Database  |  Hot News  |  Insights  |  Jobs  
Onleesbaar? Bekijk deze nieuwsbrief in je browser | Version française
MediaSpecs
Newsletter

12/2010
28

De nieuwe MediaSpecs wordt enthousiast onthaald!

Beste lezers,

Vandaag de 28ste editie van onze maandelijkse Newsletter in uw inbox, met een overzicht van het belangrijkste medianieuws van november. We verwelkomen een heel pak nieuwe lezers, een positief signaal!

Onze vertrouwde lezers merkten vast al op dat MediaSpecs in een nieuw kleedje zit. Onze zoekmachine wijst mediaspecialisten al bijna drie jaar lang de weg naar ondertussen 5.200 media in België en Luxemburg.
Maar nu is er ook meer!

Op de homepage en in elk scherm van de zoekmachine vinden jullie voortaan een navigatiebalk bovenaan het scherm terug. Daar kan je handig doorklikken tussen de Database en de gloednieuwe Newsblog.

De Newsblog brengt elke dag alle medianieuws dat interessant is voor mediaplanners, en dat doen we snel, compact en GRATIS! Klik op Newsblog in de navigatiebalk of surf naar http://blog.mediaspecs.be.

We horen graag wat jullie van de nieuwe MediaSpecs vinden. Alle reacties, opmerkingen, vragen en bedenkingen mogen afgevuurd worden!

Bedankt, en graag tot binnenkort.

Bart Kuypers
Stefanie Van Dam
Marc Vanlaer

Nieuws over MediaSpecs

Enkele nuttige zoeksuggesties rond deze tijd: Eindejaarsfeesten, Autosalon, vakantie/reizen, … (Of kies tussen honderden andere zoektermen, thema’s, beroepen, etc.)

MediaSpecs heeft op donderdag 1 december 5.204 titels waaronder:

Magazines (1.080), Out-of-home (603), Vakpers (620), Digitaal (1.236), Dagbladen (218), Huis-aan-huisbladen (551), Radio/TV (284).

Geïnteresseerd in een (proef)abonnement? Aarzel niet ons te contacteren: bart@mediaspecs.be

Het medianieuws van november

MAGAZINES

Nieuw: Kickoff magazine
Onze jongeren hebben voortaan een eigen voetbalmagazine. Kickoff magazine ligt sinds 27 oktober in de rekken en richt zich naar jonge voetballiefhebbers van 8 tot 14 jaar. Het magazine brengt Belgische en internationale voetbalsterren dichterbij en leert jonge voetballertjes hoe ze net zo goed als hun helden kunnen worden. Verschijnt tweemaandelijks op een oplage van 35.000 exemplaren.
Tarief 1/1 pagina Q: € 1.500.

Nieuw: La Libre Mensuelle
La Libre komt met een gloednieuw maandelijks initiatief. Vanaf 9 december ligt La Libre Mensuelle in de rekken, een luxemagazine op stevig papier en in een origineel formaat (tussen A4 en A5). La Libre Mensuelle telt 100 pagina’s en brengt de beste artikels rond een thema dat de voorbije maand de actualiteit haalde. Verschijnt op een oplage van 11.000 exemplaren.

Nieuw culinair magazine: Zeste
Groupe Express-Roularta lanceert Zeste, een nieuw culinair magazine voor de Franse en Belgische markt (niet te verwarren met Zesta.be - zie verder in deze Newsletter). Zeste richt zich naar lezers die houden van eenvoudig koken en van de authentieke keuken. Het eerste nummer verscheen samen met de november-nummers van Côté Sud, Côté Paris, Côté Ouest, Côté Est en Maison Française. Vanaf het tweede nummer zal Zeste ook te koop zijn in België. Wordt in 2011 driemaandelijks uitgegeven.
 
Geboorte-Naître stopgezet
Met spijt moeten we aankondigen dat uitgever Jean-Louis Gillot wegens gezondheidsredenen de uitgave van zijn magazine Geboorte-Naître stopzet. Het laatste nummer zal op 19 januari verschijnen.

Ruimere distributie voor vernieuwde LABELS
Gay lifestyle magazine LABELS  vierde in november zijn eerste verjaardag met een grondige restyling. Het blad werd opgefrist en is voortaan een pak dikker. Belangrijker zijn de veranderingen in de distributie. Waar LABELS vroeger enkel beschikbaar was op de grote holebifuiven en in gay discotheken, ligt het magazine nu ook in 700 krantenwinkels, Q8 benzinestations, Carrefour- en Delhaize supermarkten in Vlaanderen en Brussel. De oplage wordt verhoogd naar 20.000 exemplaren.

