Seen from Space: Voor kleine aankopen blijft fysieke handel het belangrijkst

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft aangekondigd dat het zijn OOH-meting uitbreidt naar de wereld van de fysieke retail, in casu de schermen in de winkelcentra.

Ondertussen voorspelt het World Advertising Research Centre voorspoedige dagen voor de reclame in retail media waar veel sprake is van online aanwezigheid.
Maar hoe belangrijk is fysieke verkoop nog nu retail ook volop inzet op omnichannel?

Het driemaandelijkse onderzoek Global Web Index (GWI) houdt onder andere de verhouding tussen fysieke verkopen en online aankopen bij.
Dat gebeurt door aankopen te verdelen in twee hoofdtakken, die worden omschreven als “groot” en “klein”.

Om de populariteit van e-commerce te begrijpen, leek het ons beter om ons te richten op “kleine aankopen”, die niet alleen alledaagse consumptiegoederen omvatten, maar ook kleding, schoenen en verzorgingsproducten.

In de “kleine” categorie stelt de GWI twee eenvoudige vragen: “Heeft u de afgelopen maand een product in deze categorie gekocht? en ”Heeft u het online gekocht?”.
Dit maakt het mogelijk om het aandeel van online kopers te bepalen in 64 productsectoren, met een historiek.
Deze 64 sectoren zijn opgedeeld in zes 6 categorieën, waarvoor het belang van online aankopen – het onderwerp van de grafieken – zeer variabel is.

Verwaarloosbaar voor alcohol, zeer beperkt voor FMCG-producten, maar groter voor ‘persoonlijke bezittingen’ (inclusief kleding) en het hoogst voor persoonlijke verzorgingsproducten.

Er is geen groot verschil tussen Noord en Zuid, hoewel Nederlandstaligen vaak meer verslaafd lijken aan e-commerce dan Franstaligen.

Wat wel opvalt, is de relatieve stagnatie die de laatste twee gerapporteerde periodes betreft (2023 en de eerste zes maanden van 2024).
In heel wat categorieën bleek e-commerce vooral te bloeien tijdens de postcorona periode, in 2021 en 2022.

Let op, we hebben het hier over penetratie, niet over de frequentie of intensiteit van aankopen. Hoewel het aantal online shoppers in deze segmenten lijkt te stagneren of zelfs licht lijkt af te nemen, betekent dit niet noodzakelijk dat de online verkochte volumes afnemen.

Sterker nog, het Comeos e-commerce onderzoek concludeerde in juni dit jaar dat e-commerce wijdverspreid en goed ingeburgerd is in de afgelopen 12 maanden (ter herinnering, het GWI verwijst naar de “afgelopen maand”).
Het onderzoek verwees ook naar het naast elkaar bestaan van ‘off’ en ‘on’ line koopgedrag.

De GWI-resultaten bevestigen precies hetzelfde: op het gebied van “kleine aankopen” gaat een meerderheid van de kopers – soms een overweldigende meerderheid in bepaalde productsectoren – nog steeds naar fysieke winkels.

Dit maakt de prestaties van de schermen die daar te vinden zijn des te interessanter.

Redactie: MM.