 |
MediaSpecs goes social !
Beste mediavrienden,
MediaSpecs trekt ook de kaart van de sociale media. Na de Twittercommunity die op volle toeren draait met meer dan 2.300 volgers, werd er afgelopen maand een volgende stap gezet met de LinkedIn User Group.
Met deze nieuwe service bieden wij een interactief forum
aan via LinkedIn. We nodigen alle abonnees uit om vragen of opmerkingen
te delen. De MediaSpecs-crew modereert en brengt nuttige tips en
suggesties. Op die manier willen we de rijkdom van onze zoekmachine nog
meer laten beantwoorden aan de informatiebehoeften van de
mediaspecialisten.
Wie nog niet uitgenodigd was voor deze gesloten groep, maar wel lid wil worden, kan ons vinden op deze link of mailen naar bart@mediaspecs.be.
Veel leesplezier!
Bart Kuypers - Marc Vanlaer - Wim Van Loock - Joren Sanders

Nieuws over MediaSpecs
Elk artikel op de nieuwssite Hot News is vanaf nu te delen via LinkedIn, Twitter, Facebook en meer dan tweehonderd andere sociale media. Onder elk artikel staan verschillende icoontjes om een Hot News-item te delen.
De maand juni zit propvol themadagen, infosessies en meetings voor de mediaspecialist. MediaSpecs heeft de belangrijkste activiteiten in de sector gebundeld in de nieuwe kalenderfunctie, zo mist u niets van de actie!
Nieuwe abonnees: King George (creatief agentschap) en HELMO (hogeschool in Luik).
Op dinsdag 4 juni telt de MediaSpecs database 7.108 titels waarvan er 5.098 actief zijn. Hiertoe behoren magazines (1.066), vakpers (622), dagbladen (240), huis-aan-huisbladen (673), out-of-home (718), radio/TV (367) en digitaal (1.629).

Nieuws van de maand mei
Jaarverslag Sanoma Media: toelichting cijfers 2012 en aankondiging sleuteljaar 2013
Eind mei gaf Aimé Van Hecke toelichting bij de nieuwe strategie van
Sanoma Media die de nadruk legt op crossmedialiteit en het
platformonafhankelijk maken van de sterke merken. Verder gaf hij ook nog
duiding bij de lancering van VIER en VIJF, de toekomst van de
Sanoma-magazines en de overname van Head Office. Ontdek de jaarcijfers
met duiding van de CEO op Hot News.
Start Libelle TV in augustus, tarieven nu in MediaSpecs
Op 15 augustus lanceert Sanoma Libelle TV. De digitale tv-zender voor
vrouwen is te bekijken via Telenet op nummer 18 en brengt vooral lokaal
geproduceerde programma’s. De positionering ten opzichte van VIJF
verschilt: Libelle TV is een nichezender die focust op
namiddagtelevisie, terwijl VIJF generalistische avondtelevisie brengt.
Beide zenders zullen elkaar overigens wederzijds promoten. De
spotverkoop gebeurt door SBS Belgium, de non-spotreclame door Sanoma. Ontdek de advertentiemogelijkheden.
MM Afterwork: nieuwe lifestyle-newsletter voor marcom sector
MM Afterwork is een nieuwe digitale nieuwsbrief van Media Marketing die
elke vrijdagnamiddag om 15u verschijnt. Het bevat een selectie to do
tips voor het komende weekend en richt zich op trendsetters en opinion
leaders uit de marcom sector. Tariefinfo en contactgegevens vindt u in
de database.
Hebbes.be lanceert gratis digitaal automagazine op iPad: Autoinfo
Hebbes.be lanceert de Autoinfo app, een gratis autobelevingsmagazine op
iPad met veel foto’s en video’s. Het bevat vooral actueel autonieuws en
rijtesten van diverse wagens. De app kan gedownload worden in de App
Store van Apple.

