FMA onderzoekt de relatie van adverteerders met hun mediabureau

FacebookTwitterLinkedIn

fma Belgium heeft enkele resultaten bekendgemaakt van zijn meest recente kwaliteitsonderzoek omtrent de performance en perceptie van mediabureaus in België, uitgevoerd bij de belangrijkste  adverteerders door het gespecialiseerde onderzoeksbureau Profacts.

Dankzij de deelname van heel wat topadverteerders en media-managers die een decisionmaker functie bekleden of invloedrijke rollen hebben binnen hun organisatie (ca. 90% geeft in de enquête aan in die positie te zitten), konden erg interessante inzichten verkregen worden.

Dit zijn enkele resultaten :

  1. Ruim 60% van de adverteerders geeft aan deels of geheel zijn of haar media rechtstreeks bij de regie aan te kopen en daarbij wordt bovendien in de meerderheid van de gevallen geen kwaliteitsverschil ervaren in vergelijking met het aankopen door het mediabureau.
  2. Tussen een resem andere zwaktes, duidt ruim de helft van de adverteerders het gebrek aan pro-activiteit vanuit het media-agentschap aan als een fundamenteel probleem.
  3. Maar aan de andere kant, zegt toch bijna driekwart van de respondenten een sterk partnership te hebben met zijn of haar media-agentschap. Een kwart beweert zelfs dat die relatie ‘zeer sterk’ mag genoemd worden.

De fma-studie werd uitgevoerd door het onderzoekbureau Profacts tussen mei en juni 2024. 124 adverteerders beantwoordden de lijst met vragen, uiteraard volledig anoniem. De geaggregeerde antwoorden stellen fma wel in staat om de klanttevredenheid vanuit de adverteerder richting het media-agentschap te beoordelen, net als de competitiviteit, de reputatie en de samenwerking.

“We zijn ontzettend dankbaar en verheugd dat zoveel adverteerders zich de moeite hebben getroost om de enquête in te vullen,” zegt Geert Debruyne, oprichter van fma. “Het zorgt voor een objectief beeld over de performance en de perceptie van de agencies op de Belgische markt.”

fma Belgium is gespecialiseerd in media-audits, media-pitches en het evalueren van mediabureaus.

Benieuwd naar meer? Neem contact op met Zaki Lahbib via zaki@fmabelgium.be