Nieuwe categorieën: De IAB MIXX Awards sluiten aan bij de Europese norm

FacebookTwitterLinkedIn

Adverteerders en bureaus kunnen nog tot 6 september hun beste digitale realisaties insturen voor de IAB MIXX Awards. De categorieën werden aangepast om helemaal in lijn te liggen met de IAB MIXX Awards in andere Europese landen en de evoluties binnen de digitale sector.

Vanaf vandaag kunnen geïnteresseerde creatieven, mediabureaus en adverteerders hun beste digitale cases insturen. Indienen kan tot en met 6 september, daarna zullen de inzendingen worden beoordeeld door één van de vier jury’s.

Toch is het geen ‘business as usual’ voor de jury’s en voor diegenen die willen inschrijven. De organisatie heeft de categorieën immers aangepast aan wat gangbaar is in andere Europese landen. Dat brengt een aantal nieuwe categorieën met zich mee.

Benjamin Sekkai, voorzitter van de IAB MIXX Awards in ons land: “We vonden het belangrijk om ons te aligneren met wat in andere Europese landen gebeurt. Dat biedt de mogelijkheid om gemakkelijker te evalueren hoe ons land op digitaal vlak evolueert in vergelijking met bijvoorbeeld onze buurlanden. Op basis van de feedback van de afgelopen jaren is er trouwens een nieuw en moderner platform voor inschrijving van de cases gelanceerd.”

Eén nieuwe categorie

De categorieën Digital Media en Digital Marketing Technology & Innovation blijven behouden, maar krijgen enkele nieuwe subcategorieën. Zo is er onder meer ‘Virtual & Augmented Reality or other New Technologies’.

Digital Communications kreeg een nieuwe naam: Digital Campaign, met meer aandacht voor native, branded content en SEA advertising.

De belangrijkste nieuwkomer is Digital For Good. Benjamin Sekkai: “Sustainability wordt jaar na jaar een belangrijker thema. Ook digital heeft hierin zijn verantwoordelijkheid te nemen. Vandaar dat we het belangrijk vinden om de best practices en mooie initiatieven in de spotlights te zetten. We hopen trouwens dat deze categorie snel verdwijnt omdat ze een onderdeel zou moeten zijn van elke case.”

Concreet komen er drie subcategorieën: Sustainability Campaign (die een campagne bekroont die ofwel duurzaam is ofwel voor een duurzaam product of dienst wordt gevoerd), Non-Profit/CSR (die een campagne bekroont die een positieve impact heeft op consumentengedrag of CSR-doelstellingen realiseert) en Effective Use of Carbon Neutral Tools.

De uitreiking vindt plaats op donderdag 17 oktober in Tour & Taxis.