Roularta neemt een participatie van 35% in Yellowbrick
Roularta Media Group, Groep Rauwers en Brick Parking richten Yellowbrick
België op, waarvan Roularta 35% van de aandelen bezit. Yellowbrick
maakt “mobiel parkeren” op straat of in parkings mogelijk via een app op
de smartphone.
Stopzetting Admedia, de Belgische divisie van Sanoma Media Netherlands
Admedia BVBA, het Belgisch kantoor van Sanoma Media Netherlands, sloot
vrijdag 31 mei definitief zijn deuren. Alle titels worden voortaan
volledig vanuit Nederland gecommercialiseerd.
JCDecaux installeert 37 culturele affichagezuilen in Luxemburg
De stad Luxemburg heeft de openbare aanbesteding voor de installatie en
exploitatie van nieuwe zuilen toegewezen aan JCDecaux Luxembourg. Het
betreft 37 affichagezuilen exclusief bestemd voor culturele
communicatie. Deze worden evenwichtig verspreid op strategische locaties
in de stad en zullen tegen eind juni geïnstalleerd zijn.
Ethias en Head Office verwelkomen nieuwe cliënten met gepersonaliseerd magazine
Verzekeraar Ethias verwelkomt zijn nieuwe cliënten voortaan met een
gepersonaliseerd magazine, dat zijn content helemaal afstemt op wie de
cliënt is en wat zijn behoeftes en interesses zijn. Als titel draagt het
bovendien de naam van de cliënt. Head Office tekende voor het concept
en de uitvoering.

Boomerang Media lanceert interactieve fotocabine
Boomerang Media heeft met Kinepolis een partnership afgesloten om in de
tien bioscoopcomplexen van de groep een interactieve fotocabine te
plaatsen. Die kan volledig gepersonaliseerd worden en is vanaf deze
zomer beschikbaar per periode van drie weken. Meer info op MediaSpecs Hot News.
hAPP: een nieuw culinair concept voor jongeren bestaande uit een app, tv-programma en magazine
Vanaf september gaat er een nieuw Nederlandstalig culinair concept
gericht op kinderen en jongeren tussen 6 en 16 van start: hAPP. Om te
beginnen zal er een app voor Android en Apple op de markt komen, later
zal er ook een tv-programma te zien zijn en tot slot verschijnt er nog
een print magazine. Haisja staat in voor de commercialisering. Meer info
in de MediaSpecs database.
Scripta lanceert packages op mobiele krantensites
Scripta, de printregie van Corelio, Concentra en IPM, breidde op 21 mei
haar print packages uit met advertentiemogelijkheden op alle zeven
mobiele sites van haar kranten. De packages bestaan uit banners op de
mobiele sites van standaard.be, nieuwsblad.be, gva.be, hbvl.be,
lalibre.be, dh.be en lavenir.net.
Mediabedrijven lijden onder moeilijke advertentiemarkt
Afgelopen maand presenteerden Concentra, Corelio en Think Media
hun jaarverslag. Alle drie boekten ze een nettoverlies en stelden ze
een daling in de omzetcijfers vast. Als oorzaak wordt er vooral verwezen
naar de terughoudende adverteerders. Klik op de linken voor de
respectievelijke jaarcijfers van de mediagroepen.

Nieuw magazine voor wielerfans: Bahamontes
Bahamontes is een Nederlandstalig luxemagazine voor wielerliefhebbers.
Het brengt vooral koersverhalen van vroeger en nu, maar er is ook plaats
voor reportages en interviews met renners van dit moment. Het magazine
omvat 144 pagina’s en verschijnt vier keer per jaar op 14.000
exemplaren. Regie en uitgever is Cascade. De reclametarieven vindt u in
de database.
Vlaamse versie van AutoWeek in de rekken, regie door IP Press
Sanoma Media Netherlands kondigt aan dat het wekelijkse automagazine
AutoWeek vanaf 12 juni een autonome Vlaamse editie krijgt. Hoewel het
een volledig Vlaamse redactie krijgt, blijft het blad een uitgave van
Sanoma Media Netherlands. Naast de Vlaamse versie blijft ook de
Nederlandse AutoWeek en de specials Classics en GTO in Vlaanderen
verkrijgbaar. Regie door IP Press, meer info bij MediaSpecs.
Liberty TV legt de boeken neer
Liberty TV stopt ermee. De Franstalige televisiezender over reizen en
toerisme, die een uithangbord was voor de touroperator Escape Travel, is
vanaf heden niet meer te bekijken via satelliet of ADSL. De Vlaamse
versie van de zender hield er al in 2011 mee op.
Metro lanceert gratis Android-applicatie voor tablets
Na de iPad-applicatie in februari, start het gratis dagblad Metro nu ook
met een applicatie voor Android-tablets. De app is gratis in het
Nederlands en Frans te downloaden op Metrotime.be of in de Google Play
Store. Kranten zijn te vinden tot maximaal 30 dagen na verschijnen.

