CIM & CommPass Session: Reflecties van Thierry Magerman (Custom Regie) voor MediaSpecs

FacebookTwitterLinkedIn

CommPass organiseerde op donderdag 23 november een speciale CIM-sessie om de grote lijnen van de ontwikkelingen voor 2024 toe te lichten. Ik ben geen media ’technicus’ en heb nog geen kwart van hun verstand van cijfers en formules, maar ik kan wel zeggen dat ik ‘opgepept’ was en vol ideeën, nadat ik hun acties, werk, methoden, vertegenwoordigers en projecten heb ontdekt.

Het CIM zal nog efficiënter worden, gedwongen door de digitalisering van onze media. Met al zijn technische commissies en de gepassioneerde mensen die er deel van uitmaken, streeft CIM ernaar om ons de cijfers en studies voor te leggen die de media nodig hebben om hun tarieven op een eerlijke, duidelijke en rechtvaardige manier te bepalen. CIM kan ook trends opsporen en inzicht krijgen in onze mediaconsumptiepatronen.

Het is de combinatie van media, regies en adverteerders die mensen delegeert om dit werk te doen. Ze zijn allemaal supercompetent, maar vooral hypergemotiveerd door hun missie. Ik kan me ook voorstellen dat ze uit een aantal genieën moeten bestaan, en dat is iets waar we ook trots op mogen zijn. We zijn in goede handen.

Het CIM is net als in een vliegtuig stappen: je trekt je niets meer aan van het team dat de vleugels heeft ontworpen, maar je bent superblij dat je veilig op je bestemming aankomt, in de zekerheid dat een heleboel “castards” de klinknagels hebben vastgeschroefd en de nodige ‘birds impact’-tests in de windtunnel hebben gedaan.

Door gebruik te maken van hun eigen termen en magische afkortingen (TOVA, OVC, RSM, TAM, CPS en TGM) laat CIM de inventiviteit van hun onderzoek en ontdekkingen zien en slagen ze erin om alles op een eenvoudige, goed gedocumenteerde manier samen te vatten, waarbij alle belanghebbenden het met elkaar eens zijn.

CIM presenteert met trots zijn nieuwe website www.cim.be en zijn nieuwe structuur, geleid door algemeen directeur Koenraad Deridder en voorzitter Stefan Lameire.

Maar ook Michaël Debels en Sofie Rutgeerts zijn klaar staan om het project te dragen.

Koenraad Deridder vatte voor mij samen wat voor masterstudenten een examenvraag zou kunnen zijn:

Het CIM is ontstaan

  1. op vraag van adverteerders, mediabedrijven en agentschappen,
  2. om de meting van mediaconsumptie te organiseren,
  3. op een objectieve, transparante en betrouwbare manier.

Koenraad Deridder benadrukt dat het CIM erkenning verdient “omdat we net de opdracht hebben de ‘currencies’ te leveren, de maatstaf waaraan alle media zich kunnen afmeten en op basis waarvan media en adverteerders/agentschappen de reclameplaatsingen afrekenen.”

“We moeten niet populair zijn, maar we willen transparant zijn en vooral op een duidelijkere manier uitleggen hoe het CIM werkt. We willen meer samenwerken met bijvoorbeeld andere verenigingen en met de universiteiten om het ruimere ecosysteem mee te ondersteunen.”

Het CIM houdt zich het hele jaar door met serieuze zaken bezig. Vindt Koenraad Deridder tijd om te lachen op kantoor, ondanks al deze verantwoordelijkheid en druk?

“De mensen die bij het CIM werken hebben een passie voor research, maar ook voor media. En wat dat betreft is het hier het walhalla: we hebben hier bijvoorbeeld alle kranten en tijdschriften en volledig gratis toegang tot alle sites en apps. Meer zelfs: als we pieken opmerken in onze metingen zijn we verplicht om te gaan kijken naar de inhoud om te zien of die de pieken kan verklaren of dat er misschien iets mis gaat in de meting. We houden ons dus professioneel verplicht ook bezig met minder serieuze en zelfs lachwekkende zaken. Wat mezelf betreft heb ik er ook voor gezorgd dat ik in ieder geval kan meelachen, want ik heb het ‘bureau van de directeur’ gesloten en ben verhuisd naar het ‘open landschap’.”

November 2023 – Thierry Magerman (Custom Regie) voor MediaSpecs