RTBF: Het bereik groeit en de website wordt herdoopt tot RTBF Actus

FacebookTwitterLinkedIn

Negen op de tien Franstalige Belgen hebben in 2023 minstens één keer per week contact gehad met een RTBF-merk. Dat blijkt uit een onderzoek dat Profacts in opdracht van de publieke omroep uitvoerde onder personen van 16 jaar en ouder.

De groep was ook blij met het toegenomen publiek, zowel op de lineaire als digitale kanalen. Het digitale gedeelte zal vanaf februari enkele veranderingen ondergaan, met de transformatie van RTBF.be in RTBF Actus, parallel met RTBF Auvio dat gewijd is aan audio en video.

Op het gebied van televisie, radio en internet heeft de RTBF zich in 2023 gepositioneerd als een van de belangrijkste mediagroepen in Franstalig België”, zegt Xavier Huberland, mediadirecteur bij RTBF. Op televisie behaalden de publieke zenders volgens CIM-cijfers over een periode van vier jaar en langer een gemiddeld kijkersaandeel van 26,1%, waardoor de RTBF de leider in het zuiden van het land is, vóór RTL Belgium (22,3%).

Ook op de radio zijn de openbare zenders volgens voorlopige cijfers tot juni 2023 koploper, met een marktaandeel van 36% onder de 12-plussers, vergeleken met 26% voor RTL Belgium en 21% voor NGroup. Op digitaal gebied is “Auvio de tweede streaming/video-on-demand-dienst in Wallonië en Brussel, na Netflix”, aldus Xavier Huberland. Het aanbod van podcasts heeft ook een herstel gekend: tussen 2022 en 2023 werd een kwart van de programma’s meer gedownload en/of beluisterd.

Het aantal views van RTBF-content op sociale netwerken is in een jaar tijd uiteindelijk met 4% gestegen, vooral dankzij de opkomst van Shorts (korte, verticale video’s) op YouTube en de groei van Instagram en TikTok onder jongeren. Xavier Huberland bevestigde de komst van een 9/16-formaat op Auvio om verticale video’s op het platform uit te zenden.

Meer informatie in ons Franstalige artikel.