 |
De nieuwe MediaSpecs wordt enthousiast onthaald!
Beste lezers,
Vandaag de 28ste editie van onze maandelijkse
Newsletter in uw inbox, met een overzicht van het belangrijkste
medianieuws van november. We verwelkomen een heel pak nieuwe lezers, een
positief signaal!
Onze vertrouwde lezers merkten vast al op dat MediaSpecs in een nieuw
kleedje zit. Onze zoekmachine wijst mediaspecialisten al bijna drie
jaar lang de weg naar ondertussen 5.200 media in België en Luxemburg. Maar nu is er ook meer!
Op de homepage en in elk scherm van de zoekmachine vinden jullie voortaan een navigatiebalk bovenaan het scherm terug. Daar kan je handig doorklikken tussen de Database en de gloednieuwe Newsblog.
De Newsblog brengt elke dag alle medianieuws dat
interessant is voor mediaplanners, en dat doen we snel, compact en
GRATIS! Klik op Newsblog in de navigatiebalk of surf naar http://blog.mediaspecs.be.
We horen graag wat jullie van de nieuwe MediaSpecs vinden. Alle reacties, opmerkingen, vragen en bedenkingen mogen afgevuurd worden!
Bedankt, en graag tot binnenkort.
Bart Kuypers Stefanie Van Dam Marc Vanlaer
Nieuws over MediaSpecs
Enkele nuttige zoeksuggesties rond deze tijd: Eindejaarsfeesten, Autosalon, vakantie/reizen, … (Of kies tussen honderden andere zoektermen, thema’s, beroepen, etc.)
MediaSpecs heeft op donderdag 1 december 5.204 titels waaronder:
Magazines
(1.080), Out-of-home (603), Vakpers (620), Digitaal (1.236), Dagbladen
(218), Huis-aan-huisbladen (551), Radio/TV (284).
Geïnteresseerd in een (proef)abonnement? Aarzel niet ons te contacteren: bart@mediaspecs.be
Het medianieuws van november
MAGAZINES
Nieuw: Kickoff magazine Onze jongeren hebben voortaan een eigen voetbalmagazine. Kickoff magazine
ligt sinds 27 oktober in de rekken en richt zich naar jonge
voetballiefhebbers van 8 tot 14 jaar. Het magazine brengt Belgische en
internationale voetbalsterren dichterbij en leert jonge voetballertjes
hoe ze net zo goed als hun helden kunnen worden. Verschijnt
tweemaandelijks op een oplage van 35.000 exemplaren. Tarief 1/1 pagina Q: € 1.500.
Nieuw: La Libre Mensuelle La Libre komt met een gloednieuw maandelijks initiatief. Vanaf 9 december ligt La Libre Mensuelle
in de rekken, een luxemagazine op stevig papier en in een origineel
formaat (tussen A4 en A5). La Libre Mensuelle telt 100 pagina’s en
brengt de beste artikels rond een thema dat de voorbije maand de
actualiteit haalde. Verschijnt op een oplage van 11.000 exemplaren.
Nieuw culinair magazine: Zeste Groupe Express-Roularta lanceert Zeste,
een nieuw culinair magazine voor de Franse en Belgische markt (niet te
verwarren met Zesta.be - zie verder in deze Newsletter). Zeste richt
zich naar lezers die houden van eenvoudig koken en van de authentieke
keuken. Het eerste nummer verscheen samen met de november-nummers van
Côté Sud, Côté Paris, Côté Ouest, Côté Est en Maison Française. Vanaf
het tweede nummer zal Zeste ook te koop zijn in België. Wordt in 2011
driemaandelijks uitgegeven. Geboorte-Naître stopgezet Met spijt moeten we aankondigen dat uitgever Jean-Louis Gillot wegens gezondheidsredenen de uitgave van zijn magazine Geboorte-Naître stopzet. Het laatste nummer zal op 19 januari verschijnen.
Ruimere distributie voor vernieuwde LABELS Gay lifestyle magazine LABELS
vierde in november zijn eerste verjaardag met een grondige restyling.
Het blad werd opgefrist en is voortaan een pak dikker. Belangrijker zijn
de veranderingen in de distributie. Waar LABELS vroeger enkel
beschikbaar was op de grote holebifuiven en in gay discotheken, ligt het
magazine nu ook in 700 krantenwinkels, Q8 benzinestations, Carrefour-
en Delhaize supermarkten in Vlaanderen en Brussel. De oplage wordt
verhoogd naar 20.000 exemplaren.
