Database  |  Hot News  |  Insights  |  Jobs  
Onleesbaar? Bekijk deze nieuwsbrief in je browser | Version française
MediaSpecs
Newsletter

oktober
38

Nog meer service, op weg naar 2012

Beste mediavrienden,

MediaSpecs geldt sinds 2008 als grootste Belgische online bron aan informatie en inspiratie voor alle mediaspecialisten (mediaplanners, PR-adviseurs, marketeers).  De inhoud van onze database wordt steeds rijker: ruim 5800 media in België en Luxemburg, ALLE media, multi-mediaal en cross-mediaal, elk voorzien van de meest up-to-date tariefinformatie.

Sinds deze maand vermeldt MediaSpecs ook de oplagecijfers van de huis-aan-huis- en dagbladen, die tot hier toe enkel bij de magazines en vakbladen werden meegegeven. Dit is weer een belangrijke stap in het overzichtelijk maken van de media in een bepaalde regio..

Ook nieuw zijn de doorbladerboekjes bij MediaSpecs, dé ideale manier om de look&feel van een publicatie op te snuiven.

Naast al die nieuwigheden hebben we natuurlijk ook het maandelijkse medianieuws verzameld in deze Newsletter. Voor medianieuws ‘as it happens’ kan u iedere dag terecht op onze Newsblog en Twitter.

Vragen rond onze nieuwe tools, nieuwe inspirerende ideeën? Vuur ze af. MediaSpecs staat 7 op 7 klaar voor al uw hersenspinsels.

Veel leesplezier!

Bart Kuypers - Stefanie Van Dam - Marc Vanlaer

Nieuws over MediaSpecs

2012 staat voor de deur. MediaSpecs is dé centrale plek om alle tarieven voor het nieuwe jaar snel en efficiënt terug te vinden. Wij volgen alles op de voet. Zo kunnen uitgevers en regies al hun nieuwe tarieven in één beweging bij de juiste persoon brengen en mediaplanners kunnen in hun mediaplannen 2012 de meest up-to-date informatie gebruiken.
Dringende oproep aan uitgevers/regies: gelieve uw tarieven 2012 zo snel als mogelijk aan ons door te sturen.
 
De MediaSpecs database telt op dinsdag 4 oktober 5.844 titels, waaronder: magazines (1.077), vakpers (614), dagbladen (238), huis-aan-huisbladen (593), out-of-home (620), radio/TV (324) en digitaal (1.383).
 
Nieuwe abonnees: Antenno (reclamebureau), Secondfloor/Sparkies (reclamebureau/PR-bureau), Pride (PR-bureau) en Advanced Fair (beursorganisator en reclamebureau).
 
Gebruikerstip: interessante thema's om op te zoeken zijn Eindejaarsfeesten, Mode, Sinterklaas, Vakantie/Reizen.
 
Jobs in MediaSpecs: 
 Carat zoekt een Nederlandstalige Mediaplanner met enkele jaren ervaring 
 Air Terminal Publicity zoekt Manager (M/V) in verkoop van advertentieruimtes met ervaring
 

Nieuws van de maand september

Regie Number One wordt onafhankelijk en blijft samenwerken met First Media
First Media is vandaag een samenwerking van Roularta (noorden) en van Groupe Vlan (zuiden) om een nationaal aanbod van huis-aan-huisbladen te kunnen voorstellen. Vanaf 1 januari zullen beide mediabedrijven hun titels apart van elkaar commercialiseren. First Media komt dan 100% in handen van Roularta en Regie Number One wordt dan de onafhankelijke regie voor de bladen van Groupe Vlan. Beide regies bevestigen dat ze blijven samenwerken vooral qua marketing van het medium. Voor belangrijke nationale deals zullen de regies de krachten bundelen om de klanten een “maximaal comfort” aan te bieden. Tegelijkertijd kunnen de regies zich dan volop focussen op de eigen titels en de specifieke posities in hun taalgebied.