Binnenkort: LAF magazine
In december verschijnt de allereerste Belgische editie van Life After Football: “een glossy voor mannen met stijl en passie voor voetbal”. LAF magazine brengt exclusieve reportages en interviews met voetballers, de stijliconen van het magazine. De artikels worden aangevuld met fashionshoots en brengen de nieuwste trends op gebied van mode, beauty en gadgets. Verschijnt op een oplage van 35.000 exemplaren. Gratis verspreid naar de betaalde voetballers in België en alle Belgische voetballers in het buitenland. Ook losse verkoop. Tarief 1/1 pagina Q: € 5.950.

3 Suisses bij Custom Regie
Custom Regie heeft 3 Suisses in portefeuille genomen. De catalogus wordt twee keer per jaar (in januari en juli) door bpost verdeeld op 500.000 exemplaren en op 100.000 exemplaren verkocht in de krantenwinkels. Custom Regie commercialiseert inserts van twee, vier of zes pagina’s. Segmentering mogelijk (taal, vrouwen, kinderen, sport, …).

(A)WAY magazine groeit
Er staan een aantal veranderingen op agenda bij (A)WAY, een tweemaandelijks, Engelstalig lifestyle magazine voor expats in België. De oplage van het magazine stijgt in 2011 van 5.000 naar 6.000 exemplaren. Er wordt ook een kerstspecial gelanceerd, die op 10.000 exemplaren zal verschijnen. En ook de vernieuwde website awaymagazine.be staat online.
 
ChallengeZ ook naar Franstalig België
Vanaf januari 2011 brengt Roularta Media Group ChallengeZ ook naar Franstalig België. Dit multimediale pakket voor jobadvertising loopt al sinds oktober in het Nederlandse landsgedeelte (blog 02/09). ChallengeZ richt zich naar mensen die latent of actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, naar een sleutelfunctie met grote verantwoordelijkheid. Om die specifieke doelgroep aan te spreken wordt van verschillende media gebruik gemaakt. Zo zijn er verschillende adverteercombinaties van print, internet en televisie mogelijk.



DAGBLADEN

Verlenging contract Flanders Today
De Vlaamse overheid bevestigt aan Ackroyd Publications dat het contract voor Flanders Today verlengd wordt. De wekelijkse Engelstalige krant zag in 2008 het levenslicht, toen ze door de Vlaamse overheid werd ingeroepen als informatiebron voor buitenlanders die in België komen wonen. Ackroyd Publications haalde toen de aanbesteding binnen en deze is nu opnieuw verlengd. Flanders Today is vandaag een heus succes geworden, met zo’n 27.000 exemplaren en meer dan 80.000 lezers.

Het Nieuwsblad op Zondag wordt Nieuwsblad Sportwereld
Het Nieuwsblad heeft sinds 28 november een vernieuwde zondagskrant: Nieuwsblad Sportwereld. Laat u niet misleiden door de naam: Nieuwsblad Sportwereld is niet alleen een sportkrant. Het nationale en internationale nieuws staat prominent vooraan: alles wat op zaterdag gebeurt staat zondag in de krant. Daarbovenop wordt een flinke dosis sportnieuws gebracht, van voetbal en wielrennen tot tennis en zaalsport. Uniek is ook het ruime aanbod ‘streeksportnieuws’.

Passion Santé voortaan als bijlage bij Le Soir
Ter herinnering (22/10): de Rossel Groep neemt 50% van het kapitaal van Gezondheid.be over. Als gevolg daarvan zal Gezondheid.be een volledige herstyling ondergaan. Eind dit jaar wordt ook haar Franstalige tegenhanger Passionsanté.be gelanceerd. Rossel kondigt nu aan de periodiciteit van haar maandelijks magazine Passion Santé te veranderen. Het magazine zal voortaan vier keer per jaar bij Le Soir verschijnen. De oplage wordt verhoogd van 30.898 naar 90.000 exemplaren. Als bijlage zal de nieuwe Passion Santé hetzelfde publiek bereiken als die van de andere luxueuze bijlagen Passion Design en Passion Uurwerken.

