 |
Gratis nieuws over de media
Beste mediavrienden,
Wij hopen van harte dat u 2013 goed hebt ingezet en ondertussen bekomen bent van de vele nieuwjaarsrecepties.
Ook bij MediaSpecs hebben we niet stilgezeten! We hebben de voorbije
maand hard gewerkt om een zo volledig mogelijk overzicht samen te
stellen van alle redactionele dossiers voor 2013. Als abonnee van de database heeft u een handig overzicht van 3.700 ingevoerde specials.
Verder brengen wij gratis verslag uit van alle medianieuws in Hot News (ook via RSS), op Twitter en in deze maandelijkse newsletter. De ‘expert generated content’ vol onderzoeken en analyses vindt u bij MediaSpecs Insights.
Kortom: MediaSpecs wil de community voor de mediaspecialisten zijn. In deze gratis nieuwsbrief vindt u alvast een samenvatting van het nieuws van de afgelopen maand januari.
Veel leesplezier!
Bart Kuypers – Marc Vanlaer – Wim Van Loock

Nieuws over MediaSpecs
Op vrijdag 11 januari verliet Stefanie Van Dam
MediaSpecs. Sinds maart 2010 gaf ze mee vorm aan de maandelijkse
newsletter en de dagelijkse Hot News. Haar creatieve pen start nu als
copywriter bij Premedia, het interne reclamebureau van de Colruytgroep.
De laatste maanden zijn wij erg actief op Twitter. Dit leverde ons begin deze maand een bijzonder moment
op: we hadden zowel 1.350 tweets, 1.350 following als 1.350 followers.
Elke dag komen er nog volgers bij en momenteel zijn er al meer dan
1.500. U bent ook van harte welkom!
Op dinsdag 5 februari telt de MediaSpecs database 6.856 titels, waaronder magazines (1.095), vakpers (623), dagbladen (244), huis-aan-huisbladen (634), out-of-home (727), radio/TV (367) en digitaal (1.576).
Nieuwe abonnees: PH 410 (reclamebureau), Bebble (PR-bureau), Text 100 Benelux (PR-bureau in Amsterdam), Brand New World (reclamebureau, vroegere Duval Guillaume Corporate) en Van B. (PR-freelancer).
De Nederlandse partner van MediaSpecs, Retriever, heeft afgelopen maand RetrieverAsia.com
gelanceerd, een online tool met advertentiegegevens van media in de
Asia Pacific regio. Er is gestart met het in kaart brengen van media die
vanuit Singapore worden uitgegeven. Op dit moment wordt de database
gevuld. RetrieverAsia is tweetalig (Engels en
Chinees-Mandarijn). Retriever verwacht een groeiende interesse bij
Europese ondernemingen voor uitbreiding van hun business in de Asia
Pacific regio. RetrieverAsia komt deze bedrijven tegemoet door bestaande
communicatiekanalen in deze regio helder in kaart te brengen. Speciale
lanceringsvoorwaarden en gratis kennismaking tijdens de opstartfase voor
MediaSpecs abonnees.

Nieuws van de maand januari
Sanoma Media breidt assortiment op iPad uit
Sanoma Media breidt haar assortiment op iPad uit van 2 naar 16
magazines, beschikbaar via de MagStore iPad applicatie. Een overzicht
van al deze magazines vindt u op Hot News.
Trends en Trends/Tendances op grote oplage
In de week van donderdag 14 maart worden Trends en Trends/Tendances op
een extra grote oplage verspreid. Naast de normale oplage zal Trends ook
onder blister bij alle abonnees van Knack verschijnen en
Trends/Tendances bij de abonnees van Le Vif/L’Express. Dit betekent een
totale oplage van 219.000 exemplaren. Meer info in de MediaSpecs database.
De Standaard vernieuwt
De Standaard vernieuwde de krant vanaf 28 januari. De lay-out zal meer
helderheid, transparantie en eenvoud brengen waardoor navigatie doorheen
de krant makkelijker wordt. Er werd ook inhoudelijk aan de krant
gesleuteld. Lees verder op Hot News.
Na het faillissement van Dupuis Presse wordt Media Marketing overgenomen door Marcom World NV
In de nasleep van het faillissement van Dupuis Presse werden het merk en
de producten van Media Marketing overgenomen door de nieuwe NV Marcom
World. Aandeelhouders van deze nieuwe vennootschap zijn Fred Bouchar,
Serge De Schryver en de broers Olivier en Benjamin Bialek. Lees alle
details op Hot News.
LED's Talk verhuurt advertentieruimte op ledwall in Affligem
De ledwall (8m²) bevindt zich vlakbij de afrit van de autosnelweg. Hier
komen per dag circa 5.000 wagens voorbij, goed voor 150.000 views per
maand. De ledwall is gedurende 30 seconden in beeld voor wagens die
richting Affligem-centrum rijden. De ledwall is dagelijks actief vanaf
6u30 tot 22u30. Meer informatie vindt u in MediaSpecs.