Aywa magazine: nieuw magazine rond diversiteit
Aywa magazine richt zich tot het brede ‘nieuwe-Belgen’-publiek, zowel vrouwen als mannen, die als het ware diversiteit doorleven en op zoek zijn naar informatie, producten, diensten en advies op maat. Aywa is gratis, tweetalig en wordt verspreid via de meest voor de hand liggende locaties voor de betrokken doelgroep: wachtzalen, sportclubs, schoonheidssalons, fitnesscentra, tearooms, restaurants, en andere openbare gelegenheden. Een elektronische versie van Aywa wordt via een persoonlijke mailing verstuurd naar een bestand van 8.000 personen. 

MTV Networks Belgium beperkt zijn activiteiten
MTV Networks past zijn organisatiestructuur in de Noord-Europese landen aan om zijn enorme wereldwijde en lokale content beter aan te bieden. Dit doen ze door het creëren van drie centraal geleide clusterhoofdkantoren, elk gewijd aan één content groep: Kids & Family (Nickelodeon en Kindernet) en Viva worden gecentraliseerd in Berlijn, Youth & Music (MTV, VH1 en TMF) in Stockholm en Comedy Central in Amsterdam.
De overgang naar deze nieuwe organisatiestructuur is meteen ook de formele overgang van MTV Networks (MTVN) naar Viacom International Media Networks (VIMN).
Lees er meer over op de Newsblog.

Think Media Digital lanceert gloednieuwe voetbalsite Nr10.be
Eind vorig jaar voegde Think Media Digital de voetbalsite Tweedeklasse.be toe aan zijn portfolio van onlinetitels. Vanaf vandaag zal Tweedeklasse.be volledig geïntegreerd worden binnen een veel ruimere en gloednieuwe voetbalsite: Nr10.be. Lees er alles over op de Newsblog.Of bekijk de tariefinfo.

Decom en wielertoerist.be lanceren gratis e-magazine
Om nog beter te beantwoorden aan de verwachtingen van hun leden gingen de initiatiefnemers van wielertoerist.be in zee met communicatiespecialist Decom. Het eerste resultaat van hun samenwerking is de lancering van een  e-magazine voor wielertoeristen: ‘Wielertoerist’.
De inhoud van het e-magazine wordt grotendeels bepaald door hot items op de website en het forum. Communityleden kunnen dus actief bijdragen tot de realisatie van het magazine.
Het e-magazine verschijnt vier maal per jaar en wordt gratis naar alle geregistreerde leden van de community verstuurd.

Het nieuwe Eos Weekblad op de iPad
Vanaf 22 september presenteert de Eos-redactie een speciaal wekelijks magazine op de iPad. Eos Weekblad over wetenschap zal elke donderdag in de App-store van iTunes beschikbaar zijn (Nederlandstalige App).
Voor dit weekblad werkt Eos samen met de zusterbladen Psyche&Brein en Scientific American (Nederlandstalige uitgave). Naast wetenschapsnieuws brengt de nieuwe digitale uitgave achtergrondartikelen bij de actualiteit en een selectie van grote wetenschapsverhalen uit de drie voormelde tijdschriften.

BeTV magazine bij Custom Regie
BeTV, het magazine voor BeTV abonnees en voor sport-, voetbal-, film-, fictie- en spektakelfanaten, gaat naar Custom Regie. Het magazine verschijnt 11 keer per jaar op een oplage van 152.545 exemplaren. Tarief 1/1 pagina Q: € 4.200.

Aanpassing positionering bij vtmKzoom
Vanaf 26 september zal de kinderzender van de VMMa zich focussen op twee subdoelgroepen: de 2-5 jarigen en de 6-9 jarigen. Elke doelgroep krijgt zijn eigen programma’s, schema en zenderaankleding. Naast de vertrouwde uitzendingen worden in het schema ook 33 nieuwe programma’s geïmplementeerd. De nadruk blijft op humor, muziek en fictie liggen. Wel komt er dagelijks een nieuwsmagazine op vtmKzoom. Eind augustus lanceerde VMMa ook al een kidsaanbod voor 10-14 jarigen op 2BE (blog 17/08).
 
