Database  |  Hot News  |  Insights  |  Jobs  
Onleesbaar? Bekijk deze nieuwsbrief in je browser | Version française
MediaSpecs
Newsletter

juni
58

MediaSpecs goes social !

Beste mediavrienden,
 
MediaSpecs trekt ook de kaart van de sociale media. Na de Twittercommunity die op volle toeren draait met meer dan 2.300 volgers, werd er afgelopen maand een volgende stap gezet met de LinkedIn User Group.
 
Met deze nieuwe service bieden wij een interactief forum aan via LinkedIn. We nodigen alle abonnees uit om vragen of opmerkingen te delen. De MediaSpecs-crew modereert en brengt nuttige tips en suggesties. Op die manier willen we de rijkdom van onze zoekmachine nog meer laten beantwoorden aan de informatiebehoeften van de mediaspecialisten.
 
Wie nog niet uitgenodigd was voor deze gesloten groep, maar wel lid wil worden, kan ons vinden op deze link of mailen naar bart@mediaspecs.be.
 
Veel leesplezier!
 
Bart Kuypers - Marc Vanlaer - Wim Van Loock - Joren Sanders
 

Nieuws over MediaSpecs

Elk artikel op de nieuwssite Hot News is vanaf nu te delen via LinkedIn, Twitter, Facebook en meer dan tweehonderd andere sociale media. Onder elk artikel staan verschillende icoontjes om een Hot News-item te delen.
 
De maand juni zit propvol themadagen, infosessies en meetings voor de mediaspecialist. MediaSpecs heeft de belangrijkste activiteiten in de sector gebundeld in de nieuwe kalenderfunctie, zo mist u niets van de actie!
 
Nieuwe abonnees: King George (creatief agentschap) en HELMO (hogeschool in Luik).
 
Op dinsdag 4 juni telt de MediaSpecs database 7.108 titels waarvan er 5.098 actief zijn. Hiertoe behoren magazines (1.066), vakpers (622), dagbladen (240), huis-aan-huisbladen (673), out-of-home (718), radio/TV (367) en digitaal (1.629).
 

Nieuws van de maand mei

Jaarverslag Sanoma Media: toelichting cijfers 2012 en aankondiging sleuteljaar 2013
Eind mei gaf Aimé Van Hecke toelichting bij de nieuwe strategie van Sanoma Media die de nadruk legt op crossmedialiteit en het platformonafhankelijk maken van de sterke merken. Verder gaf hij ook nog duiding bij de lancering van VIER en VIJF, de toekomst van de Sanoma-magazines en de overname van Head Office. Ontdek de jaarcijfers met duiding van de CEO op Hot News.
 
Start Libelle TV in augustus, tarieven nu in MediaSpecs
Op 15 augustus lanceert Sanoma Libelle TV. De digitale tv-zender voor vrouwen is te bekijken via Telenet op nummer 18 en brengt vooral lokaal geproduceerde programma’s. De positionering ten opzichte van VIJF verschilt: Libelle TV is een nichezender die focust op namiddagtelevisie, terwijl VIJF generalistische avondtelevisie brengt. Beide zenders zullen elkaar overigens wederzijds promoten. De spotverkoop gebeurt door SBS Belgium, de non-spotreclame door Sanoma. Ontdek de advertentiemogelijkheden.
 
MM Afterwork: nieuwe lifestyle-newsletter voor marcom sector
MM Afterwork is een nieuwe digitale nieuwsbrief van Media Marketing die elke vrijdagnamiddag om 15u verschijnt. Het bevat een selectie to do tips voor het komende weekend en richt zich op trendsetters en opinion leaders uit de marcom sector. Tariefinfo en contactgegevens vindt u in de database.
 
Hebbes.be lanceert gratis digitaal automagazine op iPad: Autoinfo
Hebbes.be lanceert de Autoinfo app, een gratis autobelevingsmagazine op iPad met veel foto’s en video’s. Het bevat vooral actueel autonieuws en rijtesten van diverse wagens. De app kan gedownload worden in de App Store van Apple.
 

 
Roularta neemt een participatie van 35% in Yellowbrick
Roularta Media Group, Groep Rauwers en Brick Parking richten Yellowbrick België op, waarvan Roularta 35% van de aandelen bezit. Yellowbrick maakt “mobiel parkeren” op straat of in parkings mogelijk via een app op de smartphone.
 