Scripta transformeert
Scripta, de externe krantenregie van Concentra, Corelio en IPM, zal zich vanaf 1 januari volledig focussen op de commercialisatie van haar NP-pakketten en de Scripta Deals (pakketten waarin alle Scripta-titels verwerkt zijn). Alle andere activiteiten worden voortaan verzorgd door de interne regieën van Concentra, Corelio en IPM. Zij worden het aanspreekpunt voor alle selectieve krantencampagnes en tailor-made acties.

DIGITAAL

Zesta.be van start!
Zesta.be, de gloednieuwe webstek rond culinaire beleving van de Vlaamse Media Maatschappij, is van start gegaan. Kookliefhebbers kunnen er een waaier aan recepten raadplegen uit de kookboeken van bekende chefs zoals Piet Huysentruyt en Sergio Herman. Ze vinden er ook oplossingen voor hun kookproblemen en kunnen hun licht opsteken op een all-round kookplatform, met een uitgebreid aanbod aan video’s, productinformatie en tips & tricks. Commerciële mogelijkheden zijn legio.

Libelle-lekker.be gelanceerd!
Libelle-lekker.be staat online. De nieuwe culinaire website heeft een uitgebreide zoekfunctie (tijd, moeilijkheidsgraad en ingrediënt) en brengt meer dan 2.000 uitgeteste recepten. Kookliefhebbers vinden er ook praktische tips & tricks, printbare boodschappenlijstjes en een webshop met keukentools. Er zijn verschillende adverteermogelijkheden (combinatie print, online en mobiel).

Corelio lanceert WeMatch.be
WeMatch.be is een datingwebsite speciaal voor de lezers van De Standaard en Het Nieuwsblad. Zij kunnen voortaan via de website van hun krant op zoek gaan naar relaties en vriendschappen ‘op dezelfde golflengte’. Elke krant heeft zijn eigen datingsite, maar alle profielen komen in eenzelfde database. Volgens Gert Ysebaert, uitgever van de Corelio-kranten, past WeMatch.be perfect in de verschuiving naar complementariteit tussen print en online.

Think Media neemt regie Clint.be in eigen handen
Think Media nam in 2009 de regie van zijn print titels in eigen handen. Vanaf januari komt daar ook Clint.be bij, die tot voor kort bij Hi-media zat. Bovendien heeft Think Media haar mediaportefeuille in clusters ingedeeld. Zo is er de cluster Infotainment, die de titels P-magazine, Ché, Menzo sports magazine en Clint.be herbergt. De cluster Games bestaat uit de titels Chief, Officieel PlayStation Magazine en 4gamers.be. De cluster Motoren verzamelt de titels Motoren&Toerisme/Moto&Loisirs, MotorWereld en deMotorsite.be/Motosite.be.

FemiStyle.be in regie bij Hi-media
De vrouwenwebsite FemiStyle.be verschijnt vanaf december in portefeuille bij Hi-media. Hiermee versterkt de online regie zijn aanbod binnen het vrouwensegment. FemiStyle.be richt zich naar de actieve vrouw en brengt onderwerpen als beauty, fashion, koken, shopping, enzovoort. De website bereikt 250.000 unieke bezoekers per maand.
 
Pan-Europees samenwerkingscontract tussen Hi-media en RockYou
Hi-media beheert voortaan de commerciële ruimte van RockYou in 7 landen, waaronder Frankrijk, Italië, Zweden, België en Nederland. RockYou is één van de belangrijkste uitgevers van sociale content voor het internet, o.a. van spelletjes op Facebook. Via RockYou biedt Hi-media zijn klanten de mogelijkheid om van de universele verspreiding van Facebook gebruik te maken. Reclamemogelijkheden: verschillende IAB-formaten en video-applicaties.

Goedele op de iPad
Goedele wordt het eerste magazine van Sanoma Magazines Belgium met een digitale versie voor de iPad. De volledige inhoud van de papieren Goedele (inclusief advertenties) is op de iPad app terug te vinden, aangevuld met extra bewegend beeld, handige links en verrassende animaties. De app is sinds 5 november beschikbaar in de App Store.