VIP Pack, een nieuw pre-roll video pakket door Pebble Media en Hi-Media België op Zita Video en Dailymotion
Pebble Media en Hi-Media België gaan samenwerken rond een nieuw video pre-roll aanbod: Very Impactfull Pre-roll Pack (VIP Pack). De twee Belgische online regieën bieden een 15 seconden pre-roll formaat aan op twee sites uit hun portfolio, respectievelijk Zita Video (ex-GarageTV) en Dailymotion.
MediaSpecs geeft meer informatie over dit nieuw pakket.
 
Cultuurtijdschrift rekto:verso breidt uit naar Nederland
Het culturele tijdschrift rekto:verso verhoogt zijn oplage van 6.000 naar 20.000 exemplaren. Het gratis tweemaandelijkse blad ligt voortaan op bijna 500 culturele verdeelpunten, waaronder ook 160 bibliotheken, musea en kunst- en cultuurcentra in Nederland. Bovendien is er een verandering van formaat. De krant (tabloidformaat, 28 p) is gewisseld voor een boekje met harde rug (A4, 100p). Uiteraard terug te vinden in MediaSpecs.
 
Opfrisbeurt voor Deuzio
Deuzio, de weekendbijlage bij alle edities van L’Avenir heeft sinds 17 september een nieuwe, frisse lay-out gekregen. Hierbij loopt ook een lanceringsaanbod voor adverteerders. Terug te vinden bij MediaSpecs.

Nieuw bij Hi-Media
Vanaf oktober 2011 zijn de volgende nieuwigheden bij Hi-Media terug te vinden. Nieuwe titels in haar portefeuille zijn:  Analist.be, Beursgazet.be, Express.be, Tomsgames.fr, Tomsguide.fr, Tomshardware.fr. Meer informatie op de Newsblog en in de database.

Het Nieuwsblad naar een groter formaat
Het formaat van Het Nieuwsblad is gewijzigd. Het is veranderd van een klein tabloidformaat (340 x 227) naar een groot tabloidformaat (385 x 255), hetzelfde als dat van De Standaard. De vernieuwde informatie staat in MediaSpecs.



Leuven actueel.be, een nieuwe huis-aan-huis krant van Themamedia NV in Leuven en omgeving
Vanaf 13 oktober 2011 brengt Themamedia NV een nieuwe tweewekelijkse huis-aan-huis krant op de markt. Leuven actueel.be wordt verdeeld op 60.000 ex. in en rond Leuven.
 
Courtrai Tout Près krijgt een Nederlandstalige editie: Kortrijk Kortbij
Eind oktober verschijnt een tweede editie van Courtrai Tout Près. Door het succes van de eerste editie komt er naast een Franstalige editie nu eveneens een Nederlandstalige editie met de naam Kortrijk Kortbij. Courtrai Tout Près / Kortrijk Kortbij is een shoppingmagazine van en voor Kortrijkse handelaars met als doel het klanten-wervingsgebied voor Kortrijkse handelaars te verruimen. Klik hier voor meer informatie in MediaSpecs.

Na Antwerpen versterkt Clear Channel nu ook haar 2m²-netwerken in Brussel en Vlaanderen
Clear Channel heeft in Schaarbeek en Watermaal-Bosvoorde een nieuw contract afgesloten voor de stadsplanborden. Daarnaast werden ook bijkomende schuilhuisjes geplaatst op de nieuwe tramlijnen op de Leopold III-laan in Evere en Vorstlaan in Oudergem. Hierdoor komen er 270 nieuwe zijden bij op drukke locaties en verkeersassen.
Verder werd in Sint-Niklaas de openbare aanbesteding voor stadsplanborden gewonnen. Aan dit contract zijn 134 zijden verbonden die op het einde van september deel uitmaken van de Adshel netwerken. Dit aantal zal nog stijgen in de loop van de komende maanden. En dankzij het contract voor de nieuwe wachthuisjes en de stadsplanborden in Herentals zullen er nog eens 105 extra zijden bijkomen.
 
