De Raad voor Reclame verstrengde zopas de voorwaarden voor reclame voor alcoholische dranken. Om de dingen te kaderen: volgens het World Advertising Research Centre (WARC) is deze productsector goed voor bijna anderhalf procent (1,4%) van de totale netto mediawaarde in ons land (een cijfer dat vrijwel identiek is aan dat van Nielsen).
Dit tienjarige gemiddelde (2014-2023) ligt iets lager dan de 1,7% van onze Europese buurlanden op basis van WARC-info.
Bij de bepalingen in het nieuwe convenant: een verbod op reclame voor alcoholische dranken op TikTok en Snapchat, wegens de gebrekkige leeftijdsfiltering op deze platformen. Reden genoeg om een blik te werpen op het leeftijdsprofiel van regelmatige sociale platformgebruikers zoals dat beschikbaar is in de recentste CIM Establishment Survey (op basis van een field die liep van april 2023 tot maart 2024 bij meer dan 6.300 personen).
De studie definieert regelmatige gebruikers als respondenten die verklaarden de betreffende platforms minstens 3 keer per week te bezoeken. Dit bereik wordt geprofileerd per leeftijdsgroep en we geven ook aan welk percentage het vertegenwoordigt ten opzichte van het universum van de studie, d.w.z. de bevolking van 12 jaar en ouder.
Uit deze gegevens blijkt dat de twee uitgesloten platforms ook de platforms zijn die verhoudingsgewijs het hoogst scoren op de minderjarigen. Nog volgens deze cijfers zijn de belangrijkste platformen ook vertegenwoordigd bij de ‘rijpere’ generaties: kijk maar naar YouTube en Instagram. Het populairste platform dat Facebook nog steeds is, wordt gekenmerkt door hoge percentages van ‘digitale boomers’ over wie we het al een keer hadden.
De grafiek bevat ook een berekening van de gemiddelde leeftijd van intensieve gebruikers: hieruit blijkt dat 5 van de 11 onderzochte platforms gekenmerkt worden door bezoekers met een gemiddelde leeftijd jonger dan 30. We leren ook dat Facebook zelfs met een gemiddelde leeftijd van meer dan 44, nog altijd ‘jonger’ is dan de gemiddelde volwassen Belgische bevolking die ouder dan 46 is.
Maar om terug te komen op alcoholreclame in België, leert WARC ons dat het gebruik van sociale media door de sector sterk schommelt van jaar tot jaar: van minder dan 5% van het mediatotaal voor alcoholische dranken in 2021 tot 8 in 2022, dan 13% in 2023, om uiteindelijk terug te vallen tot 8,5% in de schatting voor dit jaar. Hoewel de sector emblematisch is, lijkt hij geen grote investeerder te zijn in “paid social”.
Redactie: MM.