Database  |  Hot News  |  Insights  |  Jobs  
Onleesbaar? Bekijk deze nieuwsbrief in je browser | Version française
MediaSpecs
Newsletter

februari
54

Gratis nieuws over de media

Beste mediavrienden,
 
Wij hopen van harte dat u 2013 goed hebt ingezet en ondertussen bekomen bent van de vele nieuwjaarsrecepties.
 
Ook bij MediaSpecs hebben we niet stilgezeten! We hebben de voorbije maand hard gewerkt om een zo volledig mogelijk overzicht samen te stellen van alle redactionele dossiers voor 2013. Als abonnee van de database heeft u een handig overzicht van 3.700 ingevoerde specials.
 
Verder brengen wij gratis verslag uit van alle medianieuws in Hot News (ook via RSS), op Twitter en in deze maandelijkse newsletter. De ‘expert generated content’ vol onderzoeken en analyses vindt u bij MediaSpecs Insights.
 
Kortom: MediaSpecs wil de community voor de mediaspecialisten zijn. In deze gratis nieuwsbrief vindt u alvast een samenvatting van het nieuws van de afgelopen maand januari.
 
Veel leesplezier!
 
Bart Kuypers – Marc Vanlaer – Wim Van Loock
 

Nieuws over MediaSpecs

Op vrijdag 11 januari verliet Stefanie Van Dam MediaSpecs. Sinds maart 2010 gaf ze mee vorm aan de maandelijkse newsletter en de dagelijkse Hot News. Haar creatieve pen start nu als copywriter bij Premedia, het interne reclamebureau van de Colruytgroep.
 
De laatste maanden zijn wij erg actief op Twitter. Dit leverde ons begin deze maand een bijzonder moment op: we hadden zowel 1.350 tweets, 1.350 following als 1.350 followers. Elke dag komen er nog volgers bij en momenteel zijn er al meer dan 1.500. U bent ook van harte welkom!
 
Op dinsdag 5 februari telt de MediaSpecs database 6.856 titels, waaronder magazines (1.095), vakpers (623), dagbladen (244), huis-aan-huisbladen (634), out-of-home (727), radio/TV (367) en digitaal (1.576).
 
Nieuwe abonnees: PH 410 (reclamebureau), Bebble (PR-bureau), Text 100 Benelux (PR-bureau in Amsterdam), Brand New World (reclamebureau, vroegere Duval Guillaume Corporate) en Van B. (PR-freelancer).
 
De Nederlandse partner van MediaSpecs, Retriever, heeft afgelopen maand RetrieverAsia.com gelanceerd, een online tool met advertentiegegevens van media in de Asia Pacific regio. Er is gestart met het in kaart brengen van media die vanuit Singapore worden uitgegeven. Op dit moment wordt de database gevuld. RetrieverAsia is tweetalig (Engels en Chinees-Mandarijn). Retriever verwacht een groeiende interesse bij Europese ondernemingen voor uitbreiding van hun business in de Asia Pacific regio. RetrieverAsia komt deze bedrijven tegemoet door bestaande communicatiekanalen in deze regio helder in kaart te brengen. Speciale lanceringsvoorwaarden en gratis kennismaking tijdens de opstartfase voor MediaSpecs abonnees.
 

Nieuws van de maand januari

Sanoma Media breidt assortiment op iPad uit
Sanoma Media breidt haar assortiment op iPad uit van 2 naar 16 magazines, beschikbaar via de MagStore iPad applicatie. Een overzicht van al deze magazines vindt u op Hot News.
 
Trends en Trends/Tendances op grote oplage
In de week van donderdag 14 maart worden Trends en Trends/Tendances op een extra grote oplage verspreid. Naast de normale oplage zal Trends ook onder blister bij alle abonnees van Knack verschijnen en Trends/Tendances bij de abonnees van Le Vif/L’Express. Dit betekent een totale oplage van 219.000 exemplaren. Meer info in de MediaSpecs database.
 
De Standaard vernieuwt
De Standaard vernieuwde de krant vanaf 28 januari. De lay-out zal meer helderheid, transparantie en eenvoud brengen waardoor navigatie doorheen de krant makkelijker wordt. Er werd ook inhoudelijk aan de krant gesleuteld. Lees verder op Hot News.
 