We Love, een nieuw lifestyle magazine met eerste editie in april 2012
In april 2012 verschijnt We Love. Een luxueuze, lifestyle magazine voor lezers tussen 30 en 75 jaar die gevoelig zijn aan kwaliteit, luxe en stijl. Voor 2012 zijn er 2 edities gepland. Vanaf 2013 volgen er 4 per jaar. Het verschijnt enkel in het Nederlands met een oplage van 15.000 ex. Tarief 1/1 pagina Q: € 3.451. Kom er hier meer over te weten.
 

De Vrijeberoepenkrant van De Federatie van Vrije en Intellectuele Beroepen (FVIB) op komst…
Eind november brengt De Federatie van Vrije en Intellectuele Beroepen (FVIB) haar eigen ledenmagazine uit. Het verschijnt in krantvorm, dit 4 keer per jaar met een oplage van 10.000 exemplaren. Trevi zal instaan voor de regie.
 
RTL en VMMa zetten Puntavista stop
RTL Belgium en VMMa hebben beslist om Puntavista stop te zetten. Het online platform dat de merkenpromo's uit de reclamefolders van de meeste bekende retailers groepeert, werd pas eind november vorig jaar gelanceerd door de twee mediabedrijven. Als reden voor de stopzetting wordt meegegeven dat de mediabedrijven geen langetermijnstrategie in Puntavista zien en dat het promotieplatform te veel geld en mankracht kostte. Ter herinnering: RTL en VMMa hadden Puntavista opgezet als reactie tegen het Good Deal-concept van SBS Belgium.
 
Regiowijziging in de distributie van het Antwerpse huis-aan-huisblad Op Sinjoren
Op Sinjoren wordt niet meer verspreid in Borgerhout maar zal nu wel gedistribueerd worden in Aartselaar, Hemiksem en Schelle. Dit betekent een verhoging in de oplage van 4.000 ex. tot 84.000 ex.

Bericht aan de regies

MediaSpecs Newsblog selecteert het nieuws op maat voor de mediaspecialisten. Al een heel jaar lang, met succes, bijna 2000 unieke bezoekers per maand.
De Newsblog wordt enorm gewaardeerd voor zijn relevant en bondig nieuws, “as it happens”, vaak met een directe link naar de praktische informatie in de MediaSpecs Database.
We vieren deze verjaardag met een speciale promotie: banners 1+1.

Is al uw informatie opgenomen in MediaSpecs (kalender, technische fiche, en andere relevante documenten)? U kan op elk moment wijzigingen doorvoeren aan uw titels/media die opgenomen zijn in de MediaSpecs-database. Gelieve ons op de hoogte te houden van alle nieuwe projecten. De module Specials&Actions neemt alle specials en themanummers op. De uitgevers/regies kunnen zelf de nodige gegevens invoeren. In één beweging kan u alle mediaspecialisten informeren. Speciaal voor de regies hebben we ook een demofilmpje gemaakt met informatie over het beheer van uw servicepagina. Contacteer ons voor meer inlichtingen!   
 
-----------------------
 
MediaSpecs database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle media in België en Luxemburg. Deze informatie- en inspiratiebron geeft zowel advertentie- als redactiegegevens. Alle mediaprofessionals kunnen de database consulteren op basis van een abonnement. De database is reclamevrij. Deze newsletter bevat publicitaire banners. Kijk voor alle informatie op onze homepage.
 
De MediaSpecs Newsletter geeft een kort en bondig overzicht van nieuwe media en belangrijke wijzigingen. Tegelijkertijd vertellen wij hoe de MediaSpecs database evolueert. Begin van elke maand sturen we deze e-mail naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Als u een collega, klant of relatie wil aanmelden voor deze maandelijkse nieuwsbrief, dan kan dat via onze homepage.
 
MediaSpecs post dagelijks alle medianieuws op haar Newsblog en Twitter.
 
Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven.
 
Suggesties, kritiek of vragen kan u richten aan info@mediaspecs.be

Recente reacties


Recente agenda