Nog beter en dieper (nieuwe) nieuwsonderwerpen uitspitten en naar de achterkant van het nieuws gaan. Dat is exact wat Trendify, een nieuw initiatief van Roularta Media Group, wil bewerkstelligen. Technologische innovatie die de redactionele context maximaliseert, met een minimale hoeveelheid onderzoekstijd om zo nog meer relevante informatie te kunnen aanbieden.
Want media staan vandaag voor de uitdaging om kwaliteitsvolle en onderscheidende stukken te brengen. De innovatiedoelstelling van Trendify is om tools te leveren die journalisten kunnen helpen om creatiever en efficiënter te zijn aan de hand van een verzameling van AI-tools voor media monitoring. Hierdoor zullen zij verrassende invalshoeken en meningen kunnen ontdekken, waardoor de kwaliteit van de content nog verder verbeterd wordt terwijl de onderzoekstijd vermindert.
Deze tools zullen bestaan uit een trend detectie-engine (tijdsgebonden veranderingen in thema’s of onderwerpen detecteren), een opinion mining-engine (opinies gerelateerd aan deze trends ontsluiten) en een trending content detectie-engine (content vinden die veel interactie van gebruikers oplevert over een korte tijdsspanne). De onderzoeksresultaten en nieuwe technologieën zorgen voor kostenefficiënte en innovatieve tools met het oog op inhoud van hoge kwaliteit.
Efficiënte samenwerking
Om dit project te kunnen realiseren sluit het Roularta Innovation Lab partnerships af met ML2Grow (AI service provider), YestItCan.be (technologie provider) en onderzoeksgroepen VUB-SMIT en VUB-AILab, waardoor het een triple helix vormt (samenwerking tussen overheid, ondernemingen en onderwijs) met het oog op technologische vooruitstrevende oplossingen.
Dit imec.icon projectvoorstel (call 2019-2) werd door Agentschap Innoveren en Ondernemen goedgekeurd op 7 februari en gaat van start op 1 april gedurende een looptijd van 2 jaar.