Media in tijden van corona
Beste mediavrienden,
We hopen dat uw gezondheid niet geraakt wordt door corona. In elk geval ondervinden we allemaal de economische, financiële, sociale en psychologische gevolgen van deze crisis.
Vandaag zijn solidariteit en burgerzin onontbeerlijk. De oproepen om de Belgische e-commerce te steunen en de noodkreten van de media om te blijven investeren in communicatie volgen mekaar op. Misschien gaan de GAFA’s en de grote vermogens ooit gewoon belastingen betalen…
Verschillende mediabedrijven nemen initiatieven om te helpen. Maar bovenal nemen de media hun verantwoordelijkheid om te blijven informeren waar nodig en te entertainen waar mogelijk.
Veel sterkte!
Bart – Wim – Avril – Nick – Julie – Justine
|
|
|
|
MediaSpecs Weekly Newsletter
23/03/2020
|
|
|
|
|
|
Best Brands Awards, georganiseerd door Serviceplan, beloont de favoriete merken van België in 21 verschillende bedrijfssectoren. Voor deze 5de editie werden zo'n 350 merken geëvalueerd. Klik door om de winnaars te ontdekken.
Lees meer
|
|
|
|
De expertgroepen van de AMMA jury, onder leiding van voorzitster Nathalie Rahbani, debatteerden via Google Hangouts om binnen 6 categorieën de 5 beste dossiers te nomineren.
Lees meer
|
|
|
|
Var brengt een InTune-themapublicatie over sonic branding uit. "Merken die geen audioluik in hun brandbook opnemen, dreigen achter te blijven", zegt marketingverantwoordelijke Stefanie Van Snick.
Lees meer
|
|
|
|
DPG Media en Roularta bevestigen dat ze tijdelijke werkloosheid inroepen voor een aantal werknemers. Mediahuis brengt de mogelijkheden nog in kaart, terwijl er bij de VRT vooralsnog geen sprake is van tijdelijke werkloosheid.
Lees meer
|
|
|
|
Zoals verwacht leidt de coronacrisis tot een indrukwekkende groei in het verbruik van de Belgische media, dat blijkt uit cijfers van het CIM. Zowel het percentage televisiekijkers als surfers steeg sterk de afgelopen periode.
Lees meer
|
|
|
|
‘Het Journaal’ van zondag 15 maart om 19 uur was volgens de VRT met 1,57 miljoen kijkers "het best bekeken ooit". Volgens DPG Media zaten er die avond maar liefst 2,8 miljoen Vlamingen voor de buis, het hoogste aantal kijkers sinds 30 december 2005.
Lees meer
|
|
|
|
In het licht van de crisis omtrent het coronavirus vragen verschillende vakverenigingen naar concrete steunmaatregelen voor de evenementensector. Het betreft de verenigingen ACC, BECAS, BESA, Febelux en meer dan 2.600 freelancers.
Lees meer
|
|
|
|
De sluiting van niet-essentiële winkels naar aanleiding van het Coronavirus zet ook druk op de inkomsten van lokale uitgevers. Een uitgever van een lokaal huis-aan-huisblad vraagt de regering om steun voor de branche.
Lees meer
|
|
|
|
De Belgische uitgevers dringen er op aan om alle persverkooppunten in ons land open te houden, ook in geval van een totale lockdown. Immers niet de hele bevolking leest alle nuttige informatie digitaal.
Lees meer
|
|
|
|
|
|
|
Naar aanleiding van het coronavirus is ook Roularta Local Media genoodzaakt wijzigingen aan te brengen in zijn verschillende uitgaven. De Streekkrant, De Zondag en Steps zullen tot eind april niet verschijnen.
Lees meer
|
|
|
|
De kranten Vlan en 7Dimanche hebben besloten hun activiteiten tijdelijk op te schorten, dat kondigde Vlan Media aan. Eind april hopen ze de publicatie opnieuw te kunnen hervatten. De digitale merken van de groep zetten hun activiteiten wel verder.
Lees meer
|
|
|
|
De publicatie van de gratis krant Metro wordt opgeschort tot en met 17 april, aldus de regie Metro Media. Op 20 april wordt de papieren publicatie hervat. Metrotime.be blijft wel actief.
Lees meer
|
|
|
|
Om de webverkoop van lokale retailers te ondersteunen, slaan DPG Media, Var, IP Belgium en RMB de handen in elkaar. Ze bieden adverteerders de mogelijkheid om na hun radiospot een gratis eengemaakte “concept tag-on” van 5 seconden toe te voegen.
Lees meer
|
|
|
|
StepStone en Références willen een bijdrage leveren aan de strijd tegen het coronavirus en zullen daarom alle jobs die nodig zijn binnen de gezondheidssector met onmiddellijke ingang gratis op hun website publiceren.
