VIA lanceert de Soniq Sweet Spot ter vervanging van de Soniq Awards

FacebookTwitterLinkedIn

De Soniq Sweet Spot bekroont elk kwartaal een nieuwe radiospot waarin originaliteit, creativiteit, production value en duidelijkheid samenkomen.

Na 5 jaar Soniq Awards kiest VIA dus voor een andere invulling om audioreclame in de kijker te zetten.

Audioreclame is een vak op zich en het is een grote uitdaging om auditieve territoria te bouwen en tegelijk creatief en fris uit de hoek te komen. Met de nieuwe invulling van Soniq wil VIA op zoek gaan naar creaties die hierin een voorbeeld en inspiratiebron kunnen zijn voor andere audiomakers. Vanuit dat oogpunt wil VIA elk kwartaal in elk taalgebied een spot bekronen die eruit springt en in de kijker mag gezet worden.

Maandelijks worden er gemiddeld 390 nieuwe creaties (NL+FR) gerealiseerd en op de radio gebracht. Dat kan gaan over nieuwe campagnes (met vaak verschillende spotversies) of bestaande campagnes met een vernieuwde versie van een spot.

De twee taalgebieden worden apart beoordeeld. Het is dus mogelijk dat eenzelfde campagne in de beide landstalen wordt gelauwerd, maar evengoed kunnen het twee verschillende adverteerders/campagnes zijn.

De jury is samengesteld uit creatieven, professionals uit productiehuizen en journalisten.

https://thinkvia.be/wp-content/uploads/2024/06/sweetspot-1.png

Selectieprocedure

  • VIA doet de selectie in Addwizz van Nielsen.
  • Een eerste preselectie gebeurt door de oogst te downsizen naar 25 spots NL en 25 spots FR.
  • Deze longlist wordt ter stemming voorgelegd aan de leden van VIA die met audio bezig zijn (DPG Media, Var en RMB). Deze stemming reduceert de longlist naar een shortlist van 10 NL en 10 FR spots.
  • De hoofdjury bepaalt de uiteindelijke winnaar via een stemming op een speciaal ontwikkeld platform.

Voorwaarden

  • Uitsluitend nieuwe spots of spotversies worden geselecteerd. Die gebeurt door gebruik te maken van de filter “new to the market” in Addwizz van Nielsen.
  • De spotlengte is minstens 15”.
  • De sectoren media, manifestaties, geassocieerde manifestaties en uitgeverijen worden uitgesloten.
  • De creatie moet aanwezig geweest zijn in de periode op minimaal 2 nationale radio’s met minimaal 20 spots. Dit criterium geldt apart voor Noord en Zuid.

Juryleden

  • Pierre-Etienne Bonnet (Radio Director / Podcast Producer, Sonhouse)
  • Debby De Ridder (Creative Content Director, Happiness)
  • Toon Jansegers (Audio Music Producer / Audio Director, Raygun)
  • Wesley Kuystermans (Creative Director, LDV United)
  • Alison Luca (Project Manager, Lezarts Urbains)
  • Arnaud Pitz (Creative Director, Egghunter)
  • Benoit Pirson (Manager, Bleu Nuit)
  • Leen Renders (Realisator, Geluidshuis)
  • Merouane Saadi (Music & Podcast Advertising Lead Europe, Nextbroadcast)
  • Régine Smetz (Copywriter, TBWA)
  • Paul Wauters (Chief Creative Officer, Accenture Song)
  • Griet Byl (Editor in Chief, MM)
  • Damien Lemaire (Chief Editor, MM)