Ads & Data implementeert pre-roll reclame voor opgenomen programma’s nu ook bij VRT

FacebookTwitterLinkedIn

De telecomoperatoren lanceerden reeds in 2021 een reclamemodel voor opnames en terugkijk TV door bij het begin van elk opgenomen programma maximaal een minuut niet-doorspoelbare pre-roll reclame te tonen. Na de succesvolle implementatie bij DPG Media en Play Media is dit vanaf 7 oktober ook mogelijk voor opnames op VRT 1 en VRT Canvas.

Ads & Data zal dit commercialiseren. Dit wordt eerst geïntroduceerd via Telenet (de uitrol zal gefaseerd plaatsvinden vanaf het vierde kwartaal van 2024, met eerst een uitvoering op de digicorders) en later via Proximus (1ste kwartaal 2025).

Uitbreiding

De kijkbeleving is vergelijkbaar met wat kijkers nu al te zien krijgen op het online videoplatform VRT MAX wanneer zij daar programma’s on demand bekijken. Voor de adverteerder maakt dit reclamemodel wel degelijk een verschil. Ads & Data kan hierdoor een uitgebreider aanbod in de markt zetten. Zo worden de opnames van programma’s op VRT 1 en VRT Canvas samen met VRT MAX, GoPlay, HBO Max en Paramount voortaan ook mee opgenomen in de BVOD-campagnes.

Enkele jaren geleden werd dit reclamemodel geïntroduceerd bij DPG Media en de Play-zenders. VRT introduceert dit nu ook voor de opnames op haar zenders VRT 1 en VRT Canvas.

Bart Demeulenaere, CCO Ads & Data: “Nu, meer dan ooit, is het van essentieel belang om ons te onderscheiden van internationale concurrenten. Door de veranderende kijkgewoonten was er behoefte aan een nieuw reclamemodel. We zijn dan ook verheugd dat we, na een eerdere succesvolle implementatie bij onze Play-zenders, dit model nu ook kunnen toepassen op alle opnames van VRT 1 en VRT Canvas. Dit maakt dat we een sterk aanbod aan onze adverteerders kunnen aanbieden.”

Alex Thoré, CEO Var: “Dit nieuwe initiatief markeert een belangrijke stap in het versterken van de positie van VRT op de reclamemarkt. Door een aantrekkelijk pre-roll reclame-aanbod te garanderen, bieden we onze adverteerders niet alleen de mogelijkheid om hun boodschap effectief over te brengen, maar zorgen we ook voor een duurzame stroom van advertentie-inkomsten voor VRT.

Luc Suykens, CEO UBA: “Wij verwelkomen de uitbreiding van het lokale media-aanbod door de toevoeging van opgenomen programma’s van VRT 1 en VRT Canvas aan de BVOD-campagnes. Dat zal ons in staat stellen om steeds meer te evolueren naar een uniform, lokaal digitaal video-aanbod op de advertentiemarkt dat is afgestemd op de behoeften van adverteerders. Deze ontwikkeling zal niet alleen de efficiëntie verhogen, maar ook de lokale economie versterken, wat uiteindelijk alle Belgische bedrijven ten goede komt.