Mediafin, de uitgever van de zakenkranten De Tijd en L’Echo, werkt al jaren aan een sterk en betrouwbaar digitaal parcours. Dankzij digitaal in De Tijd en L’Echo kunnen adverteerders quasi de helft extra bereik op moeilijk te bereiken doelgroepen toevoegen. Om adverteerders nog gerichter toegang te geven tot deze digitale lezerspool lanceert Trustmedia, de reclameregie van Mediafin, Data Square.
Data driven solutions
Data Square is de data driven solutions divisie van Mediafin. Het digitale model biedt adverteerders de mogelijkheid om heel gericht de verschillende lezerssegmenten van De Tijd en L’Echo te bereiken. Mediafin bepaalt de segmentatie van de lezersprofielen en zorgt ervoor dat advertenties verschijnen op webpagina’s met voor dat segment relevante online content. Respect voor de surfervaring van de gebruiker, brand safety en privacy zijn belangrijke sleutelwoorden voor dit model.
Vooraf gedefinieerde pakketten helpen adverteerders om gericht te targeten. Zo richt Investor in Funds zich op lezers die investeren in fondsen en mikt Luxury & Lifestyle op lezers met interesse in luxe. Ook andere segmenten zoals Automotive, B2B en Vastgoed komen aan bod. Mediafin zal deze segmenten voortdurend monitoren en bijkomende packs uitrollen in functie van de marktbehoefte.
Samenwerking
Voor de implementatie van Data Square werkt Mediafin als eerste uitgever in België samen met ADmantX. Dit internationaal bedrijf is marktleider in het domein van natural language processing (NLP) cognitive semantic-based solutions. De dataprovider analyseert de digitale content van de Mediafin webpagina’s door de content te lezen en te interpreteren als een natuurlijk persoon. Dit zorgt voor een grote mate van accuraatheid op het vlak van contextual targeting en gepersonaliseerde brand safety. Door de expertise van ADmantX in te zetten, laat Data Square advertenties verschijnen in de juiste context, aangepast aan het juiste doelpubliek en dit zonder brand safety en privacy uit het oog te verliezen.
Data Square brengt de data-expertise van Mediafin samen in één team. Een Chief Data Officer (David Kronfeld) en Data Protection Officer (Olivier Ditroia) zullen de lijnen uitzetten. Marketing Data Analysts (Tim Lacroix en Laetitia Scalzo) delven de data op, en een Digital Business Partner (Sven Lybaert) en Digital Business Development Manager (Nathan Ho) zorgen voor het commercieel model.