Knack en Le Vif nu met eigen iPad applicatie
Knack en Le Vif hebben nu ook een eigen iPad applicatie. Deze omvat het volledige magazinepakket, inclusief Knack & Le Vif Weekend, Knack & Le Vif  Focus en Knack & Le Vif Extra. Roularta Media Group lanceert parallel een nieuwe formule: een multimediaal pakket voor een totaalabonnement. Het magazine wordt dan met de post verstuurd, maar de abonnee heeft al toegang tot de digitale versie van zijn blad vanaf 21u de dag voor publicatie.

iPhone applicatie voor Nostalgie
Nostalgie heeft sinds 15 november een eigen iPhone applicatie beschikbaar. Luisteraars kunnen er hun eigen webradio uitkiezen (Nostalgie 50, Nostalgie 60, …) en de podcast van verschillende programma’s downloaden.
 
De Morgen beschikbaar op iPad
De Morgen is voortaan ook op de iPad te lezen. De  krant is digitaal op twee manieren te doorbladeren: in dezelfde opmaak als de originele krant of in een echte tekstversie. Er is ook een “live-nieuws”-functie waarmee je tijdens het lezen kan overschakelen naar de nieuwsberichten van demorgen.be. De app is gratis.

De Tijd en L'Echo nu op de iPad
Lezers van De Tijd en L'Echo kunnen hun favoriete krant voortaan ook op de iPad doorbladeren. De papieren versie is nu ook digitaal te lezen, samen met de laatste nieuwtjes. De applicatie is gratis te downloaden.

Puntavista brengt alle promoties in één klik
RTL Belgium en de Vlaamse Media Maatschappij lanceren een nieuw initiatief: puntavista.be. Dit online platform groepeert alle merkpromoties uit de reclamefolders van de meest bekende retailers. Alle promoties zijn er te vinden via een filtersysteem en een eenvoudige zoekfunctie. Door een onderverdeling in meer dan 500 (sub)rubrieken komen alle sectoren aan bod: voeding, elektro, doe-het-zelf, baby, sport, speelgoed, …
 
Uitgevers van online media starten Online Publishers Association
Online Publishers Association is het nieuwe initiatief van Belgische uitgevers van pers- of audiovisuele informatieproducten, waarbij deze uitgevers hun kennis en expertise op gebied van digitale media samenbrengen. De stichtende leden zijn Concentra Media Groep nv, Corelio, De Persgroep Publishing, IPM, Rossel, Roularta Media Group, RTL Belgium en Sanoma Magazines Belgium. Verder hebben VMMTV, Kluwer en Dupuis Presse zich aangesloten bij de groep. De leden wisselen ideeën uit en willen bij diverse doelgroepen het professionalisme en de kwaliteit van hun publicaties onder de aandacht brengen.

Nieuw digitaal platform: Yento!
Er is een nieuwe speler in de wereld van de interactieve direct marketing. Het digitale platform Yento! bouwt voort op een unieke partnership met Corelio, Sanoma, Rossel en WDM Belgium. Adverteerders en consumenten worden met elkaar verbonden via hun vertrouwde mediamerken en de data-expertise van WDM Belgium. Yento! geeft adverteerders online en in real time de mogelijkheid om heel gericht hun doelgroep te bereiken, op het juiste moment, via het juiste kanaal en via vertrouwde mediamerken zoals De Standaard, Femmes d’Aujourd’hui, Vers l’Avenir, Flair, Het Nieuwsblad, Le Soir, PC Magazine, Libelle, Feeling, Sud Presse,.... De data-expertise en consumentenkennis van WDM Belgium is goed voor meer dan 3,5 miljoen media-geregistreerden. Zo kunnen adverteerders op de meest relevante manier hun klanten selecteren, individueel bereiken en aan zich binden.


OUT-Of-HOME

Libelle Winterfair op 10, 11 & 12 december
Sanoma Magazines Belgium lanceert op 10, 11 & 12 december de Libelle Winterfair, een winterhappening voor vrouwen. Bezoekers doen er inspiratie op voor de komende winter- en feestperiode. Er zijn heel wat exposanten, workshops en demonstraties op gebied van kerst, mode, culi, home en deco. Adverteerders kunnen hun merk in de kijker zetten via verschillende partnerships.

Nieuw bij Belgian Posters: Belgian 1000
Affichageregie Belgian Posters kondigt een nieuw pakket aan vanaf januari 2011. Belgian 1000 is een netwerk van 1000 borden 20 m² (ook 10m²). Het pakket is gebouwd rond het Saphirnetwerk (gericht op 24 Stedelijke Centra), in combinatie met het Moving-netwerk (op de grote verkeersassen, buiten de Stedelijke Centra) en aangevuld met borden uit het patrimonium van Belgian Posters.

