Kick-off presentatie van het Cross Media Panel (XMP)

FacebookTwitterLinkedIn

De Vlaamse Regering en de Vlaamse mediabedrijven investeren via het Cross Mediaal Consortium (XMC) in een nieuw crossmediaal meetsysteem.

Het Cross Mediaal Consortium verenigt zowel grote als kleinere Vlaamse mediagroepen: Ads & Data, DPG Media, Mediafin, Mediahuis, de niet-openbare regionale televisievereniging Vlaanderen (NORTV), Play Media, Roularta Media Group, Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR), Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT) en WE MEDIA.

Het nieuwe crossmediaal meetsysteem moet meer inzicht geven in het mediagebruik op alle toestellen doorheen de dag. Vanuit die kennis zullen lokale media sneller kunnen inspelen op de wensen van de gebruiker en een beter antwoord kunnen bieden op de dominantie van internationale spelers.

Het Cross Mediaal Consortium heeft de opdracht voor de uitbouw van het Cross Media Panel (XMP) toegekend aan Ipsos België. Dat zal in 2024, met de steun van het Ipsos-team in het Verenigd Koninkrijk, een representatief panel samenstellen van 1.500 Vlamingen waarvan de consumptie van audio, video, sites en sociale media gemeten wordt op alle toestellen. Vanaf 2025 wordt het daardoor mogelijk om een totaalbeeld te krijgen van het bereik over alle media heen.

Concreet wordt op deze manier in kaart gebracht hoe de Vlamingen doorheen de dag verschillende mediaplatformen (crossmediaal) en mediamerken gebruiken. Bijvoorbeeld iemand die ‘s morgens online de krant leest via een nieuwsapp, nadien op sociale media surft via de smartphone, dan in de auto naar de radio luistert en ’s avonds naar een serie kijkt met het gezin via een streamingplatform.

Ipsos is een toonaangevend marktonderzoeksbureau met ruime ervaring in mediastudies in België en daarbuiten. Het verzorgt gelijkaardige crossmedia panels voor BBC in het Verenigd Koninkrijk en NMO in Nederland (het Nederlandse CIM).

Benjamin Dalle (Vlaams Minister van Media): “Dit project is een echte gamechanger voor de Vlaamse mediagroepen. Het biedt een krachtig antwoord op de steeds dominantere positie van grote internationale spelers in onze mediasector. Het is een heel sterk signaal dat de mediaspelers hiervoor de krachten bundelen zodat de Vlaamse consument van actuele, relevante content kan blijven genieten. Alleen door samen te werken kunnen we de mediasector ook bij ons relevant en financieel leefbaar houden.”

Gerd Callewaert (Managing Director Ipsos België) is bijzonder opgetogen over het nieuwe project: “Het is duidelijk dat de manier waarop mensen media consumeren een ongelofelijke evolutie gekend heeft in de afgelopen jaren. En deze evolutie had een nieuwe meetmethode nodig. Ipsos was een van de eerste om te investeren in een technologische oplossing voor een crossmediale meting met de smartphone als belangrijk meetinstrument. We zijn bijzonder verheugd dat we met onze totaaloplossing ook XMC hebben kunnen overtuigen.”

Tim Van Doorslaer (DPG Media), voorzitter van XMC, over de start van het Cross Media Panel: “Het XMP project werd aangekondigd in 2022. Na de toelating van de Europese Commissie, de oprichting van het Consortium en de uitgebreide aanbestedingsprocedure, is het hoog tijd om in actie te schieten. Ik ben zeer blij dat we in Ipsos een betrouwbare en ervaren partner hebben gevonden om dit hoogtechnologische project te realiseren.”

Het is de Vlaamse Regering die dit project heeft mogelijk gemaakt met een bijdrage van 4 miljoen euro vanuit de ‘Vlaamse Veerkracht’ relancemiddelen. De mediagroepen zelf investeren 1,7 miljoen euro.

Tim Van Doorslaer schetst de timing van het project. Realisatie van het panel in 2025 Q1, eerste resultaten voorzien in 2025 Q2. De verdere samenwerking met CIM om de studie nationaal te maken staat gepland voor 2026.

Luc Eeckhout (Media Expert van UBA Belgium) bevestigt het belang van deze vernieuwende studie voor de versterking van het lokale media eco-systeem.

Dit project werd toegelicht op een kick-off event op 13 mei. Meer info hier.