FIPP-congres: Andy Noyez (PMG) ziet 3 grote trends

FacebookTwitterLinkedIn

Het is het hoogtepunt voor wie internationaal met uitgeven bezig is. Het FIPP-congres bundelt elk jaar tal van trendspresentaties én cases. Een must voor wie actief is in de sector. Andy Noyez (PMG) deelt zijn ervaringen.

Was corona er niet geweest, Andy Noyez zou dit jaar een jubileum hebben gevierd. Sinds 2015 gaat hij immers jaar na jaar naar het FIPP-congres, dat dit jaar opnieuw in het Portugese Cascais georganiseerd werd.

“Voor mij blijft het vaste prik”, zegt de directeur van Professional Media Group (PMG). “Je hoort en ziet er heel wat uitgevers uit de hele wereld en komt in contact met media in andere culturen. Zo doe ik altijd heel veel inspiratie op door te zien hoe ze in de andere landen nieuwe technologieën omarmen. Het is dankzij het FIPP-congres dat we bij PMG ooit overtuigd zijn geraakt om voor een digital first-aanpak te kiezen.”

AI

Ook dit jaar deed Andy Noyez heel wat inspiratie op. Hij keerde terug met drie grote topics. “Het is waarschijnlijk weinig verbazend dat AI in zowat elke presentatie aan bod kwam. Gelukkig ging het inhoudelijk wat verder dan open deuren intrappen. We kregen wel wat ideeën aangereikt van hoe je het kan inzetten, binnen redacties, maar ook in andere afdelingen. Al voel je wel dat de meeste uitgevers nog zoekende zijn.”

Volgens Andy Noyez was de algemene teneur dat AI een uitstekend hulpmiddel is, dat je veel tijd kan besparen, maar dat je tegelijkertijd de bronnen moet controleren, kwestie van de geloofwaardigheid te behouden.

Diversificatie

Een tweede rode draad was diversificatie binnen de inkomstenbronnen. “Het ging vooral over de zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen”, aldus Noyez. “Tijdens een presentatie hoorde ik de verdeling 1/3, 1/3, 1/3. Probeer een derde van je inkomsten uit advertentie-inkomsten te halen, een derde uit abonnementen en je lezers en het overige derde uit andere initiatieven, zoals events, awards of wedstrijden. Een andere expert had het dan weer over het streven naar 4 à 5 verschillende inkomstenbronnen. Het is alleszins duidelijk dat advertentie-inkomsten niet meer volstaan.”

“Op het vlak van de lezersinkomsten was er een best sprekende quote: ‘wie gratis content weggeeft, is brutaal bezig in de business’. Ondertussen is iedereen ervan overtuigd dat content betalend moet zijn.”

De zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen wil echter niet zeggen dat print internationaal afgeschreven wordt. “Het is steeds meer een luxeproduct”, weet Andy Noyez. “En voor longreads is print natuurlijk het beste kanaal.”

Globalisering

De laatste rode draad die Andy Noyez detecteerde is de globalisering die zich onverminderd doorzet: “Het digitale en vooral video zorgt ervoor dat content niet langer aan de landsgrenzen stopt, maar aan de taalgrenzen.”

Bron: WE MEDIA.