Stopzetting Admedia, de Belgische divisie van Sanoma Media Netherlands
Admedia BVBA, het Belgisch kantoor van Sanoma Media Netherlands, sloot vrijdag 31 mei definitief zijn deuren. Alle titels worden voortaan volledig vanuit Nederland gecommercialiseerd.
 
JCDecaux installeert 37 culturele affichagezuilen in Luxemburg
De stad Luxemburg heeft de openbare aanbesteding voor de installatie en exploitatie van nieuwe zuilen toegewezen aan JCDecaux Luxembourg. Het betreft 37 affichagezuilen exclusief bestemd voor culturele communicatie. Deze worden evenwichtig verspreid op strategische locaties in de stad en zullen tegen eind juni geïnstalleerd zijn.
 
Ethias en Head Office verwelkomen nieuwe cliënten met gepersonaliseerd magazine
Verzekeraar Ethias verwelkomt zijn nieuwe cliënten voortaan met een gepersonaliseerd magazine, dat zijn content helemaal afstemt op wie de cliënt is en wat zijn behoeftes en interesses zijn. Als titel draagt het bovendien de naam van de cliënt. Head Office tekende voor het concept en de uitvoering.
 

 
Boomerang Media lanceert interactieve fotocabine
Boomerang Media heeft met Kinepolis een partnership afgesloten om in de tien bioscoopcomplexen van de groep een interactieve fotocabine te plaatsen. Die kan volledig gepersonaliseerd worden en is vanaf deze zomer beschikbaar per periode van drie weken. Meer info op MediaSpecs Hot News.
 
hAPP: een nieuw culinair concept voor jongeren bestaande uit een app, tv-programma en magazine
Vanaf september gaat er een nieuw Nederlandstalig culinair concept gericht op kinderen en jongeren tussen 6 en 16 van start: hAPP. Om te beginnen zal er een app voor Android en Apple op de markt komen, later zal er ook een tv-programma te zien zijn en tot slot verschijnt er nog een print magazine. Haisja staat in voor de commercialisering. Meer info in de MediaSpecs database.
 
Scripta lanceert packages op mobiele krantensites
Scripta, de printregie van Corelio, Concentra en IPM, breidde op 21 mei haar print packages uit met advertentiemogelijkheden op alle zeven mobiele sites van haar kranten. De packages bestaan uit banners op de mobiele sites van standaard.be, nieuwsblad.be, gva.be, hbvl.be, lalibre.be, dh.be en lavenir.net.
 
Mediabedrijven lijden onder moeilijke advertentiemarkt
Afgelopen maand presenteerden Concentra, Corelio en Think Media hun jaarverslag. Alle drie boekten ze een nettoverlies en stelden ze een daling in de omzetcijfers vast. Als oorzaak wordt er vooral verwezen naar de terughoudende adverteerders. Klik op de linken voor de respectievelijke jaarcijfers van de mediagroepen.
 

 
Nieuw magazine voor wielerfans: Bahamontes
Bahamontes is een Nederlandstalig luxemagazine voor wielerliefhebbers. Het brengt vooral koersverhalen van vroeger en nu, maar er is ook plaats voor reportages en interviews met renners van dit moment. Het magazine omvat 144 pagina’s en verschijnt vier keer per jaar op 14.000 exemplaren. Regie en uitgever is Cascade. De reclametarieven vindt u in de database.
 
Vlaamse versie van AutoWeek in de rekken, regie door IP Press
Sanoma Media Netherlands kondigt aan dat het wekelijkse automagazine AutoWeek vanaf 12 juni een autonome Vlaamse editie krijgt. Hoewel het een volledig Vlaamse redactie krijgt, blijft het blad een uitgave van Sanoma Media Netherlands. Naast de Vlaamse versie blijft ook de Nederlandse AutoWeek en de specials Classics en GTO in Vlaanderen verkrijgbaar. Regie door IP Press, meer info bij MediaSpecs.
 
Liberty TV legt de boeken neer
Liberty TV stopt ermee. De Franstalige televisiezender over reizen en toerisme, die een uithangbord was voor de touroperator Escape Travel, is vanaf heden niet meer te bekijken via satelliet of ADSL. De Vlaamse versie van de zender hield er al in 2011 mee op.
 
Metro lanceert gratis Android-applicatie voor tablets
Na de iPad-applicatie in februari, start het gratis dagblad Metro nu ook met een applicatie voor Android-tablets. De app is gratis in het Nederlands en Frans te downloaden op Metrotime.be of in de Google Play Store. Kranten zijn te vinden tot maximaal 30 dagen na verschijnen.
 

