 |
MediaSpecs lanceert mediabegrippenlijst
Beste vrienden,
Op de media- en marketingmarkt doen steeds meer nieuwe begrippen en
vaktermen hun intrede. Al die benamingen bijhouden is onbegonnen werk.
Daarom heeft MediaSpecs nu een mediabegrippenlijst ontwikkeld. Dit is een volgende stap in het expert generated content-verhaal van de website: informatie voor en door mediaprofessionals.
De lijst is steeds open voor aanvulling of verbetering, feedback is dus altijd welkom! Klik hier om de begrippenlijst te ontdekken.
In deze 59ste MediaSpecs Newsletter vindt u een overzicht van het belangrijkste medianieuws van de afgelopen maand juni.
MediaSpecs is de verzamelplaats voor mediaspecialisten en heeft als corebusiness een betalende database met tariefinfo en contactgegevens van alle reclamedragende Belgische en Luxemburgse media. U kan ons altijd contacteren voor een gratis en vrijblijvend proefabonnement.
Veel leesplezier!
Bart Kuypers - Marc Vanlaer - Wim Van Loock - Joren Sanders

Nieuws over MediaSpecs
Nieuwe abonnees: WIZZ Communicatiemakers (communicatiebureau uit Herentals), Karabas (het nieuwe agentschap van Didier Bastiaens) en Belga News Agency.
Op dinsdag 2 juli telt de MediaSpecs database 7.160 titels waarvan er 5.145 actief zijn. Hiertoe behoren magazines (1.075), vakpers (629), dagbladen (219), huis-aan-huisbladen (674), out-of-home (723), radio/TV (397) en digitaal (1.644).

Nieuws van de maand juni
Concentra en Corelio slaan de handen in elkaar voor Het Mediahuis
Eind juni raakte bekend dat Corelio en Concentra hun krachten willen
bundelen in de joint venture Het Mediahuis. Corelio krijgt 62% in
handen, Concentra 38%. Gert Ysebaert wordt CEO en Paul Verwilt COO.
Welke titels en activiteiten wel of niet onder Het Mediahuis vallen,
leest u op Hot News.
Libelle TV: nieuwe digitale zender door en voor vrouwen met 70% eigen producties en 100% non-fictie
Op 15 augustus gaat Libelle TV officiëel van start. De productiehuizen
Sultan Sushi en Hotel Hungaria verzorgen het merendeel van het
programma-aanbod. Dat bestaat uit 70% programma’s van eigen bodem en
100% non-fictie. Libelle TV
ziet vier pijlers voor haar programma's: koken, huis en tuin, mode en
beauty en mama zijn. Meer uitleg over de nieuwe Vlaamse producties vindt
u hier.
Magazines Roularta op iPad en Android, in PDF en in tablet optimised layout
Roularta voorziet voor haar titels een klassieke PDF-lay-out en een
lay-out geoptimaliseerd voor iPad en Android tablets. Gebruikers kunnen
hun magazine lezen in de lay-out die zij zelf verkiezen. Volgende apps
voorzien momenteel deze mogelijkheid: Knack, Le Vif, Trends,
Trends-Tendances en DataNews.
Mini: nieuw magazine voor jonge ouders vanaf eind augustus
Eind augustus verschijnt het eerste nummer van Mini, de opvolger van
Kind & Co. Het is een Nederlandstalig tweemaandelijks magazine voor
(toekomstige) ouders met jonge kinderen. Het wordt gedrukt op 16.000
exemplaren en verdeeld via abonnementen en krantenwinkels. Uitgever
Animago is ook verantwoordelijk voor de reclamewerving. U vindt alle
informatie in de database.

Sanoma Media verhuist naar Mechelen en heet voortaan Sanoma
Op dinsdag 25 juni verhuisden alle divisies en medewerkers van Sanoma
naar Mechelen. Het gaat om alle regies (vroeger Diegem) en redacties
(vroeger Berchem), alsook EPN International (vroeger Pulderbos). Naast
een naamswijziging lanceerde Sanoma ook een nieuwe slogan, logo en
website. Meer info vindt u hier.
Cannes Lions 2013: 25 Belgische Leeuwen
In Cannes vond deze maand het jaarlijkse reclamefestival plaats. De
Belgen namen uiteindelijk 25 Lions mee naar huis. Een praktisch en
helder overzicht van alle Belgische winnaars vindt u op MediaSpecs Hot News.
Belgian Posters koopt het park van 20m² borden van Clear Channel Belgium
Belgian Posters kondigde de aankoop aan van alle 20m² borden van Clear
Channel Belgium. Het bedrijf is sinds juni 2011 reeds verantwoordelijk
voor de verkoop van deze borden. Het bestaande aanbod blijft gewoon
voortbestaan. Meer info en uitleg van Charles Dejean en Stefan Lameire
leest u op Hot News.
Medi-Sfeer wordt weekblad vanaf 1 oktober
Medi-Sfeer/Medi-Sphère, het vakblad voor de huisarts met twee
verschillende taaledities, verandert vanaf 1 oktober haar frequentie van
tweewekelijks naar wekelijks. Meer info over deze uitgave van RMN
(Reflexion Medical Network) vindt u in de MediaSpecs Database.

