Database  |  Hot News  |  Insights  |  Jobs  
Onleesbaar? Bekijk deze nieuwsbrief in je browser | Version française
MediaSpecs
Newsletter

maart
55

Nieuwsgierigheid !!

Beste mediavrienden,
 
Reclamemensen zijn altijd nieuwsgierig. MediaSpecs is er om aan deze gezonde drang tegemoet te komen. In onze database vindt u een antwoord op al uw vragen rond media en reclamedragers.
 
MediaSpecs is het mediaplatform bij uitstek om u inzicht te geven in het complexe medialandschap, de laatste nieuwigheden en recente trends. Dit doen we met een rijkgevulde database en gratis nieuws.
 
In deze nieuwsbrief leest u het medianieuws van de afgelopen maand februari. Op de Hot News en Twitter pagina kan u het nieuws zelfs dagelijks heet van de naald volgen, ook via RSS. Tot slot is er nog MediaSpecs Insights: hier verscheen voorbije maand onder andere een analyse door MediaXim van de reclame-investeringen van het afgelopen jaar.
 
Veel leesplezier!
 
Bart Kuypers - Marc Vanlaer - Wim Van Loock
 
Social Media Day

Nieuws over MediaSpecs

D’Ieteren heeft een abonnement genomen op de MediaSpecs database voor alle merken en diensten van de groep.
 
Nieuwe abonnees: D’Ieteren (adverteerder), Robert&Marien (mediabureau), Diamonds&Pearls (PR-bureau), BBL - Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen (vzw) en Smart-i/Els Ameloot (freelancer).
 
Ark Communicatie heeft een abonnement genomen op Retriever.nl, de database met informatie over alle media in Nederland.
 
MediaSpecs op PromGifts, de vakbeurs voor promotieartikelen op 20 en 21 maart
Op woensdag 20 en donderdag 21 maart vindt voor de eerste keer PromGifts plaats. Deze vakbeurs brengt exposanten samen uit de sectoren van promotieartikelen, incentives, corporate identity cadeau’s en nog veel meer. De beurs mikt op algemeen managers, aankoopverantwoordelijken, product-, HR- en marketing managers. Plaats: Tour & Taxis in Brussel. PromGifts loopt samen met de beurs Ondernemen/Entreprendre. U bent van harte welkom op de stand van MediaSpecs!
 
Op dinsdag 5 maart telt de MediaSpecs database 6.928 titels, waaronder magazines (1.093), vakpers (623), dagbladen (243), huis-aan-huisbladen (645), out-of-home (724), radio/TV (360) en digitaal (1.567).
 
De overgrote meerderheid van de titels in de database is up-to-date met reclametarieven van 2013. Wij vragen aan de regies die ons nog geen gegevens voor 2013 hebben doorgestuurd, dit zo snel mogelijk te doen.
 
Retriever

Nieuws van de maand februari

De Plus, een vernieuwde weekendkrant bij Het Belang van Limburg
Sinds eind februari bevat de weekendkrant van Het Belang van Limburg een nieuwe bijlage, De Plus. De katern bevat wekelijks twintig pagina’s interviews, dossiers, reportages, opinie en cultuur. 
 
Taksverhoging JCDecaux Billboards
JCDecaux past een taksverhoging toe op zijn Billboard-netwerken en stukverkoop om tegemoet te komen aan de stijgende affichagetaksen. De affichagetaksen voor de SuperStar-netwerken verhogen met 5 à 5,8%, die voor de Brussels8- en Prestige-netwerken met ± 2%. 
 
Brightfish start opnieuw met Jingle Sponsoring onder de naam Jingle Take-over
De Jingle Sponsoring is terug onder de naam Jingle Take-over. Dit is een take-over van maximaal 20 seconden waarmee je een merkboodschap kan integreren in de Brightfish jingle. De Jingle Take-over is een nationale formule, de unieke merkintegratie zal dus te zien zijn in alle Belgische bioscoopzalen van het publicitaire netwerk. Meer informatie hier. 
 
BeNe League Magazine, het eerste tijdschrift over vrouwenvoetbal
Op 23 februari is BeNe League Magazine voorgesteld. Het is het eerste officiële magazine met alles over vrouwenvoetbal en de BeNe League. Het richt zich op de competitie, de teams, sport- en trainingstips, beauty, verzorging en lifestyle. Meer details in MediaSpecs. 
 
Metro lanceert iPad-app
Op 25 februari bracht Metro een gratis iPad-applicatie uit. Zowel de Nederlandstalige als Franstalige editie zijn beschikbaar. Lezers kunnen reeds gedownloade edities herlezen en de kranten worden gedurende maximum 30 dagen gearchiveerd. De lancering van een app voor Android staat eveneens op de agenda. 
 
Wijzigingen bij IPG Mediabrands Belgium: focus op Initiative en UM, stopzetting BPN
IPG Mediabrands Belgium kondigt aan dat het zijn activiteiten voortaan zal focussen op de mediabureaus Initiative en Universal Media. Magna Global zal instaan voor de media-inkoop van deze bureaus. De activiteiten van het derde bureau BPN zijn inmiddels beëindigd. Meer informatie vindt u op Hot News. 
 