Binnenkort: LAF magazine In december verschijnt de allereerste Belgische editie van Life After Football:
“een glossy voor mannen met stijl en passie voor voetbal”. LAF magazine
brengt exclusieve reportages en interviews met voetballers, de
stijliconen van het magazine. De artikels worden aangevuld met
fashionshoots en brengen de nieuwste trends op gebied van mode, beauty
en gadgets. Verschijnt op een oplage van 35.000 exemplaren. Gratis
verspreid naar de betaalde voetballers in België en alle Belgische
voetballers in het buitenland. Ook losse verkoop. Tarief 1/1 pagina Q: €
5.950.
3 Suisses bij Custom Regie Custom Regie heeft 3 Suisses
in portefeuille genomen. De catalogus wordt twee keer per jaar (in
januari en juli) door bpost verdeeld op 500.000 exemplaren en op 100.000
exemplaren verkocht in de krantenwinkels. Custom Regie commercialiseert
inserts van twee, vier of zes pagina’s. Segmentering mogelijk (taal,
vrouwen, kinderen, sport, …).
(A)WAY magazine groeit Er staan een aantal veranderingen op agenda bij (A)WAY,
een tweemaandelijks, Engelstalig lifestyle magazine voor expats in
België. De oplage van het magazine stijgt in 2011 van 5.000 naar 6.000
exemplaren. Er wordt ook een kerstspecial gelanceerd, die op 10.000
exemplaren zal verschijnen. En ook de vernieuwde website awaymagazine.be
staat online. ChallengeZ ook naar Franstalig België Vanaf januari 2011 brengt Roularta Media Group ChallengeZ
ook naar Franstalig België. Dit multimediale pakket voor jobadvertising
loopt al sinds oktober in het Nederlandse landsgedeelte (blog 02/09).
ChallengeZ richt zich naar mensen die latent of actief op zoek zijn
naar een nieuwe uitdaging, naar een sleutelfunctie met grote
verantwoordelijkheid. Om die specifieke doelgroep aan te spreken wordt
van verschillende media gebruik gemaakt. Zo zijn er verschillende
adverteercombinaties van print, internet en televisie mogelijk.

DAGBLADEN
Verlenging contract Flanders Today De Vlaamse overheid bevestigt aan Ackroyd Publications dat het contract voor Flanders Today
verlengd wordt. De wekelijkse Engelstalige krant zag in 2008 het
levenslicht, toen ze door de Vlaamse overheid werd ingeroepen als
informatiebron voor buitenlanders die in België komen wonen. Ackroyd
Publications haalde toen de aanbesteding binnen en deze is nu opnieuw
verlengd. Flanders Today is vandaag een heus succes geworden, met zo’n
27.000 exemplaren en meer dan 80.000 lezers.
Het Nieuwsblad op Zondag wordt Nieuwsblad Sportwereld Het Nieuwsblad heeft sinds 28 november een vernieuwde zondagskrant: Nieuwsblad Sportwereld.
Laat u niet misleiden door de naam: Nieuwsblad Sportwereld is niet
alleen een sportkrant. Het nationale en internationale nieuws staat
prominent vooraan: alles wat op zaterdag gebeurt staat zondag in de
krant. Daarbovenop wordt een flinke dosis sportnieuws gebracht, van
voetbal en wielrennen tot tennis en zaalsport. Uniek is ook het ruime
aanbod ‘streeksportnieuws’.
Passion Santé voortaan als bijlage bij Le Soir Ter herinnering (22/10): de Rossel Groep neemt 50% van het kapitaal van Gezondheid.be
over. Als gevolg daarvan zal Gezondheid.be een volledige herstyling
ondergaan. Eind dit jaar wordt ook haar Franstalige tegenhanger Passionsanté.be
gelanceerd. Rossel kondigt nu aan de periodiciteit van haar maandelijks
magazine Passion Santé te veranderen. Het magazine zal voortaan vier
keer per jaar bij Le Soir verschijnen. De oplage wordt verhoogd van
30.898 naar 90.000 exemplaren. Als bijlage zal de nieuwe Passion Santé
hetzelfde publiek bereiken als die van de andere luxueuze bijlagen
Passion Design en Passion Uurwerken.
