Stevige groei voor De Tijd en L’Echo

FacebookTwitterLinkedIn

De recente krantenverkoopcijfers van het CIM (declaratie uitgevers) voor het volledige jaar 2023 tonen een opmerkelijke groei voor de zakenkranten De Tijd en L’Echo.

De Tijd vertoont een groei van 5,9% in vergelijking met het voorgaande jaar. Dit betekent een stijging van 41% in vijf jaar tijd. De Tijd is hiermee de sterkste groeier in een Nederlandstalige krantenmarkt waar maar twee kranten hun betaalde krantenverkoop zagen stijgen.

Ook L’Echo laat een significante groei zien met een stijging van 7,3% ten opzichte van 2022 en is hiermee de enige groeier in de Franstalige krantenmarkt. Op vijf jaar tijd steeg L’Echo met 18%.

De sterke groei is het gevolg van een succesvolle abonnementenstrategie. Het aandeel abonnees loopt intussen op tot 96% van de totale krantenverkoop. De full abonnementen (inclusief papier) houden goed stand, terwijl de groei vooral voortkomt uit de hybride (digitaal in de week en papier in het weekend) en de digitale abonnementen.

In een Belgische markt die onder druk staat (-2,5% t.o.v. 2022 en -6.4% t.o.v. 2021) tonen deze cijfers aan dat De Tijd en L’Echo veerkrachtig blijven in een snel evoluerende mediawereld.

De stijgende krantenverkoop ligt in lijn met het steeds verder stijgend en verjongend leesbereik. Initiatieven zoals Yaka (L’Echo), WAW (De Tijd) en Changemakers zorgen voor zowel verjonging als verbreding van het leespubliek.