Kanaal Z lanceert nieuw programma Z-Audit
Sinds maandag 28 januari brengt Kanaal Z een nieuw programma onder de
titel “Z-Audit”. In een tiendelige reportagereeks wordt het beeld
geschetst van de diverse taken die een bedrijfsrevisor kan vervullen en
van zijn specifieke opdracht als commissaris in een onderneming.
Swank, een nieuwe speler in monumentale affichage
Twee studenten van de Provinciale Hogeschool Limburg hebben de
onderneming Swank opgericht. De regie, gespecialiseerd in monumentale
affichage, is vooral aanwezig in Limburg en Vlaams-Brabant. Klik hier voor meer details.
UMA en R12 lanceren gemeenschappelijk initiatief M.E.D.I.A.
De UMA en de R12, die respectievelijk de mediabureaus en de mediaregies
verzamelen, lanceren het gemeenschappelijk initiatief M.E.D.I.A. Dit
project staat voor "Our Media Environment Deserves Ideas and Ambition"
en zal minstens drie jaar lopen. Lees de exacte doelstellingen en de
eerste concrete resultaten op Hot News.
Le Soir lanceert digitale 17 uur-editie
Le Soir heeft er een derde editie bij: naast de krantversie ’s ochtends
en de informatie via de website de klok rond, is er nu ook een 100%
digitale versie om 17 uur.
Nieuw magazine voor Fransen wonend in België: Avenue Montaigne
Op woensdag 13 maart verschijnt het magazine Avenue Montaigne voor het
eerst. Het blad richt zich op Fransen die in België wonen. Het magazine
verschijnt vier keer per jaar en wordt gratis verdeeld op 20.000
exemplaren. Meer info vindt u in hier.

FOXlife in regie bij Transfer
Sinds begin deze maand zit FOXlife, de televisiezender die vooral series
uitzendt, in regie bij Transfer. Zo breidt Transfer zijn
televisiepakket uit met eerder ook al Cartoon Network, National
Geographic Channel, njam! en Acht in portefeuille.
Nationale reclame van Vlan nu bij Rossel Advertising
Op 1 februari verhuisde de regie van het nationale en regionale deel
(via media-agentschappen) van Vlan van Regie Number One naar Rossel
Advertising. Anne Delavarenne is de nieuwe verantwoordelijke. Een deel
van het Regie Number One-team is ook verhuisd naar de groep Rossel.
Cyclo Sprint wordt cycling.be magazine en verdubbelt oplage
Cyclo Sprint, het maandblad voor de wielerliefhebber en de actieve
fietser, heet vanaf nu cycling.be magazine. Bij de naamswijziging hoort
een ook nieuwe brand identity en lay-out. Bovendien wordt de oplage
verdubbeld tot 35.000 exemplaren en krijgen voortaan alle leden van
Wielerbond Vlaanderen het magazine in de bus.
Brussel Deze Week, tvbrussel en FM Brussel naar één organisatie
De vzw’s Brussel Deze Week, tvbrussel en FM Brussel maken plaats voor
één nieuwe organisatie. De Vlaamse regering keurde een conceptnota goed
over de overgang naar één organisatie. Het Vlaams-Brusselse
Mediaplatform zal de bestaande media integreren. De verschillende media
behouden wel hun eigen redactie.
Steps vernieuwt
Steps startte 2013 met een nieuw formaat en een nieuwe lay-out. Ook
online vernieuwde Steps. De app voor iPad werd opgewaardeerd, de website
wordt momenteel onder handen genomen en verder is Steps ook aanwezig op
Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest.