Scripta transformeert Scripta,
de externe krantenregie van Concentra, Corelio en IPM, zal zich vanaf 1
januari volledig focussen op de commercialisatie van haar NP-pakketten
en de Scripta Deals (pakketten waarin alle Scripta-titels verwerkt
zijn). Alle andere activiteiten worden voortaan verzorgd door de interne
regieën van Concentra, Corelio en IPM. Zij worden het aanspreekpunt
voor alle selectieve krantencampagnes en tailor-made acties.

DIGITAAL
Zesta.be van start! Zesta.be, de
gloednieuwe webstek rond culinaire beleving van de Vlaamse Media
Maatschappij, is van start gegaan. Kookliefhebbers kunnen er een waaier
aan recepten raadplegen uit de kookboeken van bekende chefs zoals Piet
Huysentruyt en Sergio Herman. Ze vinden er ook oplossingen voor hun
kookproblemen en kunnen hun licht opsteken op een all-round
kookplatform, met een uitgebreid aanbod aan video’s, productinformatie
en tips & tricks. Commerciële mogelijkheden zijn legio.
Libelle-lekker.be gelanceerd! Libelle-lekker.be
staat online. De nieuwe culinaire website heeft een uitgebreide
zoekfunctie (tijd, moeilijkheidsgraad en ingrediënt) en brengt meer dan
2.000 uitgeteste recepten. Kookliefhebbers vinden er ook praktische tips
& tricks, printbare boodschappenlijstjes en een webshop met
keukentools. Er zijn verschillende adverteermogelijkheden (combinatie
print, online en mobiel).
Corelio lanceert WeMatch.be WeMatch.be
is een datingwebsite speciaal voor de lezers van De Standaard en Het
Nieuwsblad. Zij kunnen voortaan via de website van hun krant op zoek
gaan naar relaties en vriendschappen ‘op dezelfde golflengte’. Elke
krant heeft zijn eigen datingsite, maar alle profielen komen in
eenzelfde database. Volgens Gert Ysebaert, uitgever van de
Corelio-kranten, past WeMatch.be perfect in de verschuiving naar
complementariteit tussen print en online.
Think Media neemt regie Clint.be in eigen handen Think Media
nam in 2009 de regie van zijn print titels in eigen handen. Vanaf
januari komt daar ook Clint.be bij, die tot voor kort bij Hi-media zat.
Bovendien heeft Think Media haar mediaportefeuille in clusters
ingedeeld. Zo is er de cluster Infotainment, die de titels P-magazine, Ché, Menzo sports magazine en Clint.be herbergt. De cluster Games bestaat uit de titels Chief, Officieel PlayStation Magazine en 4gamers.be. De cluster Motoren verzamelt de titels Motoren&Toerisme/Moto&Loisirs, MotorWereld en deMotorsite.be/Motosite.be.
FemiStyle.be in regie bij Hi-media De vrouwenwebsite FemiStyle.be
verschijnt vanaf december in portefeuille bij Hi-media. Hiermee
versterkt de online regie zijn aanbod binnen het vrouwensegment.
FemiStyle.be richt zich naar de actieve vrouw en brengt onderwerpen als
beauty, fashion, koken, shopping, enzovoort. De website bereikt 250.000
unieke bezoekers per maand. Pan-Europees samenwerkingscontract tussen Hi-media en RockYou Hi-media beheert voortaan de commerciële ruimte van RockYou
in 7 landen, waaronder Frankrijk, Italië, Zweden, België en Nederland.
RockYou is één van de belangrijkste uitgevers van sociale content voor
het internet, o.a. van spelletjes op Facebook. Via RockYou biedt
Hi-media zijn klanten de mogelijkheid om van de universele verspreiding
van Facebook gebruik te maken. Reclamemogelijkheden: verschillende
IAB-formaten en video-applicaties.
Goedele op de iPad Goedele wordt het eerste magazine van Sanoma Magazines Belgium met een digitale versie voor de iPad.
De volledige inhoud van de papieren Goedele (inclusief advertenties) is
op de iPad app terug te vinden, aangevuld met extra bewegend beeld,
handige links en verrassende animaties. De app is sinds 5 november
beschikbaar in de App Store.
Knack en Le Vif nu met eigen iPad applicatie Knack en Le Vif hebben nu ook een eigen iPad applicatie.
Deze omvat het volledige magazinepakket, inclusief Knack & Le Vif
Weekend, Knack & Le Vif Focus en Knack & Le Vif Extra.