RetailDetail
 
Invader Magazine, een nieuw interactief gamesmagazine voor tablets
Eind februari deed het interactieve gamesblad Invader Magazine zijn intrede. Het is een digitaal maandblad over games, gadgets en films, op maat gemaakt van tablets. Naast een bewegende cover, serveert Invader artikels vol trailers, animatie en rubrieken die de lezer aanzetten tot interactie. 
 
B2B-vakblad voor de reissector Travel360° gaat van online naar print
In de zomer van 2012 pakten Olivier Dujardin en Jan Peeters uit met Travel360.be, een online platform voor professionals in de reisindustrie. Nu vinden ze de tijd rijp voor een papieren versie. Het magazine, voorlopig enkel Nederlandstalig, wordt gedrukt op 5.000 exemplaren en per post verdeeld. Tien procent van de oplage gaat naar Nederland. 
 
Telenet lanceert Yelo TV vanaf 5 maart
Telenet kondigde afgelopen maand de lancering aan van Yelo TV, "een nieuwe tv-ervaring waarbij de klant zijn favoriete programma's (live of opgenomen) op elk scherm kan bekijken". Yelo TV zal op 5 maart beschikbaar zijn op tablet, smartphone en computer, en vanaf 3 april op tv. Lees hier de details.
 
App van VRT, VMMa en SBS Belgium om tv te kijken op iPhone en iPad heet Stievie
Stievie is een app die het mogelijk maakt om naar tien Vlaamse zenders te kijken via iPad en iPhone. Het is mogelijk om programma's live te bekijken, alsook uitgesteld tot anderhalve dag na de uitzending. Tienduizend Vlamingen zullen het gezamenlijk project van VRT, VMMa en SBS Belgium de komende maanden gratis testen. Lees verder op Hot News. 
 
Sanoma Media lanceert Libelle TV op 15 augustus
Eind deze zomer start Sanoma Media met Libelle TV. De tv-zender zal in Vlaanderen te zien zijn via digitale tv van Telenet en zal programma’s brengen die in het verlengde liggen van de inhoud van het vrouwenblad Libelle. De commerciële exploitatie zal beheerd worden door Sanoma Media. Voor de spot reclameregie wordt er samengewerkt met SBS Belgium. 
 
UNIZO-Limburg Magazine heet voortaan ‘O’-Magazine
Met deze naamsverandering wil UNIZO-Limburg nog beter aansluiten op de leefwereld van de eigenaar-ondernemer. Niet voor niets staat ‘O’-Magazine voor ‘Ondernemers’-magazine. Het blad stelt de ondernemersbeleving centraal en is bedoeld voor ieder UNIZO-Limburg-lid. 
 
Het Nieuwsblad lanceert sportmagazine Fan! en zet papieren zondagskrant stop
Vanaf half maart versterkt Het Nieuwsblad zijn weekendkrant met het sportmagazine Fan!. Andere wijziging bij Het Nieuwsblad is dat de zondagseditie in gedrukte vorm niet meer zal worden verspreid. Vanaf half maart wordt namelijk volop ingezet op de digitale zondagskrant, beschikbaar op tablet of via computer. Het volledige item leest u op Hot News. 
 
MediaSpecs
 
Konverto, een nieuw gezamenlijk online performance aanbod
Concentra, VRT, Telenet, Ultratop en 9lives bundelden hun krachten en ontwikkelden een nieuw gezamenlijk online performance aanbod op de Belgische markt onder de naam ‘Konverto’. Meer gedetailleerde informatie vindt u in de database. 
 
Nieuw erotisch televisiekanaal: CLUB41
Op Valentijnsnacht startte “het eerste erotische televisiekanaal in Vlaanderen” onder de naam CLUB41. Het nieuwe televisiekanaal is een initiatief van Life!tv Broadcasting Company dat nu met twee merken op kanaal 41 van Telenet naar de kijker trekt: Life!tv met mannencontent overdag en CLUB41 met soft erotische content ‘s nachts van 22u30 tot 6u. 
 
Jobat centraal in Het Nieuwsblad / De Gentenaar en niet langer als bijlage
Sinds 9 februari verschijnt Jobat niet langer als bijlage bij Het Nieuwsblad en De Gentenaar, maar bevindt het zich in het hart van de krant. Advertenties komen voortaan dan ook in het redactioneel gedeelte van de weekendkrant. 
 
Nieuwe organisatie- en directiestructuur bij Sanoma Media
De intrek van Sanoma Media in Mechelen volgende zomer brengt enkele wijzigingen met zich mee. Zo zullen de regies Sanoma Media Communication Solutions, Sanoma Digital en Sanoma Regional verdwijnen om plaats te maken voor één geïntegreerde regie. Ook de directiestructuur zal worden aangepast. Lees verder op Hot News. 
 
