WE MEDIA wil haar leden door de gemeenschappelijke uitdagingen loodsen

Nieuw
FacebookLinkedIn

Een nieuw jaar, een nieuw begin. WE MEDIA start 2025 met een nieuwe Raad van Bestuur, die de missie van de vakvereniging op scherp gesteld heeft. Voorzitter Andy Noyez (PMG) licht een eerste tipje van de sluier.

Bewogen.” Een ander woord heeft kersvers WE MEDIA-voorzitter Andy Noyez er niet voor. “De tweede jaarhelft van 2024 was turbulent. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de beslissing van een aantal uitgevers om WE MEDIA te verlaten.

Het vertrek had een zware impact op de vakvereniging, maar in korte tijd bundelden een aantal uitgevers de krachten om een nieuw businessplan in elkaar te boksen, waardoor de financiën niet alleen onder controle zijn, maar ook een vernieuwde visie kan worden ontwikkeld.

We hebben zo’n 120 leden”, stelt Andy Noyez. “Die willen we door de uitdagingen loodsen waar uitgevers vandaag mee te maken hebben. En die zijn talrijk en divers. Denk aan de impact van AI op onze job, de distributie door het verdwijnen van de postconcessie en de nieuwe overgangsregeling die maar tot 2026 verzekerd is, een nieuw Mediadecreet dat er aan Vlaamse kant zit aan te komen, enzovoort.”

Opleidingen, werkgroepen en netwerken

Om antwoorden te bieden op de uitdagingen van uitgevers zet WE MEDIA in op opleidingen, werkgroepen en netwerkmomenten.

Andy Noyez: “Ten eerste willen we de medewerkers van onze leden de kans geven hun kennis en competenties uit te breiden. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden die AI biedt voor journalisten, fotografen en videomensen. Ten tweede willen we goed gewapend de gesprekken met overheden aangaan rond hete hangijzers en regelgeving. De twee belangrijkste thema’s zijn allicht het distributiecontract en het nieuwe mediadecreet.

Maar we starten ook met een aantal werkgroepen, waaronder een werkgroep Research die relevant media-onderzoek zal verzamelen en delen.” Een andere werkgroep zal dan weer de promotie op de advertentiemarkt versterken.

Ten derde zijn ook meer netwerkmomenten voorzien zodat de leden met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen. En tot slot is ook het systeem om de lidgelden te berekenen geüniformiseerd en transparanter gemaakt. “We hanteren nu een berekeningsmethode gebaseerd op de frequentie en het bereik van de titels.

Homogeniteit tussen leden

En zo biedt het vernieuwde WE MEDIA zeker opportuniteiten. “Ik merk bij onze leden een grote homogeniteit”, zegt Andy Noyez. “We worden geconfronteerd met dezelfde problematieken en uitdagingen en hebben baat bij dezelfde antwoorden.

De nieuwe Raad van Bestuur, bestaande uit Lieven De Maertelaere (Belga), Kristine Ooms (De Deeluitgeverij), Florent Diverchy (ProduPress), Leo Van Dorsselaer (KIM), Johan Beke (Viza), Bruno Koninckx (Thomas More) en Steven Van de Rijt (vice-voorzitter), zal helpen de uitdagingen het hoofd te bieden. De acht bestuurders worden bijgestaan door Nathalie Meskens die eind november werd benoemd als Secretaris-Generaal.

Wanneer ik binnen een jaar tevreden zal zijn?”, beantwoordt Andy Noyez de slotvraag. “Wanneer ons ledenaantal is gegroeid, we erin geslaagd zijn om onze media een duidelijke plaats in het landschap te geven, WE MEDIA een krachtig kwaliteitslabel is en we de dossiers goed hebben verdedigd bij de overheid en de advertentiemarkt.

Bron: WE MEDIA.