Roularta Media Group lanceert parallel een nieuwe formule: een
multimediaal pakket voor een totaalabonnement. Het magazine wordt dan
met de post verstuurd, maar de abonnee heeft al toegang tot de digitale
versie van zijn blad vanaf 21u de dag voor publicatie.
iPhone applicatie voor Nostalgie Nostalgie
heeft sinds 15 november een eigen iPhone applicatie beschikbaar.
Luisteraars kunnen er hun eigen webradio uitkiezen (Nostalgie 50,
Nostalgie 60, …) en de podcast van verschillende programma’s downloaden. De Morgen beschikbaar op iPad De Morgen is voortaan ook op de iPad
te lezen. De krant is digitaal op twee manieren te doorbladeren:
in dezelfde opmaak als de originele krant of in een echte tekstversie.
Er is ook een “live-nieuws”-functie waarmee je tijdens het lezen kan
overschakelen naar de nieuwsberichten van demorgen.be. De app is gratis.
De Tijd en L'Echo nu op de iPad Lezers van De Tijd en L'Echo kunnen hun favoriete krant voortaan ook op de iPad
doorbladeren. De papieren versie is nu ook digitaal te lezen, samen met
de laatste nieuwtjes. De applicatie is gratis te downloaden.
Puntavista brengt alle promoties in één klik RTL Belgium en de Vlaamse Media Maatschappij lanceren een nieuw initiatief: puntavista.be.
Dit online platform groepeert alle merkpromoties uit de reclamefolders
van de meest bekende retailers. Alle promoties zijn er te vinden via een
filtersysteem en een eenvoudige zoekfunctie. Door een onderverdeling in
meer dan 500 (sub)rubrieken komen alle sectoren aan bod: voeding,
elektro, doe-het-zelf, baby, sport, speelgoed, … Uitgevers van online media starten Online Publishers Association Online Publishers Association
is het nieuwe initiatief van Belgische uitgevers van pers- of
audiovisuele informatieproducten, waarbij deze uitgevers hun kennis en
expertise op gebied van digitale media samenbrengen. De stichtende leden
zijn Concentra Media Groep nv, Corelio, De Persgroep Publishing, IPM,
Rossel, Roularta Media Group, RTL Belgium en Sanoma Magazines Belgium.
Verder hebben VMMTV, Kluwer en Dupuis Presse zich aangesloten bij de
groep. De leden wisselen ideeën uit en willen bij diverse doelgroepen
het professionalisme en de kwaliteit van hun publicaties onder de
aandacht brengen.
Nieuw digitaal platform: Yento! Er is een nieuwe speler in de wereld van de interactieve direct marketing. Het digitale platform Yento! bouwt
voort op een unieke partnership met Corelio, Sanoma, Rossel en WDM
Belgium. Adverteerders en consumenten worden met elkaar verbonden via
hun vertrouwde mediamerken en de data-expertise van WDM Belgium. Yento!
geeft adverteerders online en in real time de mogelijkheid om heel
gericht hun doelgroep te bereiken, op het juiste moment, via het juiste
kanaal en via vertrouwde mediamerken zoals De Standaard, Femmes
d’Aujourd’hui, Vers l’Avenir, Flair, Het Nieuwsblad, Le Soir, PC
Magazine, Libelle, Feeling, Sud Presse,.... De data-expertise en
consumentenkennis van WDM Belgium is goed voor meer dan 3,5 miljoen
media-geregistreerden. Zo kunnen adverteerders op de meest relevante
manier hun klanten selecteren, individueel bereiken en aan zich binden.

OUT-Of-HOME
Libelle Winterfair op 10, 11 & 12 december Sanoma Magazines Belgium lanceert op 10, 11 & 12 december de Libelle Winterfair,
een winterhappening voor vrouwen. Bezoekers doen er inspiratie op voor
de komende winter- en feestperiode. Er zijn heel wat exposanten,
workshops en demonstraties op gebied van kerst, mode, culi, home en
deco. Adverteerders kunnen hun merk in de kijker zetten via
verschillende partnerships.
Nieuw bij Belgian Posters: Belgian 1000 Affichageregie Belgian Posters kondigt
een nieuw pakket aan vanaf januari 2011. Belgian 1000 is een netwerk
van 1000 borden 20 m² (ook 10m²). Het pakket is gebouwd rond het
Saphirnetwerk (gericht op 24 Stedelijke Centra), in combinatie met het
Moving-netwerk (op de grote verkeersassen, buiten de Stedelijke Centra)
en aangevuld met borden uit het patrimonium van Belgian Posters.
