Mediahuis presenteert cijfers 2022

FacebookLinkedIn

Mediahuis wist in 2022 een sterk resultaat neer te zetten. Mede dankzij de overname van het Duitse Aachener Verlagsgesellschaft in het begin van 2022, steeg de geconsolideerde omzet tot 1,2 miljard euro.

De groei in abonnees, die de afgelopen jaren gedreven werd door een sterke toename van het aantal digitale abonnementen, kwam in 2022 omwille van de moeilijke economische context onder druk te staan. Mediahuis slaagde erin om het totale aantal krantenabonnees van circa 1,8 miljoen vast te houden. Ook de omzet uit de verkoop van kranten bleef stabiel ten opzichte van het voorgaande jaar.

Op de advertentiemarkt, die zich post-covid in de verschillende landen volledig hersteld lijkt te hebben, tekenden de Mediahuistitels een lichte omzetstijging op in vergelijking met het jaar ervoor.

Sterk stijgende energie- en papierkosten en aanzienlijke distributieproblemen in de Nederlandse en Duitse markt, beïnvloedden het uiteindelijke resultaat van de groep in neerwaartse zin. Maar uiteindelijk behaalde de groep toch een operationeel resultaat van 155,7 miljoen euro. Het nettoresultaat bedroeg 65,3 miljoen euro.

Begin 2022 rondde Mediahuis de overname van het Duitse Aachener Verlagsgesellschaft af, waardoor de groep hoofdaandeelhouder (70%) werd van Medienhaus Aachen, uitgever van o.a. de Aachener Zeitung. Met deze overname trad Mediahuis toe tot de Duitse markt.

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: “In een jaar getekend door oorlog, energiecrisis en inflatie, brachten de nieuwsmerken van Mediahuis opnieuw betrouwbare en onafhankelijke journalistiek en waren wij voor onze lezers een gids in onzekere tijden. We hebben als groep getoond dat we veerkrachtig zijn. De digitale transitie zet zich voort, zij het aan een minder hoog tempo dan in de covidjaren. Onze sterke journalistiek en digitale nieuwsbeleving maken elke dag het verschil en stellen ons in staat de structurele daling in print op te vangen. En toch blijft nog steeds een grote groep lezers trouw aan de gedrukte krant.”

Digitale transitie zet zich door: meer dan 4 op de 10 abonnees leest digitaal

Eind 2022 waren de verschillende Mediahuistitels goed voor in totaal ongeveer 1,8 miljoen abonnees in print en digitaal. Het aantal digitale abonnees groeide met 13% in vergelijking met het voorgaande jaar, daar waar de daling in printabonnees zich voortzette met een daling van 11%. Meer dan 4 op de 10 abonnees van Mediahuis leest vandaag digitaal of een combinatie van print en digitaal. In België bedraagt het aandeel van digitale abonnementen 34%, daar waar in Nederland al bijna 1 op de 2 abonnees (47%) kiest voor een nieuwsbeleving met een digitaal component.

Ook audiojournalistiek zet in de verschillende markten zijn opmars verder door. Mediahuis zag het aantal beluisterde podcastafleveringen met meer dan de helft (55%) toenemen. De podcasts van alle nieuwsmerken van Mediahuis samen konden in 2022 rekenen op meer dan 77,6 miljoen beluisteringen.

Nostalgie verankert zich verder in het radiolandschap

In België behoudt Nostalgie zijn erkenning als landelijke radiozender, waardoor de muziekzender ook de komende jaren radio kan blijven maken via een FM-frequentie. Enkele dagen geleden maakte Mediahuis nog bekend dat het de ambitie heeft om 20% van haar aandelen in Vlaanderen Eén, de vennootschap die Nostalgie in Vlaanderen uitbaat, te verkopen aan Telenet Group, moedervennootschap van Play Media, de mediagroep achter de Play-televisiezenders.

Kristiaan De Beukelaer, CFO van Mediahuis: “In een jaar van stevige tegenwind leverde Mediahuis het bewijs dat haar expansiestrategie niet alleen voor groei van marktaandeel en omzet zorgde, maar dat we er ook in slagen om de schaal van de groep maximaal en efficiënt te benutten en onze rentabiliteit te vrijwaren voor erosie. Mediahuis is uitgegroeid tot een solide en futureproof huis voor al haar merken en activiteiten.”