Mobvious lanceert vier mobiele formules
Mobvious, de nieuwe afdeling van Hi-Media Belgium voor mobile
advertising, lanceert een viervoudig mobiel aanbod om mobiel publiek te
bereiken in zowel het branding- als performance-segment. Ontdek de
verschillende formules hier.
Euro Media Group neemt alle activiteiten van Alfacam over
Alfacam komt voor ruim 25 miljoen euro in handen van Euro Media Group.
Dat hebben de curatoren gemeld. Euro Media Group is een internationaal
bedrijf met activiteiten in zeven Europese landen. In ons land is de
groep reeds eigenaar van Videohouse, dat net als Alfacam diensten levert
aan de televisiesector. Meer details op MediaSpecs Hot News.
De Lloyd failliet verklaard
De Antwerpse havenkrant De Lloyd is failliet. De krant kwam door de
dalende reclame-inkomsten en hoge kosten in de problemen. De curator
onderzoekt momenteel de mogelijkheid van een doorstart. Het
faillissement heeft ook gevolgen voor alle andere uitgaven van Delta
Publishing, het bedrijf achter De Lloyd. Bij de onderneming werken
zestien mensen waaronder acht journalisten.
King & Kong grote winnaars Effie Awards 2013
Donderdagavond 13 juni vonden de Effie Awards voor de efficiëntste en
meest succesvolle reclamecampagnes plaats. Zestien verschillende bureaus
dienden in totaal twintig dossiers in. De campagne King & Kong was
de grote winnaar: adverteerder Telenet en agentschap TBWA winnen
respectievelijk de Goud en Research Award. Klik hier voor een overzicht van alle Effie-winnaars.

Clint.be start een eigen TV-kanaal
Clint.be start in het najaar met een eigen digitaal televisiekanaal. Het
zal de plaats innemen van Life!tv dat vanaf september stopt. Clint TV
zal te zien zijn op kanaal 41 via Telenet en kanaal 24 via Numericable
en wil spraakmakend nieuws en entertainment voor mannen brengen.
Trustmedia schakelt versnelling hoger met Trust 3.0, naadloos “from paper to pixel”
Reclameregie Trustmedia kondigde hun nieuwe visie Trust 3.0 aan. Deze
kreeg onlangs een eerste concretisering: een advertentiepakket waarbij
alle advertenties vlot en zonder meerkost kunnen doorgeplaatst worden in
de digitale versies. Verder deed Trustmedia bij 16.669 lezers van De
Tijd en L’Echo een online enquête over hun mediagebruik. Lees er alles
over op Hot News.
FairEtail en digavo starten real-time biddingdesk Point Blank
Online marketingbedrijven FairEtail en digavo slaan de handen in elkaar
voor de lancering van Point Blank, een onafhankelijke trading desk voor
real-time bidding. Daarbij wordt online advertentieruimte aangeboden via
een veilingmodel. Zo wordt de prijs van campagne bepaald door vraag en
aanbod.
VBO Reflect, een nieuw magazine voor decision makers in groeiende KMO’s
VBO lanceert een opvolger voor Forward. VBO Reflect/FEB Reflect is een
viermaandelijks magazine dat verschijnt op 10.000 exemplaren. Het
magazine mikt op bedrijfsleiders, bestuursleden en decision makers in
groeiende KMO’s en bedrijven. Regie door Ademar. Consulteer de database voor meer details.