Lees meer
|
|
|
|
Clear Channel zendt via zijn digitale schermen de hygiënemaatregelen van de FOD Volksgezondheid uit om zichzelf en anderen te beschermen tegen het Coronavirus. Dat doet het in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en bij uitbreiding in het hele land.
Lees meer
|
|
|
|
[Provided by PUB] Lynda Calonne, Head of Brand Marketing & e-communication bij RMB, hield op donderdag 12 maart een conferentie om de nieuwe crossmediale studie van RMB, MXTend, toe te lichten.
Lees meer
|
|
|
|
Op 1 augustus wordt Jago Kosolosky hoofdredacteur van het magazine MO* van uitgever Wereldmediahuis vzw. Gie Goris, hoofdredacteur sinds het ontstaan in 2003, gaat op pensioen na 30 jaar in het vak: "een ongelooflijk privilege", aldus Gie Goris.
Lees meer
|
|
|
|
In de week van 17 maart verschijnt bij Humo de bijlage Krasse Knarren, waarmee Humo en VDAB 60-plussers willen sensibiliseren om actief te blijven. O.a. Martin Heylen vertelt over zijn professionele leven na de 60. Bijlage ook te lezen op Humo.be.
Lees meer
|
|
|
|
|
Ondanks de enorme hoeveelheid beschikbare informatie via het internet, is het duidelijk dat Belgen in crisisperiodes nog steeds massaal geïnformeerd willen worden via het traditionele "televisienieuws".
Lees meer
|
|
|
|
Tijdens de laatste week van februari ging logischerwijze de frequentie van de zoekterm ‘coronavirus’ pijlsnel de hoogte in. Minder voorspelbaar was dat de zoekterm veel vaker gebruikt wordt in Franstalig België dan in Vlaanderen.
Lees meer
|
|
|
|
Var geeft een speciale editie uit van InTune en sonic branding staat daarin centraal. Dit artikel uit het magazine stelt u enkele inspirerende audiocases voor van over de hele wereld.
Lees meer
|
|
|
|
Sara Vercauteren, woordvoerster bij DPG Media, laat haar licht schijnen op de invloed die het coronavirus heeft op de mediasector en op het mediagebruik van de Vlaming. Het valt haar op dat Vlamingen zowel zoeken naar nieuws als ontspanning.
Lees meer
|
|
|
|
Op 20 maart om 8u45 werd You'll Never Walk Alone gedraaid op 180 zenders in zo'n 30 EU-landen. Het initiatief kwam van dj Sander Hoogendoorn van het Nederlandse 3FM "voor alle vakkenvullers, schoonmakers en onze helden in de zorg en het onderwijs".
Lees meer
|
|
|
|
Caroline Zerella is recent van start gegaan bij Hungry Minds als Account Manager. Ze maakt de overstap van Deloitte en zal het team van Chief Business Officer Stéphane Henry versterken.
Lees meer
|
|
|
|
Naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus wordt de inschrijvingsperiode voor de Video Experience Day verlengd. Uw corporate video inschrijven kan nog tot en met woensdag 25 maart.
Lees meer
|
|
|
|
[Provided by PUB] Alex Thoré, Founding & Managing Partner van Magis & BUDA, liet zijn licht schijnen over de coronacrisis en de gevolgen voor de marketingsector. "Marketing stoppen? Neen, er is juist meer nood aan ‘meaningful marketing’."
Lees meer
|
|
|
|
|
|
Agenda
|
24 maart 2020 | 09:00 - 17:00
|
24 maart 2020 | 09:00 - 12:30
|
24 maart 2020 | 12:00 - 14:00
|
24 maart 2020 | 12:00 - 14:20
|
25 maart 2020 | 10:00 - 26 maart 2020 | 01:00
|
26 maart 2020 | 08:00 - 18:30
|
26 maart 2020 | 12:00 - 13:15
|
27 maart 2020 | 12:30 - 18:10
|
Meer activiteiten
|
|
|
|
|
MediaSpecs bevat alle gegevens van de Belgische en Luxemburgse media: reclametarieven, redactionele kalenders en contactgegevens.
De database telt momenteel 5.669 actieve titels, waaronder:
- magazines: 1.090
- vakpers: 642
- dagbladen: 299
- huis-aan-huisbladen: 509
- out-of-home: 1.142
- digitaal: 1.680
- radio/TV: 571
|
|
|
|
|
|
|
MediaSpecs
Demo aanvragen
Contacteer ons voor een vrijblijvende en gratis demo om de werking van de database te ontdekken.
Meer informatie
|
|
Adverteren
Zet uw media, bedrijf of event extra in de kijker bij alle media- en marketingspecialisten.
Meer informatie
|
|
U wenst deze e-mails niet langer meer te ontvangen, verander hier op elk moment uw voorkeur.
Als u zich wilt uitschrijven voor alle communicatie van MediaSpecs, klik hier.
|
|
|