Play blikt terug op een succesvol voorjaar en pakt dit najaar uit met herwerkt ‘Komen Eten’ en tien nieuwe titels

Nieuw
FacebookTwitterLinkedIn

Play blikt tevreden terug op een succesvol voorjaar. De Mol beleefde zijn beste seizoen ooit, Nonkels wist het eerste erg succesvolle seizoen te overtreffen, en De Expeditie naar Groenland alsook de uitstap naar het rusthuis van Bompa Bockie kenden een enorme impact, zeker op kijkcijfervlak. Alle voorjaarsprogramma’s zorgden voor een boost op GoPlay, dat met 730.000 maandelijkse bezoekers een groei kon noteren van 29% t.o.v. vorig jaar. Play groeide daarnaast ook nog eens 4% en bevestigt met 20,1% marktaandeel (VVA 18-54, 17-24u).

Voor het najaar heeft Play4 de comeback van het populaire culinaire realityprogramma Komen Eten bevestigd. Het concept wordt herwerkt met ditmaal bekende Play-gezichten als gastheer of -vrouw, telkens met de cast van één van de Play-programma’s.

Het nieuwe Komen Eten, of zoals Play het zelf noemt, “de comeback van sfeer en gezelligheid”, zal onder meer te gast zijn bij de gezichten van De Slimste Mens ter Wereld, De Tafel van Gert, Bake Off Vlaanderen en Nonkels. Zij nodigen zoals de traditie van het programma het wil hun collega’s (en de kijker) uit bij hen thuis en geven elkaar punten op het eten, de sfeer en de gastvrijheid.

Daarnaast pakt Play dit najaar uit met nog tien nieuwe titels, verspreid over de verschillende zenders en platformen.

Play verwacht veel van enkele nieuwe docureeksen in navolging van onder meer Shalom Allemaal! en Bompa Bockie. Axel Daeseleire trekt in Axel in Amerika naar de VS tegen de achtergrond van de nakende presidentsverkiezingen, Diederik Van den Abeele zoekt het in Wij zijn van Nienof! dichter bij huis in het Ninove van Guy D’haeseleer in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Nog nieuw is de donderdagavond van Play6, met de uitzending van twee voetbalwedstrijden van de Europa League en Conference League, inclusief een hele omkadering errond. Voetballiefhebbers kunnen ook op verschillende platformen terecht voor content rond het nieuwe concept Masters of Madness, mee bedacht door voormalige Rode Duivels Jan Vertonghen en Dries Mertens. Acht teams van tien talentvolle speelsters en spelers worden gecoacht door duo’s van verschillende pluimage uit de sport, media of digitale wereld, en dat in wedstrijden met heel wat nieuwe en creatieve spelregels.

Enkele andere nieuwe titels met vertrouwde Play-gezichten zijn Jani & James doen-het-zelf, Stukken van Dealers, Celebrity Klopjacht, het maandag al gestarte Café Congé en de podcasts De Zussen Coorevits en Vik & Gert.

Verder zet Play in op beproefde recepten zoals De Tafel van Gert, De Slimste Mens ter Wereld, De Verhulstjes, Over de Oceaan, De Spor en Bake Off Vlaanderen. “Onze sterkhouders keren natuurlijk terug”, zegt Play-CEO Jeroen Bronselaer. “We zijn klaar voor ons sterkste najaar ooit, waarin we ook meer dan ooit inzetten op onze vele verschillende platformen, van Play4 tot GoPlay en de samenwerking met Streamz. Nonkels heeft op dat laatste vlak bewezen dat we elkaar kunnen versterken.”

Play zit naar eigen zeggen op alle vlakken in de lift. “We doen het goed qua omzet, kijkcijfers en marktaandeel”, zegt Bronselaer. “Ook op het vlak van adverteerders halen we onze targets, al mag het daar nog iets meer zijn, maar het najaar belooft weer beterschap. Daarnaast zien we ook onze maatschappelijke impact toenemen: De Tafel van Gert gaat steeds meer over de tongen, en Bompa Bockie was een veelbesproken thema, ook onder jongeren.”

