In 2016 nam bpost het persdistributiebedrijf AMP over van Lagardère. In deze portefeuille zat naast de logistieke distributie o.a. de winkelketen Relay en het afhaalnetwerk Kariboo. Ondertussen zijn deze verschillende activiteiten samengebracht onder de werkmaatschappij Ubiway.
Tom Vermeirsch is Chief Commercial Officer van Ubiway en Marketingdirecteur BU Press bpost. Hij licht de nieuwe logistieke structuur toe.
Waar vroeger AMP de winkels bediende voor de “losse verkoop” en bpost zorgde voor de bedeling van de abonnementen, is in januari 2019 besloten om de distributie van de kranten en tijdschriften te centraliseren in de business unit BU Press. Dit geeft een synergie op gebied van logistiek, processen, systemen, gebouwen en personeel. Heel simpel: vroeger reden er twee vrachtwagens van en naar dezelfde punten, nu wordt het transport gecombineerd.
Tegelijk zorgt de BU Press om zo kort mogelijk aan te sluiten bij de productieketting van de kranten. Er is een logistiek partnership end-to-end, rechtstreeks van de drukpersen naar het winkelpunt en de brievenbus. Op die manier worden er heel wat tussenstappen en logistieke manipulaties vermeden. De tijdwinst is enorm, met onder meer een belangrijk kwalitatief voordeel. De kranten hebben een latere deadline en de krantenlezer krijgt vroeg in de ochtend een verslag van Champions Leaguewedstrijden van enkele uren voordien.
Het gaat over grote volumes: 5.000 krantenwinkels krijgen alle kranten en tijdschriften voor de losse verkoop. Er zijn ook nog altijd 65.000 abonnementen die via de krantenwinkel aan huis bezorgd worden. Via de postbode komen dagelijks nog eens 800.000 abonnementen op het juiste adres terecht.
Heel deze klus moet elke dag opnieuw geklaard worden tussen 3u en 7u30.
Bij de 5.000 winkelpunten zijn er de eigen PressShop- en Relaywinkels, de supermarktketens en de zelfstandige krantenwinkels. Dat de zelfstandige winkeluitbater het moeilijk heeft is een understatement. Elk jaar sluiten er enkele honderden winkels. In 2019 deden 228 winkels voorgoed de deuren dicht. Niet alleen de “losse verkoop” van de persproducten maar ook de twee andere pijlers van zijn omzet, tabak en lotto, staan onder druk. Diversificatie is heel vaak de oplossing.
BU Press helpt de winkeluitbater met een verbreding van het assortiment (boeken, speelgoed, drank en snoep). Via de website DistriWeb kan de winkelier de producten bestellen die ’s anderendaags voor dag en dauw worden geleverd.
Het beheer van een krantenwinkel vraagt heel wat administratie. Daarbij probeert bpost te helpen door het aanbod van ondersteunende diensten, zoals oplagesturing, backoffice en retourenbeheer. Telkens worden deze tools ontwikkeld in nauwe samenwerking met de uitgevers.
Alle technische ontwikkelingen zijn broodnodig om de exploitatie rendabel te houden.
Bpost gelooft zelf nog in de waarde van retail en plant voor de volgende jaren de opening van nieuwe winkels.
Tom Vermeirsch benadrukt het belang van het goede partnership met de uitgevers. Langetermijndenken en wederzijds vertrouwen zijn cruciaal. Voor de uitgevers worden alle commerciële contacten met bpost gecentraliseerd in één Service Center met een team van meer dan 10 personen.
Het hele logistieke proces is een complexe en dure zaak, maar bpost is ervan overtuigd dat de harmonisatie van de distributie van losse verkoop en abonnementen een garantie geeft voor de toekomst. De gemeenschap heeft recht op een zeer divers media-aanbod en daar wil bpost zeker aan bijdragen, op lange termijn.
Nieuwe organisatie van de postbedeling
Het verdienmodel van bpost staat sterk onder druk. De inkomsten dalen. De brievenpost brengt op zich wel geld op, maar de volumes dalen enorm (van liefdesbrieven tot en met facturen). Daarnaast is er de gestage daling van het volume persproducten. De digitalisering laat zich voelen.
Kostenbeheersing is de enige manier voor bpost om te overleven.
Yves Remy is directeur Strategy & Transformation en geeft heldere toelichting bij het geplande nieuwe distributiemodel. Vanaf maart 2020 wordt de bedeling van de post anders georganiseerd.
De verschillende zendingen worden opgedeeld in twee groepen.
(1) Dringende zendingen
- brieven waarvoor de burger een prior-zegel heeft betaald met een Dag+1-garantie
- wekelijkse tijdschriften
- aangetekende zendingen
- pakjes
- rouwbrieven
(2) Niet-dringende zendingen
- brieven met een niet-priorzegel, dus met een Dag+3-garantie
- ZZA (zendingen zonder adres) ofwel niet-geadresseerd drukwerk
- maandbladen en andere niet-wekelijkse periodieke tijdschriften
- kerstkaarten
De postrondes zullen worden opgesplitst in twee zones (X en Y op de foto hieronder). Beide zones krijgen dagelijks alle dringende zendingen. De niet-dringende zendingen worden maar 2 keer per week bedeeld; op maandag en woensdag in de ene zone (X) en op dinsdag en donderdag in de andere zone (Y). Op vrijdag worden enkel de dringende zendingen bezorgd.
Terzijde, de verdeling van kranten blijft gegarandeerd via aparte dagelijkse rondes.
Voor de burger verandert er weinig, alle dringende zendingen vallen dagelijks in de brievenbus. De niet-dringende zendingen komen maar twee keer per week toe. Dus ook de brieven Dag+3 komen tijdig terecht.
Voor de uitgevers verandert er ook weinig. De bedeling van kranten en weekbladen is helemaal gegarandeerd.
Bpost is ervan overtuigd dat dit nieuwe distributiemodel de kosten zal drukken. Door de herschikking van de postrondes en een verfijnde aanpassing van de logistieke organisatie kan er aanzienlijk bespaard worden. Dit hoeft niet te leiden tot ontslagen, de omgekeerde leeftijdspiramide zal in elk geval zorgen voor een vermindering van het effectief.
Bpost bedeelt natuurlijk ook een stijgend aantal pakjes. De verwerkte volumes zijn enorm. De e-commerce zorgt voor het transport van veel “lucht” en dat vraagt gigantische investeringen in gebouwen en vervoer. De bijdrage van deze groeiende markt compenseert bijlange niet de daling van de opbrengst uit de brievenpost en de persproducten.
Het nieuwe distributiemodel is gebaseerd op een differentiatie van het aanbod aan de burger. Dag+1 is niet altijd een noodzaak. Door de nieuwe aanpak wil bpost zich veiligstellen voor de toekomst en een gezond bedrijf blijven.