Lagere papierkosten en grotere lezersmarkt bezorgen Roularta positief halfjaarresultaat

Nieuw
FacebookTwitterLinkedIn

Aanhoudende investeringen in een multimediale marktbenadering en de verdere uitbouw van de Nederlandse magazines zorgen voor een aanzienlijke stijging van Roularta’s EBITDA met een stabiele omzet.

Door de overname van de Nederlandse magazines Flow, Happinez, Yoga by Happinez en Psychologie en de daaruit voortvloeiende extra lezers, en daarnaast ook gedaalde papierkosten heeft uitgever Roularta er een goede eerste jaarhelft opzitten. Dat blijkt woensdag uit de halfjaarresultaten.

In de eerste zes maanden van 2024 draaide de uitgever van onder meer Knack, Trends en Libelle een omzet van 159,5 miljoen euro, waarmee de omzet quasi gelijk is gebleven met de eerste zes maanden van vorig jaar (+0,1 procent). De groeiende lezersmarkt compenseerde op die manier de terugval in het extern drukwerk (-16,7 procent). Als de nieuwe Nederlandse magazines niet mee in rekening worden genomen, gaat het wel om een omzetdaling met 3,8 procent.

CEO Xavier Bouckaert wijst tijdens een toelichting bij de resultaten echter ook op een minder zichtbare tendens in de resultaten, namelijk de sterke vooruitgang in de verkoop van digitale abonnementen en bundels via de toepassing Mijn Magazines. Die compenseert in grote mate de lichte teruggang in hybride abonnementen (print en digitaal). De applicatie waarin lezers toegang hebben tot verschillende merken van de uitgever werd intussen ook uitgerold naar Nederland, al moet de verkoop daar nog aangezwengeld worden. Roularta had eerder de ambitie uitgesproken om tegen eind 2026 75.000 nieuwe digitale abonnementen aan de man te brengen en ligt daarvoor naar eigen zeggen op koers.

De EBITDA (winst voor intresten, belastingen en waardeverminderingen) schoot meer dan een derde hoger (+36,5 procent) naar 11,4 miljoen euro dankzij fors lagere papierkosten (-19 procent), lagere gedrukte oplages en hogere verkoopprijzen. De papierprijzen liggen volgens Bouckaert echter wel nog altijd de helft hoger dan in 2021. De CEO ziet voor de toekomst ook niet meteen nog een sterke daling, maar eerder een stabilisatie.

Roularta kon uiteindelijk een nettowinst van 2,29 miljoen euro in de boeken schrijven ten opzichte van een nettoverlies van 958.000 euro in dezelfde periode vorig jaar.

Ook de joint venture Mediafin, het moederbedrijf boven De Tijd en L’Echo waarvan Roularta voor de helft eigenaar is, kende een goede eerste jaarhelft. De omzet steeg met 4,9 procent tot 42,5 miljoen euro. De EBITDA klom 6,1 procent hoger tot 9,7 miljoen euro. Onder de streep bleef daar, na afschrijving van de merken De Tijd/L’Echo, nog 3,4 miljoen euro van over, een daling van 2,5 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar voordien.

Voor de komende jaarhelft gaat Roularta grotendeels uit van een status quo. Op het vlak van inkomsten uit de advertentiemarkt houdt de uitgever wel nog een slag om de arm aangezien deze “vrij volatiel en onvoorspelbaar” blijven. Daartegenover staat dat Roularta uitgaat van een positieve impact op de lezersinkomsten dankzij de werving van digitale abonnementen en de groeiende werving van printabonnementen. De losse verkoop zou stabiel blijven.

Bouckaert kwam tot slot ook nog even terug op het dossier van de distributiekosten, dat vorig jaar nog alle alarmbellen deed afgaan bij de uitgever. Die ging in eerste instantie uit van een kostenstijging van 100 tot 150 procent, wat Bouckaert omschreef als een “rampscenario”. Uiteindelijk blijkt de meerkost op zo’n 20 procent uit te komen. Sinds 1 juli worden de magazines trouwens door twee partijen verdeeld, bpost en BD.

Meer details vindt u hier.