Sabato brengt special over Parijs met extra distributie op de Thalys
Op zaterdag 23 februari pakt Sabato uit met een special in het teken van
Parijs. Speciaal voor dit nummer slaan ze de handen in mekaar met
Thalys. Bijna 7.500 extra exemplaren zullen worden verdeeld in de eerste
klasse-coupés van de Thalys treinen tussen Brussel en Parijs. Alle
adverteerdersinfo vindt u hier.
Twee nieuwe formaten bij Media Expo op het Autosalon en Batibouw
Het aanbod van Media Expo breidt zich uit met twee nieuwe formaten voor
Brussels Expo, de locatie waar onder andere het Autosalon en Batibouw
plaatsvinden. Klik door naar de titels XXL Lightboxes 30m² (4 stuks met elk een oppervlakte van 30m²) en Gigantic Exit (Landscape Network) (reusachtig bord aan uitgang Parking C).
Wijzigingen bij Belfius 2get'r magazine: samenvoeging Privilege en Private
Vanaf 2013 telt het Belfius 2get'r magazine nog twee edities in plaats
van drie. Belfius 2get'r magazine Privilege verdwijnt immers en wordt
samengevoegd met Belfius 2get'r magazine Private. De oplage van Private
stijgt hierdoor van 25.000 naar 268.000 exemplaren. De nieuwe tariefinfo
kan u hier bekijken, het volledige item leest u op Hot News.
Njam.tv en Studio100.be naar Sanoma Digital
De culinaire website Njam.tv zit nu in het portfolio van Sanoma Digital.
Daarmee versterkt de regie zich op culinair vlak naast de websites
Libelle-lekker.be en Epicurien.be. Verder verzorgt Sanoma Digital ook de
commercialisering van Studio100.be, de website waar alle Studio
100-helden centraal staan.
Nieuw magazine voor de party scene: Clublife
Clipboard Publishing B.V. brengt een nieuw magazine voor de partygangers
op de markt. Clublife verschijnt vanaf maart 2013 en zal vier keer per
jaar in de rekken liggen met een oplage van 40.000 exemplaren. Klik door naar alle details in de MediaSpecs database.
Wijzigingen in het portfolio bij Hi-Media Belgium
Er zijn enkele veranderingen gebeurd in het portfolio van Hi-Media
Belgium. Zo zijn er een aantal nieuwe sites bij de regie: Autoblog.be,
Bfmtv.com, BMI-berekenen.be, Nostalgie.be, Nostalgie.eu en Wewomen.be.
Bovendien heeft Hi-Media Belgium ook een nieuw pakket in aanbieding:
Focus Music.

Bericht aan de regies
MediaSpecs Database is de gebruiksvriendelijke
online zoekmachine met tarieven, technische gegevens, foto’s en
adressen van alle media in België en Luxemburg. De mediabedrijven
kunnen hun titels gratis laten opnemen. Contacteer ons indien u vragen heeft over uw opgenomen informatie. De database is te consulteren via een abonnement. Kijk voor alle informatie en de tarieftabel op de homepage.
MediaSpecs Hot News: elke dag, as it happens,
gratis, alle medianieuws op maat voor iedereen die met professionele
belangstelling de evoluties in het medialandschap volgt. Vaak met een
directe link naar praktische informatie in de Database. Elke maand zijn
er 2500 unieke bezoekers.
MediaSpecs Newsletter: maandelijks
een bondig overzicht van alle medianieuws. Begin van elke maand gratis
verstuurd naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Hot News en
de Newsletter bevatten publicitaire banners waar mediabedrijven zich
kunnen profileren. Kijk hier voor meer informatie.
MediaSpecs Twitter: dagelijks de belangrijkste newsflashes op Twitter.
Wil u een collega, klant of relatie inschrijven voor de maandelijkse gratis Newsletter? Dat kan hier.
Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven.
Suggesties, kritiek of vragen kan u richten aan info@mediaspecs.be.
|
 |





|
 |