Twee keer zilver op de AMMA voor Roularta: inzetten op de sterkte van magazines wordt beloond

Roularta Advertising
FacebookTwitterLinkedIn

Naast de zilveren award voor Media Sustainability (“One Team, One Family, One Planet”) heeft Roularta Advertising de prestigieuze zilveren AMMA award voor Media Saleshouse of the Year gewonnen. Deze dubbele erkenning onderstreept ons marktleiderschap in magazines, onze goede relaties met de advertentiemarkt en onze digitale innovaties. Met zijn duurzame initiatieven scoort Roularta als pionier in dit domein voor het tweede jaar op rij.

Media Sustainability Award

Na de bronzen award voor haar inspanningen in 2022, bevestigt Roularta Advertising ook in 2023 haar voortrekkersrol in duurzame innovaties. In 2021 besloot de directie om vier SDG’s als focus te kiezen voor de komende jaren: kwaliteitsonderwijs, waardig werk en economische groei, verantwoorde consumptie en productie, en klimaat. Roularta Media Group stimuleert daarnaast gedragsveranderingen bij haar lezers en surfers (de brainprint) en vermindert haar ecologische voetafdruk (footprint).

Initiatieven zoals “Maai mij niet” verbeteren de nectarscore en ondersteunen bijenpopulaties. De Zondag bracht de problematiek van lege brooddozen onder de aandacht en verkocht brooddozen voor het project “Brooddoosnodig”. De Trends Impact Awards belichten duurzame bedrijven en genereerden bijna 400.000 podcastsessies. Flair verkocht ecologische productboxen om gedragsverandering te stimuleren.

De medewerkers zijn cruciale ambassadeurs van deze duurzame acties. Zo zamelt collega Tom Van Vlierberghe jaarlijks geld in voor ‘Kom op tegen Kanker’ door tiramisu te verkopen.

In 2023 werden duurzaamheidsthema’s onder de aandacht gebracht van adverteerders, onder andere via seminars, met speciale aandacht voor de luxesector. Roularta introduceerde een duurzaam advertentieformaat, de paper wrap, en de drukkerij verlaagde de CO2-uitstoot aanzienlijk (met 14%) door energiebesparende maatregelen, waaronder de installatie van een nieuwe droogoven en een warmtewisselaar. Deze investeringen verminderen het elektriciteits- en gasverbruik en dragen bij aan een duurzamere bedrijfsvoering.

Media Saleshouse of the Year

In 2023 heeft Roularta Advertising haar vier kernpijlers centraal gesteld: Luxe, News & Business, Women en Health. Door een systematische aanpak, gebruikmakend van grootschalige enquêtes, crossmediale pakketten, interne masterclasses, whitepapers en gerichte communicatie, hebben we onze expertise en leiderschap in deze segmenten verder versterkt. Hierdoor kunnen wij adverteerders en agencies gerichte mogelijkheden bieden om hun boodschap succesvol over te brengen.

Ons engagement richting stakeholders was van cruciaal belang. We organiseerden seminars rond onze vier kernpijlers, waarbij we waardevolle inzichten deelden en ons commerciële team trainden om deze inzichten te benutten. Deze persoonlijke en diepgaande aanpak weerspiegelt onze slogan “We make it personal”. Met onze seminars bereikten we meer dan 500 marketeers en media-experts. Een veelvoud daarvan consulteert tot op vandaag onze inzichten om ze voor hun merk in te zetten.

In 2024 zetten we volop in op Branded Content, waarbij we de kracht van onze merken en hun DNA in dienst stellen van de adverteerders. We kunnen nu al zeggen dat ons marktaandeel dit jaar opnieuw sterk is gestegen.

Tiziana Troisi, Lara Chammah, Jérôme Urbain, Els Michiels, Fabienne Dewilde & Tom Van Vlierberghe.

Tiziana Troisi, Lara Chammah, Jérôme Urbain, Els Michiels, Fabienne Dewilde & Tom Van Vlierberghe.