Nieuwe structuur voor Hi-Media
Reclameregie Hi-Media krijgt een nieuwe bedrijfsstrategie. Het nieuwe
aanbod omvat vier business units, elk met een eigen merknaam en
specifiek team. Hoe deze bedrijfstakken heten en wat ze inhouden, leest u
op Hot News.
CM Groep neemt Paratel over van VMMa
CM, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in SMS, IVR en mobiele
betaaldiensten, neemt Paratel over van de Vlaamse Media Maatschappij.
Paratel ontwikkelt SMS- en IVR-service voor bedrijven en telt 21
personeelsleden die allemaal door CM overgenomen worden. Extra
toelichting van Jeroen van Glabbeek (CEO CM) en Peter Bossaert (CEO
VMMa) vindt u hier.
Hopper voortaan ook in het Engels
Hopper, het Nederlandstalige magazine voor bierliefhebbers dat sinds
eind 2012 op de markt is, heeft vanaf nu ook een Engelstalige editie.
Deze editie heeft als ondertitel “the #1 magabook for Belgian beer
lovers” en verschijnt op 178 pagina’s. Klik hier voor contactinfo, tarieven, enzovoort.
Nielsen neemt MediaXim over
Op 1 mei werd MediaXim verkocht aan Nielsen. Alle activa, waaronder ook
de databases, software en klanten, zijn nu eigendom van Nielsen.
MediaXim had filialen in België, Frankrijk en Luxemburg en beheerde
informatie met betrekking tot advertentiebestedingen. Nielsen is
aanwezig in ongeveer 100 landen en actief in het meten van kijkcijfers,
reclamebereik en reclame-impact.

TF1, Eurosport en Wat.tv in het digitale aanbod van Pebble Media
Sinds mei zijn TF1.fr, Eurosport.com en Wat.tv toegevoegd in het digitaal aanbod van Pebble Media. Ga naar de database voor meer informatie.
Uitreiking AMMA Awards
Begin deze maand vonden in Kinepolis Imagibraine de jaarlijkse AMMA
Awards plaats. Het volledige overzicht van alle genomineerden en
winnaars in de elf categorieën vindt u op Hot News.
Verder verschenen op Hot News afgelopen maand onder andere nog volgende items:
Fusie tussen Nederlandstalige en Franstalige Flair-redactie met Ingrid Cops als nieuwe hoofdredacteur
Zone03/ en Zone09/ worden in de zomer ViZit03/ en ViZit09/
Le Vif viert zijn dertigste verjaardag bij 7Dimanche
Zomerpresentatie Canvas
Daling omzetcijfers JCDecaux
Resultaten CIM: radio golf 2013-1
Resultaten CIM: verspreiding dagbladen 2012-T2 tot 2013-T1
Resultaten CIM: verspreiding magazines 2013 Q1
Reclame-investeringen dalen met 4,45%

Bericht aan de regies
MediaSpecs Database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine
met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle
media in België en Luxemburg. De mediabedrijven kunnen hun
titels gratis laten opnemen. Contacteer ons indien u vragen heeft over uw opgenomen informatie. De database is te consulteren via een abonnement. Kijk voor alle informatie en de tarieftabel op de homepage.
MediaSpecs Hot News: elke dag, as it happens, gratis alle medianieuws op maat voor iedereen die met professionele belangstelling de evoluties in het medialandschap volgt. Bevat eveneens een kalender met alle media-activiteiten. Elke maand zijn er 3.000 unieke bezoekers.
MediaSpecs Insights: centraal informatiepunt waar mediaspecialisten interessante documenten kunnen ontdekken of zelf publiceren. Dit ‘expert generated content’ platform omvat analyses, opinies, onderzoeken, thesissen en artikels rond recente mediaontwikkelingen.
MediaSpecs Newsletter: maandelijks
een bondig overzicht van alle medianieuws. Begin van elke maand
gratis verstuurd naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Hot
News en de Newsletter bevatten publicitaire banners waar
mediabedrijven zich kunnen profileren. Kijk hier voor meer informatie.
MediaSpecs Twitter: dagelijks de belangrijkste newsflashes op Twitter.
MediaSpecs LinkedIn User Group: interactief gebruikersplatform via LinkedIn voor alle MediaSpecs-abonnees.
Wil u een collega, klant of relatie inschrijven voor de maandelijkse gratis Newsletter? Dat kan hier.
Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven.
Suggesties, vragen of opmerkingen kan u richten aan info@mediaspecs.be.
|
 |






|
 |