Koen Verwee juryvoorzitter Belgian Marketing Awards

FacebookTwitterLinkedIn

Koen Verwee is dit jaar de juryvoorzitter van de Belgian Marketing Awards. De CEO van Mediahuis België zal samen met een twaalfkoppige jury de Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year verkiezen.

Dominique Leroy, Marc Raisière, Anouk Lagae en Michel Mersch. Het lijstje CEO’s die de afgelopen jaren het juryvoorzitterschap van de Belgian Marketing Awards opnamen, oogt indrukwekkend. Met Koen Verwee wordt daar een al even grote naam aan toegevoegd.

Verwee is sinds 2019 CEO van uitgever Mediahuis België. Net als zijn voorgangers heeft ook hij een marketingachtergrond, meer bepaald bij Telenet. Bij eigenaar Liberty Global kreeg hij algemene verantwoordelijkheden voor hij de rol van CEO opnam bij De Persgroep Publishing en sinds bijna 5 jaar bij Mediahuis België.

Marketeers goed in oplossingen en mensen meekrijgen

“Ik heb het grootste deel van mijn carrière in marketing gewerkt”, zegt Koen Verwee. “En die passie is er nog steeds. Vroeger was marketing heel erg gericht naar de consument en was consumptie het enige doel. De laatste jaren is daar ook maatschappelijke impact bijgekomen, wat me heel gelukkig stemt.”

Verwee is ook lid van de raad van bestuur van de duurzaamheidsngo The Shift en ziet zo een grote verantwoordelijkheid voor marketing bij de duurzaamheidstransitie. “Dit is een fantastische periode voor marketeers”, zegt hij. “Het liefste wat zij doen, is oplossingen vinden. Voor consumptie, maar ook voor de energieshift of voor biodiversiteit. Daarnaast – en dat wordt allicht de moeilijkste opdracht – zijn ze goed in mensen meekrijgen in een dergelijk verhaal. Beide elementen worden cruciaal de komende jaren.”

Focussen op aantoonbare impact en creativiteit

Deze focus heeft ook z’n weerslag op de jurering. Als juryvoorzitter zal Koen Verwee bijzondere aandacht hebben voor twee parameters bij het jureren van de cases. “Ik hecht veel belang aan aantoonbare impact”, klinkt het. “Dat kan gaan om bedrijfsresultaten, maar ook om de bredere, maatschappelijke impact. En daarnaast vind ik creativiteit enorm belangrijk.”

Verwee hoopt dan ook dat heel wat bedrijven, zowel startups als gevestigde waarden, zich de moeite getroosten om hun case in te zenden. “Niet winnen levert je nog altijd een bonus op”, zegt hij. “Het is een goede oefening om met het hele marketingteam te analyseren welke strategie je hebt gevolgd, welke initiatieven je hebt genomen, wat de resultaten zijn en wat je eruit geleerd hebt. Dat doen we waarschijnlijk te weinig. Deze awards zijn er de ideale aanleiding toe.”