Minicards nu ook in Vlaanderen Verschillende hotellobby’s in België hebben nu ook displays waar Minicards worden
verdeeld. Minicards zijn kleine brochures op creditcardformaat,
speciaal gemaakt om toeristen en zakenmensen te informeren. Ze brengen
informatie over de regio, hebben een plannetje om je weg te vinden en
kunnen op verschillende locaties worden ingeruild voor een kortingsbon
of gift. Vanaf februari zijn de Minicards in heel Vlaanderen
verkrijgbaar.
Nieuw: Xample – sampling in krantenwinkel Het distributienetwerk van krantenwinkels van AMP, inclusief Relay en Press Shop, vormt vanaf nu een netwerk van “hand-to-hand communication”. Mogelijkheid om te segmenteren (vrouwen, jongeren, ...). Details en tariefinfo binnenkort beschikbaar.
HUIS-AAN-HUIS
Wijzigingen voor De Streekkrant en De Zondag in Oost-Vlaanderen Grote wijzigingen in het Gentse! Daar wordt vanaf januari 2011 de bedeling van De Streekkrant en De Zondag aangepast. Het volledige item met de wijzigingen per regio is op de Newsblog te lezen.
RADIO/TV
VMMa neemt Vitaya over De Vlaamse Mediamaatschappij neemt de lifestylezender Vitaya over.
Zowel de analoge zender als de digitale zender Vitaliteit gaan naar de
VMMa. De overname is volgens Peter Quaghebeur, directeur-generaal van de
VMMa, een logische stap: "Vitaya past perfect in onze
zenderportefeuille. Naast onze brede publiekszender vtm, hebben we al
het meer mannelijke 2BE, JIM voor de jongeren en vtmKzoom voor de
kinderen. Vitaya, vooral gericht op vrouwen, is complementair in ons
tv-aanbod". Regie is in handen van Vmmtv.
Kanaal Z start nieuwe reeks: Z-Steden Kanaal Z startte op 27 november met Z-Steden,
een nieuw weekendprogramma over Vlaamse steden. In afleveringen van elk
15 minuten worden de sociaal-economische troeven van een stad belicht.
Bedrijven en ondernemers die er gevestigd zijn komen naar voren. Kanaal
Z werkt daarvoor samen met Manager TV, die eerder al succesvolle
stedenreportages maakte.
Nieuw: Trudo FM Vanaf 1 december gaat Trudo FM van start, een nieuwe radiozender in Sint-Truiden en Borgloon. Trudo FM is de opvolger van Top Radio Haspengouw.
Bericht aan de regies
Opgelet: Gelieve ons zo snel als mogelijk de tarieven 2011 door te sturen.
U kan op elk moment wijzigingen doorvoeren aan uw titels/media die
opgenomen zijn in de MediaSpecs-database. Gelieve ons op de hoogte te
houden van alle nieuwe projecten. Is al uw informatie opgenomen in
MediaSpecs (kalender, technische fiche, en andere relevante documenten)?
De module Specials&Actions neemt alle specials en themanummers op. De uitgevers/regies kunnen zelf de nodige gegevens invoeren. In één beweging kan u alle mediaspecialisten informeren.
Speciaal voor de regies hebben we ook een demofilmpje gemaakt met informatie over het beheer van uw servicepagina.
Contacteer ons voor meer inlichtingen!
--- MediaSpecs database is de
gebruiksvriendelijke online zoekmachine met tarieven, technische
gegevens, foto’s en adressen van alle media in België en Luxemburg. Deze
informatie- en inspiratiebron geeft zowel advertentie- als
redactiegegevens. Alle mediaprofessionals kunnen de database consulteren
op basis van een abonnement. De database is reclamevrij. Deze
newsletter bevat publicitaire banners. Kijk voor alle informatie
op onze homepage.
De MediaSpecs Newsletter geeft een kort en
bondig overzicht van nieuwe media en belangrijke wijzigingen.
Tegelijkertijd vertellen wij hoe de MediaSpecs database evolueert. Begin
van elke maand sturen we deze e-mail naar alle geïnteresseerde
mediaprofessionals. Als u zich wilt aanmelden voor deze maandelijkse
nieuwsbrief, dan kan dat via onze homepage.
Als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kan u zich hier uitschrijven .
Suggesties, kritiek of vragen kan u richten aan info@mediaspecs.be.
Met vriendelijke groeten, MediaSpecs 015-61 79 23 info@mediaspecs.be www.mediaspecs.be
|
 |


|
 |