Space kondigt nieuwe positionering aan: Connect – Dare – Grow

FacebookTwitterLinkedIn

Op dinsdag 8 oktober nodigde François Chaudoir de klanten van Space, mediabedrijven en eigen medewerkers uit om de nieuwe positionering van het mediabureau voor te stellen. Samen met zijn board werden de ambities en plannen toegelicht.

Space heeft een heel bijzondere aandeelhoudersstructuur. Twee grote internationale groepen zitten heel broederlijk naast mekaar in de Raad van Bestuur. Zowel Gautier Picquet (Publicis) als Gio Canini (WPP) bevestigden hun vertrouwen en ondersteunen de aangekondigde plannen.

Space was tot nu het Connection Agency, nu telt de positionering 3 woorden: Connect – Dare – Grow.

François Chaudoir geeft ons meer uitleg :

Space is de afgelopen jaren geëvolueerd en zal blijven evolueren, door de behoeften van zijn klanten, het gedrag van consumenten en het medialandschap te anticiperen. 

Space is altijd vrij bescheiden geweest, maar het feit dat we niet veel praten over onze ontwikkelingen, de prestaties van onze teams en onze innovaties, betekent niet dat we stilstaan. Integendeel, we geven de voorkeur aan onze energie te gebruiken om te doen in plaats van te praten, en uiteindelijk is de trouw van onze klanten onze beste reclame. 

Desondanks leek het ons essentieel, voor het management en de board (Bernard Cools, Bérengère Dechamps, Jonathan Jacoby en Jonathan Rijavec), om ons nieuwe positionering aan onze klanten, onze teams en de markt te verkondigen: de synthese van deze veranderende Space. 

Omdat de wereld razendsnel verandert, consumeren individuen producten en media niet meer op dezelfde manier. Inzichten zijn een essentiële brandstof voor elke strategische aanpak en data staan centraal in alles. Kortom, we moesten de focus leggen op bepaalde elementen van onze expertise, onze energie op bepaalde ingrediënten zetten, om leider te blijven en het vertrouwen van onze klanten te blijven verdienen. 

Ik houd vooral van het woord mutatie omdat, net zoals een slang van huid verandert, onze nieuwe positionering de synthese is tussen wat we vandaag het beste doen, moedige ambities en ontwikkelingen in termen van tools en studies, die ons in staat stellen aan de top van de competitiviteit te blijven. 

Onze handtekening was jarenlang Connection Agency, en we zijn nog steeds erg gehecht aan dit concept van ‘verbinding’ omdat we niet vergeten dat dit onze eerste ‘hefboom’ is. Verbinden om op een effectieve manier merken met hun klanten of prospects te verenigen via communicatiekanalen. Maar voor Space stopt de verbinding daar niet: het gaat ook om ons optimaal te verbinden met onze klanten, ons talent, onze partners en de industrie. 

Om onze competentie op deze eerste as – CONNECT – te versterken, hebben we een nieuwe exclusieve en eigen tool ontwikkeld, dat voorafgaat aan PULSAR (onze tool voor kanaalplanning die de effectiviteit van ongeveer veertig touchpoints ontcijfert, zowel above als below, zowel POE, op verschillende KPI’s). 

Deze nieuwe tool, genaamd QSAR, is gebaseerd op de resultaten van een lokale kwantitatieve enquête uitgevoerd door Space, en is bedoeld om strategische marcom-keuzes te ondersteunen gedurende de hele besluitvormingstrechter. 

Ik kom terug op het woord ‘hefboom’; ja, de verbinding (merk en consument) is een hefboom, maar zeker geen doel op zich, het is een discipline die deel uitmaakt van een uitsluitend zakelijke missie: het stimuleren van de groei van de merken van onze klanten. 

Groei kan worden gemeten aan diverse KPI’s, marketing, zoals naamsbekendheid, overweging, maar uiteindelijk is het DE harde KPI, namelijk marktaandeel of verkopen die tellen. En deze link tussen groei (GROW) en het optimale gebruik van media (CONNECT) is nog versterkt sinds e-commerce een reflex is geworden bij consumenten, zonder noodzakelijkerwijs het enige verkoopkanaal te zijn. 

Als het woord GROW in onze nieuwe handtekening is gegraveerd, is dat omdat het onze toewijding aan onze klanten is: al onze expertise en onze passie inzetten om een actieve en zeer gemotiveerde schakel te zijn in de ontwikkeling van hun bedrijf – niet alleen als architect en hoofdaannemer van hun mediastrategie. 

Om deze toewijding volledig concreet te maken, hebben we een model ontwikkeld, in samenwerking met onze Polaris-afdeling en de duizenden tests die zijn uitgevoerd door Bruno Liesse, om de impact van mediaplannen op de evolutie van marketing- of business-KPI’s te simuleren, door rekening te houden met situaties specifiek voor elk product, elke markt. 

Deze tool, genaamd SOLAR, is in de laatste testfase en zal binnenkort door alle Connection Advisors van Space worden gebruikt. De voorspelling van zakelijke effectiviteit en de daaropvolgende meting via Polaris zullen twee essentiële en systematische pijlers zijn van onze strategische media-aanpak. 

En aangezien onze nieuwe positionering CONNECT-DARE-GROW is, enkele (essentiële) woorden over DARE.

We weten dat onze media-omgeving onzeker, veranderlijk, uiterst vluchtig is, en hoewel het gevoed wordt door veel kansen, worden we vaak geconfronteerd met onzekerheid over hun effectiviteit, wat een cultuur van het nemen van risico’s impliceert. 

Angst (of onzekerheid) heft het gevaar niet op, en kan geen belemmering zijn om te testen, vandaar ons nieuwe motto DURVEN – DARE, durf nieuwe mediavormen, nieuwe technologische benaderingen te proberen, maar ook alles in het werk stellen om snel de lessen uit deze berekende risico’s te trekken. Durven is ook het ‘lef’ hebben om de briefing van een klant uit te dagen met goed onderbouwde en beargumenteerde inzichten. 

Kortom, onze ambitie is om het dynamische bureau dat samen innoveert en excelleert, en bijna 100 Spacians zullen daar elke dag voor waken.

Space is en blijft waarschijnlijk nog lang een ‘vreemd beest’ op de Belgische mediamarkt. Onze atypische aandeelhoudersstructuur (2 concurrerende groepen die zelf hun mediamerken hebben) heeft een aantal gesprekken op gang gebracht. Ondanks de geruchten is één ding zeker, Space is en blijft verankerd in het Belgische landschap als een belangrijk media-agentschap, met veeleisende klanten en we zullen hun vertrouwen jaar na jaar blijven vernieuwen.