UMA Benchmark OOH-investeringen

FacebookTwitterLinkedIn

De totale omzetten van de OOH-media zijn opnieuw met een kwart toegenomen. Digital OOH is goed voor 30% van de investeringen in België en Luxemburg.

Voor het eerst is deze studie van de media-investeringen in de OOH-media samengesteld voor twee markten: België en Luxemburg. De gedeclareerde investeringen door de gespecialiseerde agentschappen van de UMA worden gerapporteerd met een opsplitsing tussen de klassieke OOH-formaten en de DOOH via rechtstreekse boekingen en programmatic buying.

Eerste conclusie: de OOH-media zetten met een stevige ‘double digit’ groei de tendens van 2022 en 2023 verder. De totale OOH-markt groeit met 25% ten aanzien van dezelfde periode vorig jaar.

We stellen ook een trendbreuk vast met de afgelopen 3 jaren: de investeringen in DOOH stijgen (+19%) niet langer sneller dan de globale OOH-markt, waardoor het marktaandeel van DOOH stabiliseert net onder de 30%.

Benchmark OOH investments in K€
Belgium & Luxemburg
Jan-Jun 2024 vs 2023

Bron: UMA – Cumul van de cijfers van Billlups, dentsu, GroupM, Havas, Rapport en Zigt

De OOH-specialisten van de UMA maken ook een onderscheid in hun rapportering in de wijze van aankopen van de DOOH-formaten: ofwel via de rechtstreekse boekingen ofwel via programmatic.

Benchmark DOOH investments in K€
Belgium & Luxemburg
Jan-Jun 2024 vs 2023

Binnen het marktsegment van DOOH blijft het marktaandeel van de investeringen via programmatic stabiel. Ongeveer 22% van de investeringen in DOOH-campagnes gebeuren via de programmatic tools en platformen.

Thomas De Greef, Head of OOH Investment Operations bij GroupM, wijst erop dat het vooral de zogenaamde ‘papieren’ OOH is die groei genereert in de eerste helft van 2024, ondanks de groei van het aantal digitale panelen: “Sinds 2020 is dit de eerste keer dat we een daling zien, zelfs een zeer lichte daling, in het aandeel van Programmatic DOOH. Ik denk dat PrDOOH een fase moet doorlopen om weer te kunnen groeien. De integratie van PrDOOH in CIM-OOH tools, de introductie van advertentieverificatie door derden en dynamische prijzen zijn drie elementen die ik graag in de komende maanden zou zien verschijnen. Aan het eerste element wordt al gewerkt (hoewel het technisch complex is), maar de andere twee concepten bestaan al in andere, meer volwassen markten en daar zouden we waarschijnlijk inspiratie uit moeten putten.”

Het platform Best Of OOH toont de ‘good practices’ en informeert over initiatieven binnen deze dynamische sector.