Roularta Custom Media verantwoordelijk voor regie Dewaele HoHo magazine
Roularta Custom Media staat naast de ontwikkeling vanaf nu ook in voor
de commercialisering van Dewaele HoHo Magazine, het lifestyleblad van
vastgoedmakelaar Dewaele. Doelgroep zijn de Knack-abonnees en klanten
van Dewaele. Ontdek meer bij MediaSpecs.
Acht lanceert met Lacht een nieuw humoristisch zusterkanaal
De digitale televisiezender Acht introduceert met Lacht
een nieuw humoristisch zusterkanaal. Deze zender zal 24/7 non-stop
comedy, sitcoms, stand-up artiesten en andere humor uitzenden. Sinds 1
juli is Lacht aanwezig in het basisaanbod van Telenet, vanaf half
september zal het deel uitmaken van de betaalpakketten. Regie in handen
van Transfer.
Opsplitsing Elektro-verkoop in twee edities
Het vakblad Elektro-verkoop splitst zich op in twee edities:
Elektro-verkoop Retail en Elektro-verkoop Installateur. Ook de
Franstalige tegenhanger Electro-vente maakt deze scheiding. Meer info op
Hot News en in de database.
Hi-Media en AppNexus versterken partnerschap met multinationale overeenkomst
Hi-Media versterkt zijn partnerschap met AppNexus, het bedrijf voor
reclametechnologie binnen de sector. Door een nieuwe multinationale
overeenkomst krijgen uitgevers in onder andere België toegang tot
geprogrammeerde of realtime reclameaankopen op Adexchange.com.

Vernieuwd Pasar Magazine mikt op verjonging en verbreding van publiek, vanaf nu ook in de krantenwinkel
Pasar, het magazine van de gelijknamige vereniging met een focus op
dicht-bij-huis-toerisme, is in een nieuw jasje gestoken. Met een
modernere look en meer foto’s wil het blad een jongere generatie
aanspreken. Voor het eerst wordt Pasar ook betalend aangeboden met een
extra oplage van 4.000 exemplaren in 1.500 krantwinkels. Tarieven en
contactgegevens vindt u hier.
IP Radio neemt de Franstalige zender MAXIMUM in regie
IP Radio commercialiseert voortaan de audio-publiciteitsruimte voor
MAXIMUM. Deze zender mikt op een volwassen upscale publiek (35-54 jaar)
dat houdt van pop-rock muziek en die een nauwe band heeft met de regio
Luik. Meer informatie in de MediaSpecs Database.
Belgacom Skynet nieuwe regie van Dailymotion
Belgacom Skynet Advertising is sinds 1 juni de exclusieve reclameregie
voor Dailymotion, ’s werelds tweede grootste website voor het delen van
video’s. Skynet zal instaan voor de verkoop van video en display
advertising. Voorheen zat Dailymotion.com in regie bij Hi-Media Belgium.
In juni vonden er heel wat infosessies, debatten en seminaries plaats. Hieronder enkele uitgebreide verslagen:
Vrouwen aan de macht op de Social Media Day in Antwerpen
STIMA-event: hoe in deze tijden onze digitale bedrijfscommunicatie organiseren?
Beweb en Social Lab vieren tien jaar LinkedIn met event "LinkedIn Turns 10"
UPP organiseert debat over positie van het zelfstandige persverkooppunt
Verder verschenen op Hot News afgelopen maand onder andere nog volgende items:
Zomerprogrammatie Radio 1
Zomerprogrammatie Radio 2
Nieuwe Raad van Bestuur voor The Ppress: Hans Cools nieuwe voorzitter
Corelio Connect implementeert nieuwe salesstructuur
Nieuwe organisatiestructuur bij de Persgroep Advertising

Bericht aan de regies
MediaSpecs Database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine
met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle media in
België en Luxemburg. De mediabedrijven kunnen hun titels gratis laten
opnemen. Contacteer ons indien u vragen heeft over uw opgenomen informatie. De database is te consulteren via een abonnement. Kijk voor alle informatie en de tarieftabel op de homepage.
MediaSpecs Hot News: elke dag, as it happens, gratis alle medianieuws op maat voor iedereen die met professionele belangstelling de evoluties in het medialandschap volgt. Bevat eveneens een kalender met alle media-activiteiten. Elke maand zijn er 3.000 unieke bezoekers.
MediaSpecs Insights: centraal informatiepunt waar mediaspecialisten interessante documenten kunnen ontdekken of zelf publiceren. Dit ‘expert generated content’ platform omvat analyses, opinies, onderzoeken, thesissen en artikels rond recente mediaontwikkelingen.
MediaSpecs Newsletter:
maandelijks een bondig overzicht van alle medianieuws. Begin van elke
maand gratis verstuurd naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Hot
News en de Newsletter bevatten publicitaire banners waar mediabedrijven
zich kunnen profileren. Kijk hier voor meer informatie.
MediaSpecs Twitter: dagelijks de belangrijkste newsflashes op Twitter.
MediaSpecs LinkedIn User Group: interactief gebruikersplatform via LinkedIn voor alle MediaSpecs-abonnees.
Wil u een collega, klant of relatie inschrijven voor de maandelijkse gratis Newsletter? Dat kan hier.
Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven.
Suggesties, vragen of opmerkingen kan u richten aan info@mediaspecs.be.
|
 |





|
 |