MediaSpecs Summer Interview: Zaki Lahbib (UBA Belgium) – “Wij organiseren op 31 augustus de UBA Media Date, speciaal voor mediaspecialisten bij adverteerders”

FacebookTwitterLinkedIn

Sinds 2020 is Zaki Lahbib aan de slag als Media Manager bij UBA (United Brands Association), dat elk jaar het sectorevent de UBA Trends Day organiseert.

Samen met UMA (United Media Agencies) organiseren ze ook hun jaarlijkse UBA Media Date / UMA Get Together, dit jaar op 31 augustus.

Lees wat Zaki Lahbib te vertellen heeft over zijn werk bij UBA en zijn zomerse bezigheden in dit MediaSpecs Summer Interview.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

In onze sector is één van de belangrijkste en niet te missen jaarlijkse events de UBA Trends Day. Ook dit jaar was dat niet anders, waarbij het event voor de eerste keer plaatsvond in Paleis 12. Een hele dag, vol inspiratie en topsprekers, die academisch werd geopend door prof. Paul De Grauwe en muzikaal werd afgesloten door Felipe Gomes. Met één van de beste post-eventevaluaties die we in de laatste jaren gerealiseerd hebben, leggen we de lat voor Trends Day 2024 alvast zeer hoog.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

Om de zomer af te sluiten plannen we op 31 augustus nog een evenement: de UBA Media Date. Samen met UMA, die hetzelfde gebeuren in de voormiddag organiseert, inspireert UBA zijn leden tijdens een namiddag om te bouwen aan een sterk communicatieplan in aanloop naar het laatste kwartaal van dit jaar. Een groot deel van de Belgische communicatiesector komt dus op 31 augustus samen in het mooie Dolce (La Hulpe).

Bij UBA zélf kunnen leden en sympathisanten uitkijken naar meer kwaliteitscontent en activiteiten. Data & privacy blijven erg belangrijk, maar we gaan het in de tweede jaarhelft ook hebben over de rol van AI binnen onze métier alsook de overduidelijke opkomst en het potentieel van retailmedia in ons medialandschap.

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf ? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Hoewel wij geen echt mediabedrijf zijn, communiceren wij uiteraard wel. Mijn persoonlijk favoriet medium is ook het communicatie-instrument waar we intern bijzonder veel aandacht aan besteden: onze wekelijkse nieuwsbrief, de zogenaamde uba news. Een nieuwsbrief die elke dinsdag wordt uitgezonden naar ca. 8000 contacten en waarin wij al onze belangrijkste communicatie en activiteiten opnemen.

Maar eigenlijk heeft elke drager zijn zwaktes en sterktes: televisie is de merkenbouwer bij uitstek, maar vergt redelijk wat budget. Online reclame kan inspelen op de bedrijfsomzet op korte termijn, maar is wellicht niet de beste methode om een langetermijn-communicatiestrategie uit te bouwen. Een evenwichtig communicatieplan uitwerken in een snel evoluerend medialandschap, zeker in België, is volgens mij net het spannende en uitdagende aan de job van marketeer.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen? Wat is uw favoriete zomerdrankje?

Sinds eind juli ben ik terug uit Marokko, waar ik een tweetal weken heb doorgebracht. Hoewel ik net voor de covidpandemie het land laatst bezocht, was het zeker al bijna 20 jaar geleden dat ik nog in Tanger was geweest. De Marokkaanse stad, die de grootste haven trotseert van Afrika, heeft zich economisch heel erg ontwikkeld in het laatste decennium. En slechts een boottocht verwijderd voor wie graag op verlof gaat naar Zuid-Spanje.

Favoriet drankje is zonder twijfel een glas (geen kop!) muntthee, mét muntblaadjes in het glas.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

Het laatste zomerboek dat ik las was Legend door Marie Lu. Wel degelijk een aanrader. Ik ben niet noodzakelijk fan van sci-fi, maar kreeg dit boek voor mijn verjaardag en het is zodanig goed geschreven met de nodige spanning dat het de lezer echt wel meesleept in het verhaal.

Een ander punt (professioneel of vakantie-gerelateerd) dat u graag wil aanstippen?

Hoewel ik twee weken op vakantie ben geweest, kijk ik uit naar een ander ontspanningsmoment. We mogen best stellen dat de Belgische zomer editie 2023 ons een beetje heeft teleurgesteld. Een volgende keer zal ik proberen wat uit te slapen, want ik heb me erop betrapt dat ondanks het verlof ik niet echt heb kunnen profiteren om wat rust te genieten, fysiek noch mentaal. Lange en late zomeravonden in combinatie met vroege wekkers (aangeboden door energieke neefjes en nichtjes) durven wel wat vermoeidheid met zich meebrengen.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?

Sinds ik niet meer in mijn rol werk van accountmanager binnen een mediabedrijf heb ik minder behoefte aan de database van MediaSpecs omdat ik niet meer dagelijks bezig ben met het bouwen van mediaplannen.

Het nieuwsluik van MediaSpecs vind ik echter wel belangrijk. Elke maandag ontvang ik de MediaSpecs nieuwsbrief die de belangrijkste gebeurtenissen opneemt van de voorbije week. We krijgen allemaal wel andere nieuwsbrieven van de vakpers die dagelijks opdagen in onze inbox. Echter heb ik niet altijd de tijd om deze door te nemen en weet ik, just in case, dat ik op maandag kan rekenen op MediaSpecs om zeker up to date te blijven. Daarnaast lees ik ook regelmatig content op mediaspecs.be die zelf geproduceerd werd. Een beetje zoals dit interview.

In een sector die heel snel verandert en evolueert is het belangrijk om een mediadatabase regelmatig te updaten, maar vooral proberen te innoveren. Met een meer uitgebreide database, nieuwe functionaliteiten en meer gebruiksvriendelijkheid heb ik al meermaals gehoord van ex-collega’s dat MediaSpecs een onmisbare tool is om hen te ondersteunen in hun job.