Raad voor Reclame: zelfregulering en maatschappelijke verantwoordelijkheid

FacebookTwitterLinkedIn

Onder impuls van haar ledenorganisaties heeft de Raad voor Reclame een vernieuwde strategie ontwikkeld die het belang van zelfregulering nog meer benadrukt. De eerste realisatie in dit kader is een memorandum aan de overheden om dit standpunt te bepleiten.

De Raad voor Reclame heeft een vernieuwingsoperatie ingezet. Die bestaat uit een vernieuwde strategie met een tweeledig doel: het vertrouwen in reclame verhogen en dat vertrouwen waarborgen door zelfregulering en advies aan overheden te bestendigen.

De Raad heeft daartoe vier pijlers gedefinieerd: observatie, advies, communicatie en regulering. Dat laatste via de Jury voor Ethische Praktijken (JEP).

De vernieuwingsoperatie komt er onder impuls van onder andere Marc Frederix. Hij werd tot nieuwe voorzitter verkozen.

“In de afgelopen vijf jaar heeft de Raad voor Reclame in tal van dossiers de rol gespeeld die hij moest spelen”, aldus Marc Frederix. “Dat varieerde van situatie tot situatie. Soms als trekker. Soms als de partij die op de achtergrond iedereen bijeenbracht. Het leidde tot heel wat codes die een duidelijke en positieve impact hadden op de reclame-uitingen. En tot nog meer dossiers waarin beweging is gekomen. De komende jaren willen we deze aanpak nog versterken. Dat is nodig want maatschappelijke evoluties komen steeds sneller en het is belangrijk om er een kader voor te voorzien. Net door de snelheid waarmee ze komen, is zelfregulering de enige manier om adequaat dat kader te bieden. Dat willen we nog meer benadrukken.”

Memorandum

De eerste realisatie is een memorandum dat is uitgestuurd naar de politieke onderhandelaars en kabinetsmedewerkers, die focussen op domeinen als media, gezondheid en economie. Het document licht het belang en de troeven van zelfregulering binnen de reclamesector toe, evenals de complementariteit met overheidsregulering.

Marc Frederix: “De zelfreguleringsmechanismen die wij als sector hebben geïmplementeerd, bieden een effectieve manier om ethische normen en praktijken te handhaven. Zelfregulering stelt ons in staat om proactief in te spelen op veranderingen en uitdagingen in de reclamewereld, zonder de noodzaak van langdurige wetgevende procedures. Door vrijwillig te streven naar integriteit en transparantie tonen we als reclame-ecosysteem onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, wat bijdraagt aan het versterken van het consumentenvertrouwen.”

De Raad voor Reclame vindt het belangrijk om dit standpunt toe te lichten op het moment dat op tal van niveaus een nieuw beleid wordt uitgestippeld. “Dit lijkt ons een cruciaal moment om de troeven van zelfregulering nog eens te delen. We roepen daarnaast alle communicatieprofessionals op hun steun voor zelfregulering te blijven benadrukken. Onze inzet, samen met die van het ecosysteem, is van onschatbare waarde om de effectiviteit en geloofwaardigheid van onze inspanningen te waarborgen.”

Meer zelfregulering, minder betutteling

Concreet informeert het memorandum over de voordelen van onze zelfregulerende initiatieven en de rol die de Jury voor Ethische Praktijken (JEP) speelt in het handhaven van deze normen. Ook de belangrijkste initiatieven van de afgelopen jaren worden in het memorandum opgelijst. Het memorandum kreeg dan ook de ondertitel ‘Een pleidooi voor meer zelfregulering en minder betutteling’ mee.

“We hopen dat het de basis vormt voor een constructieve discussie met de overheden, maar ook met alle spelers op de markt”, besluit Marc Frederix. “Laten we samen werken aan een toekomst waarin onze sector floreert op basis van ethische en verantwoorde reclamepraktijken. Reclame is immers de motor van een sterke economie en van creatief en innovatief ondernemerschap.”

Download het memorandum op www.raadvoorreclame.be.