 
Nieuwe structuur voor Hi-Media
Reclameregie Hi-Media krijgt een nieuwe bedrijfsstrategie. Het nieuwe aanbod omvat vier business units, elk met een eigen merknaam en specifiek team. Hoe deze bedrijfstakken heten en wat ze inhouden, leest u op Hot News.
 
CM Groep neemt Paratel over van VMMa
CM, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in SMS, IVR en mobiele betaaldiensten, neemt Paratel over van de Vlaamse Media Maatschappij. Paratel ontwikkelt SMS- en IVR-service voor bedrijven en telt 21 personeelsleden die allemaal door CM overgenomen worden. Extra toelichting van Jeroen van Glabbeek (CEO CM) en Peter Bossaert (CEO VMMa) vindt u hier.
 
Hopper voortaan ook in het Engels
Hopper, het Nederlandstalige magazine voor bierliefhebbers dat sinds eind 2012 op de markt is, heeft vanaf nu ook een Engelstalige editie. Deze editie heeft als ondertitel “the #1 magabook for Belgian beer lovers” en verschijnt op 178 pagina’s. Klik hier voor contactinfo, tarieven, enzovoort.
 
Nielsen neemt MediaXim over
Op 1 mei werd MediaXim verkocht aan Nielsen. Alle activa, waaronder ook de databases, software en klanten, zijn nu eigendom van Nielsen. MediaXim had filialen in België, Frankrijk en Luxemburg en beheerde informatie met betrekking tot advertentiebestedingen. Nielsen is aanwezig in ongeveer 100 landen en actief in het meten van kijkcijfers, reclamebereik en reclame-impact.
 

 
TF1, Eurosport en Wat.tv in het digitale aanbod van Pebble Media
Sinds mei zijn TF1.fr, Eurosport.com en Wat.tv toegevoegd in het digitaal aanbod van Pebble Media. Ga naar de database voor meer informatie.
 
Uitreiking AMMA Awards
Begin deze maand vonden in Kinepolis Imagibraine de jaarlijkse AMMA Awards plaats. Het volledige overzicht van alle genomineerden en winnaars in de elf categorieën vindt u op Hot News.
 
Verder verschenen op Hot News afgelopen maand onder andere nog volgende items:

Fusie tussen Nederlandstalige en Franstalige Flair-redactie met Ingrid Cops als nieuwe hoofdredacteur
 
Zone03/ en Zone09/ worden in de zomer ViZit03/ en ViZit09/
 
Le Vif viert zijn dertigste verjaardag bij 7Dimanche
 
Zomerpresentatie Canvas
 
Daling omzetcijfers JCDecaux
 
Resultaten CIM: radio golf 2013-1
 
Resultaten CIM: verspreiding dagbladen 2012-T2 tot 2013-T1
 
Resultaten CIM: verspreiding magazines 2013 Q1
 
Reclame-investeringen dalen met 4,45%
 

Bericht aan de regies

MediaSpecs Database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle media in België en Luxemburg. De mediabedrijven kunnen hun titels gratis laten opnemen. Contacteer ons indien u vragen heeft over uw opgenomen informatie. De database is te consulteren via een abonnement. Kijk voor alle informatie en de tarieftabel op de homepage. 
 
MediaSpecs Hot News: elke dag, as it happens, gratis alle medianieuws op maat voor iedereen die met professionele belangstelling de evoluties in het medialandschap volgt. Bevat eveneens een kalender met alle media-activiteiten. Elke maand zijn er 3.000 unieke bezoekers. 
 
MediaSpecs Insights: centraal informatiepunt waar mediaspecialisten interessante documenten kunnen ontdekken of zelf publiceren. Dit ‘expert generated content’ platform omvat analyses, opinies, onderzoeken, thesissen en artikels rond recente mediaontwikkelingen.
 
MediaSpecs Newsletter: maandelijks een bondig overzicht van alle medianieuws. Begin van elke maand gratis verstuurd naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Hot News en de Newsletter bevatten publicitaire banners waar mediabedrijven zich kunnen profileren. Kijk hier voor meer informatie. 
 
MediaSpecs Twitter: dagelijks de belangrijkste newsflashes op Twitter.
 
MediaSpecs LinkedIn User Group: interactief gebruikersplatform via LinkedIn voor alle MediaSpecs-abonnees.
 
Wil u een collega, klant of relatie inschrijven voor de maandelijkse gratis Newsletter? Dat kan hier.
 
Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven.
 
Suggesties, vragen of opmerkingen kan u richten aan info@mediaspecs.be.

Recente reacties


Recente agenda