DotsInMinds: in het brein van de digitale consument (deel 1)

FacebookTwitterLinkedIn

Digitaal is een deel van ons leven geworden. Van de ongeveer 10 uren die Belgen van 16 tot 64 jaar dagelijks besteden aan het gebruik van media, benaderen alle activiteiten op onlinekanalen 6 uur per dag en sociale media zijn alleen al goed voor anderhalf uur per dag (bron: GWI, 2021). Maar deze cijfers over verbruiksvolumes zeggen niets over de gemoedstoestanden en beweegredenen van de gebruikers. Door het onderzoek DotsInMinds wordt een facet van de mediaconsumptie onthuld dat in onze benadering vanuit communicatiedoelstellingen niet noodzakelijk bekend of vanzelfsprekend is: wat breed wordt gebruikt, wordt niet noodzakelijk op even grote schaal gewaardeerd. Dit is vooral het geval bij Facebook.

In het kort

  • Ons uitgebreide onderzoek naar digitaal in het hoofd van de consument toont een overwicht aan relatie- en informatiefuncties in het internetgebruik door Belgen.
  • Online winkelen blijft een activiteit aan lage frequentie. Dat wijst erop dat dat basisinkopen nog steeds voornamelijk in fysieke winkels worden gedaan.
  • Ons onderzoekluik dat focust op ‘connected tv’ als platform onthult een digitale drager die niet erg vaak wordt gebruikt, en in de meeste gevallen voornamelijk aangewend wordt voor het consumeren van onlinevideo of muziek. Kortom, ‘connected’ of niet, TV blijft vooral een kanaal voor audiovisueel entertainment.
  • Het aanbod van sociale netwerken vertoont uiteenlopende gebruiksmotieven, waarvan de belangrijkste is om “de tijd te doden”, ook al is dit motief niet gelijk verspreid over de populatie.
  • Ten slotte noteren we een reeks negatieve kritieken ten aanzien van Facebook, dat toch het meest gebruikte sociale netwerk is. Of is het juist omdat dit platform het meest wordt gebruikt dat het ook het meest wordt bekritiseerd?

Meer info op de website van Outer Space.