Na het faillissement van Dupuis Presse wordt Media Marketing overgenomen door Marcom World NV
In de nasleep van het faillissement van Dupuis Presse werden het merk en de producten van Media Marketing overgenomen door de nieuwe NV Marcom World. Aandeelhouders van deze nieuwe vennootschap zijn Fred Bouchar, Serge De Schryver en de broers Olivier en Benjamin Bialek. Lees alle details op Hot News.
 
LED's Talk verhuurt advertentieruimte op ledwall in Affligem
De ledwall (8m²) bevindt zich vlakbij de afrit van de autosnelweg. Hier komen per dag circa 5.000 wagens voorbij, goed voor 150.000 views per maand. De ledwall is gedurende 30 seconden in beeld voor wagens die richting Affligem-centrum rijden. De ledwall is dagelijks actief vanaf 6u30 tot 22u30. Meer informatie vindt u in MediaSpecs. 
 

 
Kanaal Z lanceert nieuw programma Z-Audit
Sinds maandag 28 januari brengt Kanaal Z een nieuw programma onder de titel “Z-Audit”. In een tiendelige reportagereeks wordt het beeld geschetst van de diverse taken die een bedrijfsrevisor kan vervullen en van zijn specifieke opdracht als commissaris in een onderneming.
 
Swank, een nieuwe speler in monumentale affichage
Twee studenten van de Provinciale Hogeschool Limburg hebben de onderneming Swank opgericht. De regie, gespecialiseerd in monumentale affichage, is vooral aanwezig in Limburg en Vlaams-Brabant. Klik hier voor meer details. 
 
UMA en R12 lanceren gemeenschappelijk initiatief M.E.D.I.A.
De UMA en de R12, die respectievelijk de mediabureaus en de mediaregies verzamelen, lanceren het gemeenschappelijk initiatief M.E.D.I.A. Dit project staat voor "Our Media Environment Deserves Ideas and Ambition" en zal minstens drie jaar lopen. Lees de exacte doelstellingen en de eerste concrete resultaten op Hot News. 
 
Le Soir lanceert digitale 17 uur-editie
Le Soir heeft er een derde editie bij: naast de krantversie ’s ochtends en de informatie via de website de klok rond, is er nu ook een 100% digitale versie om 17 uur.
 
Nieuw magazine voor Fransen wonend in België: Avenue Montaigne
Op woensdag 13 maart verschijnt het magazine Avenue Montaigne voor het eerst. Het blad richt zich op Fransen die in België wonen. Het magazine verschijnt vier keer per jaar en wordt gratis verdeeld op 20.000 exemplaren. Meer info vindt u in hier.
 

 
FOXlife in regie bij Transfer
Sinds begin deze maand zit FOXlife, de televisiezender die vooral series uitzendt, in regie bij Transfer. Zo breidt Transfer zijn televisiepakket uit met eerder ook al Cartoon Network, National Geographic Channel, njam! en Acht in portefeuille. 
 
Nationale reclame van Vlan nu bij Rossel Advertising
Op 1 februari verhuisde de regie van het nationale en regionale deel (via media-agentschappen) van Vlan van Regie Number One naar Rossel Advertising. Anne Delavarenne is de nieuwe verantwoordelijke. Een deel van het Regie Number One-team is ook verhuisd naar de groep Rossel.
 
Cyclo Sprint wordt cycling.be magazine en verdubbelt oplage
Cyclo Sprint, het maandblad voor de wielerliefhebber en de actieve fietser, heet vanaf nu cycling.be magazine. Bij de naamswijziging hoort een ook nieuwe brand identity en lay-out. Bovendien wordt de oplage verdubbeld tot 35.000 exemplaren en krijgen voortaan alle leden van Wielerbond Vlaanderen het magazine in de bus. 
 
Brussel Deze Week, tvbrussel en FM Brussel naar één organisatie
De vzw’s Brussel Deze Week, tvbrussel en FM Brussel maken plaats voor één nieuwe organisatie. De Vlaamse regering keurde een conceptnota goed over de overgang naar één organisatie. Het Vlaams-Brusselse Mediaplatform zal de bestaande media integreren. De verschillende media behouden wel hun eigen redactie.
 
