CIM RAM: Analyse DPG Media Advertising

FacebookTwitterLinkedIn

De meest recente CIM-cijfers voor de periode januari-april 2023 zijn gunstig voor de zenders in regie bij DPG Media Advertising.

Samengevat in het Noorden: Joe verstevigt de 2e plaats op 18-54 met het sterkste resultaat ooit, pure DAB+ zenders groeien naar 8% marktaandeel en Qmusic bevestigt zijn leidersplaats.

En in het Zuiden: bel RTL groeit sterk met +29.5% op 18-54 en rukt op naar plaats 3. Nostalgie bevestigt als nr. 1 op 12+, Radio Contact als nr. 1 op 18-54.

In het Noorden

Joe groeit sterk door op 12+ met +18.5% naar 12.2% marktaandeel, het sterkste resultaat ooit. Op de commerciële doelgroep 18-54 wordt dat 13.6%. Daarmee is de zender de nr. 2 radio na Qmusic, dat de nr.1 plaats op de doelgroep bevestigt met 20.2% marktaandeel.

De zeer goede resultaten van Willy uit de vorige meting – de grootste digitale zender van Vlaanderen – worden bevestigd (3.6% 18-54) én de nieuwe zender Willy ClassX is meteen goed voor al 0.5% op 18-54.

Nostalgie Vlaanderen laat een mooie groei optekenen voor Nostalgie+ (+175% naar 1.1% marktaandeel 18-54). Het gecumuleerde marktaandeel van beide zenders is 7.2%. TOPradio stijgt +21% naar 3.4% marktaandeel op 18-54.

Het totale marktaandeel van de pure DAB+ zenders in het aanbod, komt nu al op 8%.

In het Zuiden

bel RTL vindt haar tweede adem en stijgt met maar liefst +29.5% naar de derde plaats met 10.1% marktaandeel op 18-54 (19.2% op de kerndoelgroep 35-54). Radio Contact verstevigt de leidersplaats op 18-54 met een winst van +8.8% (19.7%). Nostalgie behoudt met 15% de leidersplaats op 12+ (26.3% op haar doelgroep 35-54).

FUN Radio behaalt 2.1% op 18-54 en bij de provinciale zenders gaan Maximum (Luik), Must (Namen) en Sud Radio (Henegouwen) in stijgende lijn met respectievelijk +150%, +125% en +20%, waardoor het totaal van de provinciale zenders nu 2.8% marktaandeel op 18-54 biedt.

In Vlaanderen groeien alle zenders in regie bij DPG Media Advertising met +4% naar een dagbereik van 1.913.000 en 3.240.000 wekelijkse luisteraars. Het gemiddelde dagbereik bij DPG Media blijft voor het Zuiden nagenoeg stabiel op 1.478.000 en groeit ook met 0.6% naar 2.459.000 wekelijkse luisteraars.

Steve Van den Audenaerde, Director Audio Business & On Demand, DPG Media Advertising: “In Vlaanderen is de constante stijging van het marktaandeel van Joe dé trend van de afgelopen jaren. Op 12+ groeit de zender naar het marktaandeel van gevestigde waarde Qmusic toe, die hoge en stabiele cijfers noteert. Ook puur digitaal slaat de DAB+ motor aan met onder andere Willy, Willy ClassX, Nostalgie+ en de extra 100% DAB+ zenders van Qmusic en Joe. De combinatie van zenders bij DPG Media Advertising biedt nu al meer dan 50% marktaandeel op 18-54.

Met 48.9% marktaandeel (+5.8%) groeit ook het Zuiden aan tot een vergelijkbaar gewicht, gedreven door de leidende radio’s: Nostalgie, Radio Contact en in deze meting vooral bel RTL dat zeer sterke resultaten laat zien op een moment dat de zender zich opnieuw positioneert.