Top Santé trekt met twee nieuwe speciale nummers naar de apotheken
In mei en september gaat Top Santé twee nieuwe speciale nummers gratis verspreiden via Franstalige apotheken. Dit betekent 100.000 verspreide speciale nummers via 550 displays in de grootste Franstalige apotheken. Klik hier voor meer informatie. 
 
Ranking UMA 2012: globale daling van 7% met grote onderlinge verschillen
Volgens cijfers van UMA daalde de totale omzet in 2012 met 7% ten opzichte van 2011. Toch verschillen de evoluties sterk naargelang het bureau. Zo neemt Space de leiding ten koste van Carat. Bij de mediagroepen blijft Mediabrands nog steeds de nummer één. Een volledig overzicht van de ranking vindt u hier. 
 
Members Only ook beschikbaar in het Nederlands
Members Only, het driemaandelijkse magazine dat verdeeld wordt naar golfclubs, hotels, luxeboetieken, salons en prestigieuze evenementen, krijgt twee aparte taaledities. Na tien jaar enkel in het Frans verschenen te zijn, zal het blad nu ook in het Nederlands beschikbaar zijn. 
 
MediaSpecs
 
Nieuwe IAB banner-standaarden voor display, mobile en tablet advertising
IAB Belgium komt met een nieuw overzicht voor de IAB-Standaarden voor banners. De standaarden geven ook aanbevelingen voor mobile en tablet advertising. Een overzicht van de wijzigingen leest u hier. Met de AdBannerKing biedt IAB Belgium overigens een praktische tool die materiaal controleert op het respecteren van de specificaties. 
 
Marianne krijgt Belgische editie op 11 maart
Op 11 maart wordt er een nieuw weekblad gelanceerd: de Belgische editie van het van oorsprong Franse magazine Marianne. De reclameregie is toevertrouwd aan IP Press. Meer info in de MediaSpecs database.
 
Samenwerking tussen Corelio en Sanoma Media: Women’s Choice
Sanoma Media en Corelio slaan de handen in elkaar en lanceren Women's Choice, een combinatie van hun sterkste women's interest producten. De samenwerking resulteert in drie print pakketten, diverse online mogelijkheden en één combipakket. De exacte samenstelling van de pakketten vindt u hier. 
 
IP en Rossel Advertising bundelen hun krachten voor de commercialisering van video en display
Sinds 18 februari werken IP en Rossel Advertising samen wat betreft reclamewerving op de websites en mobiele producten van RTL, Radio Contact, Le Soir en Sudpresse. Rossel Advertising zal de displaycampagnes voor zijn rekening nemen, terwijl IP zal instaan voor de pre-roll campagnes en video advertising. Lees alle info op Hot News. 
 
Make-over voor Krant van West-Vlaanderen
Met een nieuwe lay-out zit Krant van West-Vlaanderen sinds 1 februari in een nieuw kleedje. Er wordt meer aandacht besteed aan de kracht van het beeld en er wordt gezorgd voor meer witruimte. Bovendien werd de krant verrijkt met 4 pagina’s tot 24 pagina’s in totaal en werden de rubrieken aangepast en geactualiseerd. 
 
Verder verschenen op Hot News afgelopen maand onder andere nog volgende items:
VTM presenteert het nieuwe televisieseizoen
Structurele veranderingen bij Roularta in Frankrijk
WDM Belgium verandert naar Bisnode
Resultaten CIM radio golf 2012-3 zijn bekend
CIM verspreiding dagbladen 2012-T1 tot 2012-T4: de resultaten
Resultaten CIM cijfers verspreiding pers 2012 Q4
 
MediaSpecs

Bericht aan de regies

MediaSpecs Database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle media in België en Luxemburg. De mediabedrijven kunnen hun titels gratis laten opnemen. Contacteer ons indien u vragen heeft over uw opgenomen informatie. De database is te consulteren via een abonnement. Kijk voor alle informatie en de tarieftabel op de homepage. 

MediaSpecs Hot News: elke dag, as it happens, gratis alle medianieuws op maat voor iedereen die met professionele belangstelling de evoluties in het medialandschap volgt. Vaak met een directe link naar praktische informatie in de database. Elke maand zijn er 2500 unieke bezoekers. 

MediaSpecs Newsletter: maandelijks een bondig overzicht van alle medianieuws. Begin van elke maand gratis verstuurd naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Hot News en de Newsletter bevatten publicitaire banners waar mediabedrijven zich kunnen profileren. Kijk hier voor meer informatie. 

MediaSpecs Twitter: dagelijks de belangrijkste newsflashes op Twitter.

Wil u een collega, klant of relatie inschrijven voor de maandelijkse gratis Newsletter? Dat kan hier.

Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven.

Suggesties, kritiek of vragen kan u richten aan info@mediaspecs.be.

Recente reacties


Recente agenda


 
 
Shopper's Day
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Newspaperwork
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
PromGifts
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Aphrodite
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
AMMA Awards
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Federauto