VRT Jaarverslag 2023: Een sterk rapport in een uitdagend jaar

FacebookTwitterLinkedIn

VRT wist de Vlaming in 2023 meer dan ooit te raken, te informeren en te verbinden. Uit het jaarverslag blijkt dat de publieke omroep op weekbasis 88,9% van alle Vlamingen en 89,4% van alle min-25-jarigen bereikte. Sterke resultaten in een wereld waarin internationale digitale platformen steeds populairder worden, desinformatie alomtegenwoordig is en nieuwsgaring voornamelijk via sociale media gebeurt.

Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder: “VRT was ook in 2023 een huis met een open blik en het vizier op de toekomst. De sterke resultaten van VRT MAX en VRT NWS tonen aan dat ze digitale ankerpunten zijn geworden voor heel veel Vlamingen. Tegelijk zullen we dit jaar – net als in 2023 – onze investering in mediawijsheid en de strijd tegen desinformatie verderzetten. De transformatie waar VRT in sneltempo door moet is niet evident. Ze is absoluut noodzakelijk met oog op het veranderend mediagebruik. Maar ze vergt veel van onze medewerkers die iedere dag het beste van zichzelf geven voor de publieke omroep.”

Altijd maatschappelijk relevante content mét impact

Impact creëren was ook in 2023 het handelsmerk van VRT. Met sprekende voorbeelden als Het Verhaal van Vlaanderen, waar educatie, geschiedenis, erfgoed en cultuur elkaar ontmoeten, de impactvolle documentaire Godvergeten waarvan de schokgolven nog steeds uitdijen. En een topeditie van De Warmste Week waar beleving centraal stond en waarvoor Vlaanderen zich een week lang over opgroeien zonder zorgen engageerde. Publieke meerwaarde is echter meer dan straffe uitschieters in het aanbod van de VRT. Het zit als een rode draad verweven doorheen de dagelijkse werking van de publieke omroep. Het is de kern van het DNA van VRT. Denk aan hoe Xavier Taveirne en zijn WinWin-team een rots in de branding zijn voor alle Vlamingen wat betreft consumentenzaken. Hoe de VRT NWS-podcast Snapt Ge Mij Nu? het woord laat aan jongeren met ADHD om het thema bespreekbaarder te maken binnen die doelgroep. Hoe Linde Merckpoel in de VRT MAX-reeks Los Het Op een ‘nationale uitleesdag’ lanceerde en haar volgers via Instagram tips vroeg voor geblokkeerde lezers. Hoe Klara en Studio Brussel aandacht besteden aan jong, muzikaal talent met initiatieven en wedstrijden zoals De Twintigers en De Nieuwe Lichting. Of hoe VRT Zomerhit voor iedereen toegankelijk maakt met tolken Vlaamse Gebarentaal die ook in de striemende regen blijven doortolken.

Karen Donders, Directeur Publieke Opdracht, Talent & Organisatie: “De Vlaming kon in 2023 bij VRT terecht voor een herkenbaar en verbindend aanbod dat steeds vertrok vanuit het hart van de samenleving. Moeilijke thema’s werden niet geschuwd. Prachtige programma’s als De Club, Na De Rouwstoet en Dagen Zonder Broer ontroerden vele Vlamingen. De Vlaming sprak hierdoor meer en in toenemende mate zonder taboe over rouw, misbruik, onvruchtbaarheid en kon herkenning en duiding vinden in ons aanbod.”

Digitale groeispurt VRT NWS en VRT MAX

VRT NWS boorde met het Instagram-kanaal nws.nws.nws een jonger publiek aan en bereikte 84,4% van de Vlaamse jongeren met haar nieuwsaanbod. VRT MAX groeide uit tot het belangrijkste digitale video- en audioplatform van Vlaanderen: 54,7% van de Vlamingen registreerden zich als gebruiker. VRT NWS en VRT MAX, de twee centrale digitale bestemmingen van VRT, vormen de bouwstenen van de toekomst van de publieke omroep.

