijnen. Lees de details op Hot News en ontdek reeds tarieven voor 2014 in de database.
 
Roularta Media Group: omzetdaling van 6,1% en negatief nettoresultaat
Roularta Media Group realiseerde in het eerste semester 2013 een omzet van 348,8 mio € tegenover 371,5 mio € in dezelfde periode 2012. Dit betekent een omzetdaling van 6,1%. Door een aanzienlijk herstructureringsplan in Frankrijk en andere eenmalige kosten bedraagt het nettoresultaat -6,7 mio € tegenover 9.9 mio € in het tweede semester 2012. Meer info met commentaar van CEO Rik De Nolf op MediaSpecs Hot News.
 
Met De Vrienden, een nieuw initiatief van Tourist Inform
Tourist Inform lanceert de website Metdevrienden.be met bijhorende nieuwsbrief. Met De Vrienden is een concept voor reislustigen die plannen hebben om een groepstrip te boeken. Klik hier voor contactgegevens en info.
 

 
Belgacom Skynet Advertising commercialiseert Autofans.be
Belgacom Skynet Advertising heeft de reclameregie van Autofans.be onder haar hoede genomen. De website voegt zich bij de premium autokanalen van de Skynet- en Yahoo!-portalen en van 2dehands/2ememain.be. Autofans.be brengt op een luchtige manier verslag uit over de autowereld en telt meer dan 100.000 unieke bezoekers per maand.
 
Bereik van Clear Channel Belgium krijgt boost door groei openbaar vervoer
Het openbaar vervoer steeg in 2012 aanzienlijk ten opzichte van 2011 (klik hier voor de cijfers). Clear Channel biedt exclusief verschillende netwerken aan in trein- en metrostations en in en op trams en bussen. Een stijging van het aantal reizigers betekent voor Clear Channel dus een nog groter en efficiënter bereik.
 
Studentenspecial en Employer Branding bij Humo
De Studentenspecial verschijnt op 24 september en wordt bovenop de normale oplage ook op 60.000 extra exemplaren gratis uitgedeeld via het Guido Student Pack. Employer Branding is een formule van Humo waarin werkgevers de zogenaamde “young potentials” kunnen bereiken. Klik op de linken voor alle adverteerdersinfo in de MediaSpecs Database.
 
Roularta neemt een participatie van 32% in Proxistore
Roularta Media Group neemt een participatie van 32% in het kapitaal van Proxistore (en een optie waarmee de deelname tot 50% verhoogd kan worden). De aandeelhouders-stichters onder leiding van Bruno Van Boucq (CEO) worden tot 57% herleid en IPM Groep tot 11%. Proxistore is gespecialiseerd in lokale reclame op internet en is ontstaan uit de splitsing van de reclameregie Beweb. 
 

 
Nieuw studentennetwerk bij Spicymotion
Spicymotion lanceert Back to High School, een netwerk op maat om studenten te bereiken. Het aanbod omvat 70 hogescholen en 19 universiteiten in de steden Brussel, Antwerpen, Luik, Gent, Bergen, Namen, Leuven en Hasselt/Genk. De voertuigen met LED-screens worden geplaatst waar studenten samenkomen: schoolingangen, bushaltes, metro- en treinstations, enzovoort. Meer info in de database.
 
Pebble Media ontwikkelt een nieuwe versie van het Videobox-formaat
Pebble Media lanceert een nieuwe technologische oplossing op het gebied van video. Het Videobox-formaat kan voortaan in trueview aangekocht worden en een uitgebreide rapportering leert de adverteerder alles over de videobeleving van de surfers. Als klant betaal je enkel voor de volledig uitgekeken video’s.
 
Bekendmaking CIM-resultaten radio, dagbladen en magazines
Bij de radio’s haalt Studio Brussel met 13,41% marktaandeel zijn beste resultaat ooit. Minder goed nieuws is er voor Radio 1 dat zware klappen krijgt en strandt op 6,38%. In Wallonië wordt Bel RTL weer de grootste zender na een sterke stijging tot 16,78%. Radio Contact is de grote verliezer en daalt tot 14,56%. Een volledig radio-overzicht vindt u op Hot News. Daar vindt u ook de verspreiding van de dagbladen en magazines.
 

 
In augustus presenteerden de televisiekanalen hun najaarsprogrammatie. Kijk hieronder voor een overzicht en klik op de titels om het volledige nieuwsbericht op MediaSpecs Hot News te lezen.
 
Eén: nieuwe titels en jong talent
 
Canvas: “televisie met karakter”
 
VTM: dertien nieuwe programma’s
 
2BE: humor van eigen bodem
 
Vitaya: scripted reality
 
VIER: Philippe Geubels, Evy Gruyaert en Otto-Jan Ham
 
Libelle TV: Els de Schepper en Ilse Van Hoecke presenteren De Eerste Show
 
RTL: interactief meequizzen vanuit de zetel
 
Ook de radio's starten een nieuw najaar:
 
Radio 1: muziek krijgt de bovenhand
 
Studio Brussel: terugkeer An Lemmens
 
MNM: jonge radiostemmen krijgen een kans
 
Q-music: Wim Oosterlinck gaat interactief
 
La Première: resoluut voor vernieuwing
 
VivaCité: tiende verjaardag
 

Bericht aan de regies

MediaSpecs Database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle media in België en Luxemburg. De mediabedrijven kunnen hun titels gratis laten opnemen. Contacteer ons indien u vragen heeft over uw opgenomen informatie. De database is te consulteren via een abonnement. Kijk voor alle informatie en de tarieftabel op de homepage.
 
MediaSpecs Hot News: elke dag, as it happens, gratis alle medianieuws op maat voor iedereen die met professionele belangstelling de evoluties in het medialandschap volgt. Bevat eveneens een kalender met alle media-activiteiten. Elke maand zijn er 3.000 unieke bezoekers.
 
MediaSpecs Insights: centraal informatiepunt waar mediaspecialisten interessante documenten kunnen ontdekken of zelf publiceren. Dit ‘expert generated content’ platform omvat analyses, opinies, onderzoeken, thesissen en artikels rond recente mediaontwikkelingen.
 
MediaSpecs Newsletter: maandelijks een bondig overzicht van alle medianieuws. Begin van elke maand gratis verstuurd naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Hot News en de Newsletter bevatten publicitaire banners waar mediabedrijven zich kunnen profileren. Kijk hier voor meer informatie.
 
MediaSpecs Twitter: dagelijks de belangrijkste newsflashes op Twitter.
 
MediaSpecs LinkedIn User Group: interactief gebruikersplatform via LinkedIn voor alle MediaSpecs-abonnees.
 
Wil u een collega, klant of relatie inschrijven voor de maandelijkse gratis Newsletter? Dat kan hier.
 
Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven.
 
Suggesties, vragen of opmerkingen kan u richten aan info@mediaspecs.be.

Recente reacties


Recente agenda