Martijn Bal, Head of Content: “Play trekt dit najaar brandend actuele deuren open van Ninove tot Tennessee en kijkt zowel door de ramen van de overvolle Belgische gevangenissen als die van Erik Van Looys vrijgezellenkeuken. Hoe doen we dit? Door iedere dag op zoek te gaan naar unieke verhalen en emoties, vaak op de meest onverwachte plekken. In een wereld waar de strijd om de aandacht en tijd van de kijker heviger is dan ooit, wil Play dit najaar zijn kenmerkende spreidstand blijven vernieuwen en dat kan enkel door grenzen te verleggen, nieuwe arena’s te verkennen en heel erg te blijven geloven in authentiek makerschap.

De protagonisten uit bekende Play-titels openen hun deuren voor een inkijk in pot, pan en privé, sterke reporters trekken de deuren open van de gevangenissen van Dendermonde en het Leuvense Parket. We volgen boezemvrienden Jani & James die op hun eigenste manier kennismaken met werelden die ver van hun staan. Ondertussen trotseren 6 nieuwe bekende koppen de golven van de Atlantische Oceaan met persoonlijke verhalen en trekken we tegelijkertijd naar Amerika met Axel Daeseleire die tijdens zijn roadtrip door het verkiezingszwangere Amerika een verscheidenheid aan deuren opent om een idee te krijgen van wat er leeft in het land, in al zijn extremen. Ook tegen de achtergrond van de lokale verkiezingen leren we Ninove en de Ninovieters kennen door de ogen van tv-maker Diederik Van den Abeele, pure auteurstelevisie.

De inzet van dit najaar: Play wil niet alleen de beste verhalen vertellen, maar ook de kijker inspireren met een uiteenlopend aanbod aan programma’s die een blijvende impact hebben. En dat naast nieuwe seizoenen van onze grote kleppers als De Slimste Mens ter Wereld en De Verhulstjes.”

Ken Ceulemans, Head of Programming: “Met creativiteit, diversiteit en maatschappelijke relevantie zijn we niet bang om nieuwe wegen in te slaan en andere wegen opnieuw aan te leggen. Play creëert en zoekt platformen waar frisse ideeën en gewaagde concepten het best tot leven komen. Dit doen we door te investeren in nieuwe originele formats, die niet alleen inspelen op de actualiteit, maar ook verrassende perspectieven bieden op wat kijkbeleving kan zijn, op welk platform ook.

Pieterjan en Jef komen terug met de populairste mediapodcast van Vlaanderen, we blijven inzetten op de True Crime Belgium-podcast en ook De Tafel van Gert zal na elke uitzending in podcast op alle platformen verschijnen. We voegen ook twee extra gloednieuwe titels toe aan ons podcastaanbod. In De Zussen Coorevits nemen Annelien en Stephanie elke week plaats in de zetel van Stephanie om, zoals alleen zussen vriendinnen dat doen, te babbelen over hetgeen hen bezighoudt. En het vader-zoon duo dat Vlaanderen het hardst doet lachen zal voortaan ook te horen zijn in Vik & Gert, een wekelijkse podcast waar ze de zin en onzin van het leven met flinke dosis humor bespreken.

Verder hebben we met Play6 vanaf nu een entertainment- en sportzender. Naast bingewaardige reality en explosieve films en series, zal er nu dus ook heel wat extra sport te zien zijn. Zo maakt Play6 van donderdagavond dé Europese voetbalavond bij uitstek. En in 2025 hebben we bij GoPlay en Play4 ook nog de vernieuwende voetbalcompetitie Masters of Madness van Dries Mertens en Jan Vertonghen, waarmee we al dit najaar even innovatief en verrassend zullen omgaan op de Play-platformen als de competitie zelf.”

Ontdek hier het overzicht van alle programma’s.