Reclame-investeringen 2012 Q2 – 2011 Q2: vooruitgang voor cinema en internet. Magazines, kranten en nationale TV dalen.

FacebookTwitterLinkedIn

Uit de AdQlik-page van MediaXim MDB lezen we dat de reclame-investeringen in het 2de kwartaal gestegen zijn met 0,44% t.o.v. vorig jaar (919.134.105,72 € tegenover 915.071.895,93 €). Op nationaal vlak valt te concluderen dat de dalende trend bij magazines (-3.39%), dagbladen (-3.29%) en nationale televisie (-2,40%) blijft (zie Hot News 10/05/2012). Er valt wel een groei te noteren voor 6 andere mediumtypes. De sterkste stijgers zijn: Cinema (+30,78%), Internet (+15,78%) en regionale televisie (+13,96%). Outdoor (+6.08%), Radio (+4,87%) en Free Press (+1,65%) kennen een lichte vooruitgang.

 

 

Bij een vergelijking tussen Noord en Zuid blijkt dat het Noorden (+1,09%) betere resultaten haalt dan het Zuiden (-0,57%). De daling is te wijten aan de sterke terugval van uitgaven in reclame op Nationale Televisie (-6,44%) in het Zuiden terwijl dit in het Noorden nog redelijk standhoudt (-0,29%).

Wat opvalt is dat de reclame-investeringen voor de Free Press in het Noorden met 13,60% vooruitgaan, terwijl dit in het Zuiden daalt met 9,24%.

De dalende trend bij Magazines, Dagbladen en Nationale Televisie, die we op nationaal vlak al concludeerden, trekt zich door bij de opdeling tussen Noord en Zuid.

Verder noteren we dat de reclame-investeringen voor Cinema, Internet, Radio en Regionale Televisie in het Zuiden verhoudingsgewijs sterker groeien dan in het Noorden.

 

 

Voor een verdere vergelijking van de cijfers voor de reclame-investeringen voor het 1ste semester 2012 en 2011 verwijzen we u door naar het document op de MediaSpecs Insights.