Topiq (www.topiq.pro) is een digitale tool die news content opspoort, analyseert en verwerkt tot een inzichtelijk dashboard met nieuws, trends, insights en analyses. Dat levert relevante info op voor communicatieprofessionals, van redacteur over strateeg tot PR-manager.
De voorbije weken kon u via MediaSpecs al een analyse terugvinden over de festivalzomer en de premium-automerken. Deze week wordt er in detail gekeken naar de artikels over 3 Belgische grootbanken: BNP Paribas Fortis, KBC en Belfius.
Ook deze keer activeert Topiq een nieuwe premium feature in de analyse: naast attributes activeren we dit keer ook de ‘Share Of Voice’ van de vooraf geselecteerde merken.
Met de optie SOV berekent Topiq het procentuele aandeel van het merk in het volume aan artikels. Op zich vrij eenvoudig, maar onderliggend komt er wel wat data science aan te pas. Het mag duidelijk zijn dat Topiq met maatwerk en automatisering van search, analyse en dashboarding zich onderscheidt van vele andere gratis en betalende content tools.
Wat deze keer opviel? Dat de sponsorwissel bij RSCA niet onopgemerkt is gebleven: de SOV van BNP Paribas Fortis en Belfius schiet op 4 mei de hoogte in. Verder merken we dat er veel aandacht is voor banking apps en dat KBC opvallend goed scoort op het attribute “business”. Wat daar precies achter schuilt, ontdekt u verder op www.topiq.pro/banks.
Nog interessanter is uiteraard wat de tool voor uw merk of organisatie kan vinden. MediaSpecs kan als exclusieve partner een gratis analyse aanbieden aan 2 lezers. Stuur een mailtje met het merk dat u wil laten analyseren en motiveer waarom dat een geweldig idee zou zijn.