Minicards nu ook in Vlaanderen
Verschillende hotellobby’s in België hebben nu ook displays waar Minicards worden verdeeld. Minicards zijn kleine brochures op creditcardformaat, speciaal gemaakt om toeristen en zakenmensen te informeren. Ze brengen informatie over de regio, hebben een plannetje om je weg te vinden en kunnen op verschillende locaties worden ingeruild voor een kortingsbon of gift. Vanaf februari zijn de Minicards in heel Vlaanderen verkrijgbaar.

Nieuw: Xample – sampling in krantenwinkel
Het distributienetwerk van krantenwinkels van AMP, inclusief Relay en Press Shop, vormt vanaf nu een netwerk van “hand-to-hand communication”. Mogelijkheid om te segmenteren (vrouwen, jongeren, ...).  Details en tariefinfo binnenkort beschikbaar.

HUIS-AAN-HUIS

Wijzigingen voor De Streekkrant en De Zondag in Oost-Vlaanderen
Grote wijzigingen in het Gentse! Daar wordt vanaf januari 2011 de bedeling van De Streekkrant en De Zondag aangepast. Het volledige item met de wijzigingen per regio is op de Newsblog te lezen.

RADIO/TV

VMMa neemt Vitaya over
De Vlaamse Mediamaatschappij neemt de lifestylezender Vitaya over. Zowel de analoge zender als de digitale zender Vitaliteit gaan naar de VMMa. De overname is volgens Peter Quaghebeur, directeur-generaal van de VMMa, een logische stap: "Vitaya past perfect in onze zenderportefeuille. Naast onze brede publiekszender vtm, hebben we al het meer mannelijke 2BE, JIM voor de jongeren en vtmKzoom voor de kinderen. Vitaya, vooral gericht op vrouwen, is complementair in ons tv-aanbod". Regie is in handen van Vmmtv.

Kanaal Z start nieuwe reeks: Z-Steden
Kanaal Z startte op 27 november met Z-Steden, een nieuw weekendprogramma over Vlaamse steden. In afleveringen van elk 15 minuten worden de sociaal-economische troeven van een stad belicht. Bedrijven en ondernemers die er gevestigd zijn komen naar voren. Kanaal Z  werkt daarvoor samen met Manager TV, die eerder al succesvolle stedenreportages maakte.

Nieuw: Trudo FM
Vanaf 1 december gaat Trudo FM van start, een nieuwe radiozender in Sint-Truiden en Borgloon. Trudo FM is de opvolger van Top Radio Haspengouw.

Bericht aan de regies

Opgelet:
Gelieve ons zo snel als mogelijk de tarieven 2011 door te sturen.

U kan op elk moment wijzigingen doorvoeren aan uw titels/media die opgenomen zijn in de MediaSpecs-database. Gelieve ons op de hoogte te houden van alle nieuwe projecten. Is al uw informatie opgenomen in MediaSpecs (kalender, technische fiche, en andere relevante documenten)?

De module Specials&Actions neemt alle specials en themanummers op.
De uitgevers/regies kunnen zelf de nodige gegevens invoeren. In één beweging kan u alle mediaspecialisten informeren.

Speciaal voor de regies hebben we ook een demofilmpje gemaakt met informatie over het beheer van uw servicepagina.

Contacteer ons voor meer inlichtingen!

---
MediaSpecs database is de gebruiksvriendelijke online zoekmachine met tarieven, technische gegevens, foto’s en adressen van alle media in België en Luxemburg. Deze informatie- en inspiratiebron geeft zowel advertentie- als redactiegegevens. Alle mediaprofessionals kunnen de database consulteren op basis van een abonnement. De database is reclamevrij. Deze newsletter bevat publicitaire banners. Kijk voor alle informatie op onze homepage.


De MediaSpecs Newsletter geeft een kort en bondig overzicht van nieuwe media en belangrijke wijzigingen. Tegelijkertijd vertellen wij hoe de MediaSpecs database evolueert. Begin van elke maand sturen we deze e-mail naar alle geïnteresseerde mediaprofessionals. Als u zich wilt aanmelden voor deze maandelijkse nieuwsbrief, dan kan dat via onze homepage.


Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven .


Suggesties, kritiek of vragen kan u richten aan info@mediaspecs.be.


Met vriendelijke groeten,
MediaSpecs
015-61 79 23
info@mediaspecs.be
www.mediaspecs.be

Recente reacties


Recente agenda