MediaSpecs Database Overview 03/2017: halfjaarlijkse update

FacebookTwitterLinkedIn
MediaSpecs logo

Ieder half jaar brengt MediaSpecs, de online zoekmachine met informatie over reclamemedia in België en Luxemburg, een stand van zaken van haar database. Dit document bericht over de actuele toestand van begin maart 2017. Dit is de situatie juist na de gegevensupdate van 2016 naar 2017 die tijdens de laatste maanden heeft plaatsgevonden.

Kleine stijging van het aantal mediaproducten

Sinds de vorige database overview (september 2016) is het totaal aantal actieve titels toegenomen van 5.699 naar 5.752.

Bij deze stijging van net geen 1% kunnen we concluderen dat er een stabilisatie heeft voorgedaan in de database. Deze voorzichtige vaststelling zouden we kunnen doortrekken naar de markt. De stijging is vooral te wijten omdat steeds meer bestaande media hun weg vinden naar MediaSpecs (van 1.051 naar 1.079 regies) en minder door het aantal initiatieven die op de markt worden gelanceerd.

In het voorbije half jaar zijn er een aantal grotere en kleinere titels stopgezet: Royals, P-Magazine, De Beiaard (huis-aan-huisblad),…
Andere voorbeelden van de stabilisatie in het aantal mediaproducten zijn:
•    De Streekkrant dat Deze Week werd met 34 i.p.v. 48 regionale edities.
•    BRUZZ krant en BRUZZ Magazine dat 1 wekelijks stadsmagazine is geworden.
•    De Press Drukkerij dat Helo² (3 edities) heeft gekocht en liet opgaan in 2 edities van Close Magazine.
•    …

Intussen zijn er ook wel een aantal nieuwe initiatieven ontstaan over verschillende mediumtypes heen. Denk maar aan Viceland (Transfer), Selectief (De Persgroep Advertising), Vogue [Belgisch katern] (Sanoma), Pumptechnics (PMG), Ladies (Edition Ventures), La Posta Magazine (Riketsa), Clean Ads [Eco’Street Communication],…

Pareto regel

Na een analyse blijkt dat 20% van de grootste regies 75,96% van het totaal aantal media-producten vertegenwoordigen. Dit is een stijging van 0,5 procentpunt t.o.v. de vorige analyse (sept. 2016). Als we de bovenstaande lijst bekijken, is het geen toeval dat 20% van de grootste regies meer media-producten vertegenwoordigen.

Bekijk de presentatie voor meer details en een top 20 per mediumtype van het aantal titels per regie.

Over MediaSpecs

MediaSpecs is de online zoekmachine met informatie over reclamemedia in België en Luxemburg. De database overview is een halfjaarlijks rapport die de evolutie weergeeft van het aantal regies en titels in de MediaSpecs database.