Steps vernieuwt
Steps startte 2013 met een nieuw formaat en een nieuwe lay-out. Ook online vernieuwde Steps. De app voor iPad werd opgewaardeerd, de website wordt momenteel onder handen genomen en verder is Steps ook aanwezig op Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest.
 

 
Sabato brengt special over Parijs met extra distributie op de Thalys
Op zaterdag 23 februari pakt Sabato uit met een special in het teken van Parijs. Speciaal voor dit nummer slaan ze de handen in mekaar met Thalys. Bijna 7.500 extra exemplaren zullen worden verdeeld in de eerste klasse-coupés van de Thalys treinen tussen Brussel en Parijs. Alle adverteerdersinfo vindt u hier.
 
Twee nieuwe formaten bij Media Expo op het Autosalon en Batibouw
Het aanbod van Media Expo breidt zich uit met twee nieuwe formaten voor Brussels Expo, de locatie waar onder andere het Autosalon en Batibouw plaatsvinden. Klik door naar de titels XXL Lightboxes 30m² (4 stuks met elk een oppervlakte van 30m²) en Gigantic Exit (Landscape Network) (reusachtig bord aan uitgang Parking C). 
 
Wijzigingen bij Belfius 2get'r magazine: samenvoeging Privilege en Private
Vanaf 2013 telt het Belfius 2get'r magazine nog twee edities in plaats van drie. Belfius 2get'r magazine Privilege verdwijnt immers en wordt samengevoegd met Belfius 2get'r magazine Private. De oplage van Private stijgt hierdoor van 25.000 naar 268.000 exemplaren. De nieuwe tariefinfo kan u hier bekijken, het volledige item leest u op Hot News.
 
Njam.tv en Studio100.be naar Sanoma Digital
De culinaire website Njam.tv zit nu in het portfolio van Sanoma Digital. Daarmee versterkt de regie zich op culinair vlak naast de websites Libelle-lekker.be en Epicurien.be. Verder verzorgt Sanoma Digital ook de commercialisering van Studio100.be, de website waar alle Studio 100-helden centraal staan. 
 
Nieuw magazine voor de party scene: Clublife
Clipboard Publishing B.V. brengt een nieuw magazine voor de partygangers op de markt. Clublife verschijnt vanaf maart 2013 en zal vier keer per jaar in de rekken liggen met een oplage van 40.000 exemplaren. Klik door naar alle details in de MediaSpecs database. 
 
Wijzigingen in het portfolio bij Hi-Media Belgium
Er zijn enkele veranderingen gebeurd in het portfolio van Hi-Media Belgium. Zo zijn er een aantal nieuwe sites bij de regie: Autoblog.be, Bfmtv.com, BMI-berekenen.be, Nostalgie.be, Nostalgie.eu en Wewomen.be. Bovendien heeft Hi-Media Belgium ook een nieuw pakket in aanbieding: Focus Music.
 

Bericht aan de regies

MediaSpecs Database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle media in België en Luxemburg. De mediabedrijven kunnen hun titels gratis laten opnemen. Contacteer ons indien u vragen heeft over uw opgenomen informatie. De database is te consulteren via een abonnement. Kijk voor alle informatie en de tarieftabel op de homepage. 

MediaSpecs Hot News: elke dag, as it happens, gratis, alle medianieuws op maat voor iedereen die met professionele belangstelling de evoluties in het medialandschap volgt. Vaak met een directe link naar praktische informatie in de Database. Elke maand zijn er 2500 unieke bezoekers. 

MediaSpecs Newsletter: maandelijks een bondig overzicht van alle medianieuws. Begin van elke maand gratis verstuurd naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Hot News en de Newsletter bevatten publicitaire banners waar mediabedrijven zich kunnen profileren. Kijk hier voor meer informatie. 

MediaSpecs Twitter: dagelijks de belangrijkste newsflashes op Twitter.

Wil u een collega, klant of relatie inschrijven voor de maandelijkse gratis Newsletter? Dat kan hier.

Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven.

Suggesties, kritiek of vragen kan u richten aan info@mediaspecs.be.

Recente reacties


Recente agenda