Ook op een thema als ‘leesbevordering’ zet VRT sterk digitaal in. De themapagina ‘Lees mee’ op VRT MAX bundelt alle VRT-programma’s over boeken. VRT MAX stimuleert zelfs de allerjongsten om te lezen. Zo zijn er de Boomhutverhalen, waarin kinderen prachtige prentenboeken onder de loep nemen. Ketnet-wrapper Sarah Mouhamou vertelt de verhalen van Sokpop in Sarah Leest Voor. En met De Voorleesclub brengen bekende Vlamingen leuke kinderverhalen tot leven. Voor wie minder goed hoort, zijn er versies met Vlaamse Gebarentaal.

Samenwerking en versterking van het Vlaamse media-ecosysteem 

Een sterke VRT versterkt ook vele andere spelers. De publieke omroep maakt zijn kernopdracht waar samen met tal van actoren in het Vlaamse middenveld. Samenwerkingen op vlak van cultuur, innovatie, de creatieve sector, maar ook in de mediasector zelf, onderstrepen de meerwaarde van VRT in de samenleving. Denk maar aan projecten met partners als Kom op tegen Kanker, KMSKA, Voka en VDAB (MNM JumpJobs), VI.BE (Week van de Belgisch muziek) en Mediawijs.

Daarnaast speelt VRT haar onmiskenbare rol in de versterking van het Vlaamse media-ecosysteem. Van start-ups tot Vlaamse productiehuizen: VRT investeerde in 2023 opnieuw 120 miljoen euro in de lokale creatieve sector. De omroep werkt intensief samen met de Vlaamse productiesector om Vlaamse programma’s internationaal te promoten van conceptfase tot afgewerkt productie. Samenwerking met buitenlandse partners is niet alleen belangrijk om extra financieringsmiddelen te genereren, maar ook om bijkomende inkomsten te verwerven die terugvloeien naar Vlaanderen naar de producenten en VRT. Bovendien versterkt de aanwezigheid van VRT op internationale festivals het imago en de uitstraling van een creatieve kwaliteitsvolle Vlaamse sector.

Ook in 2023 bereikten VRT en Streamz een structureel akkoord over investeringen in Vlaamse topfictie. Door hun kijkmodellen te combineren, spelen beiden in op het veranderend kijkgedrag van de mediagebruiker.  En in een internationale context, waar de vindbaarheid van lokale content onder druk staat, is het belangrijk om te blijven investeren in lokale producties.

Financieel resultaat in evenwicht voor 2023, grote uitdagingen de komende jaren

VRT eindigde 2023 met een financieel evenwicht, ondanks de moeilijke financiële context waarin de omroep opereert. Het goede rapport van VRT geeft alvast extra wind in de zeilen om de innovatieve koers verder te zetten. De financiële uitdaging is ook voor de komende jaren bijzonder groot en zal onderwerp van gesprek worden met de volgende Vlaamse regering.

Frieda Brepoels, voorzitter Raad van Bestuur: “De Raad van Bestuur is uitermate tevreden dat VRT in financieel moeilijke omstandigheden en in een sterk concurrentiële markt een financieel resultaat in evenwicht kon presenteren. Niet makkelijk om met minder middelen de digitale omslag te realiseren, terwijl lineair kijken en luisteren nog heel belangrijk is voor grote groepen in onze samenleving. En toch moeten we iedereen proberen mee te nemen in deze evolutie en begeleiden waar nodig, zeker de jongere mediaconsumenten die keuze te over hebben en volop willen proeven van alles wat op hen afkomt. Ook bijzonder straf zijn de resultaten die tegelijk op vlak van aanbod werden neergezet. Het zal zaak zijn voor de volgende Vlaamse regering om de publieke omroep voldoende ruimte en middelen te geven zodat hij de kwaliteitsvolle anker en gids kan blijven voor alle Vlamingen in de toekomst.”

Straffe cijfers

De cijfers uit het jaarverslag tonen aan dat VRT ook in 2023 een gids was voor alle Vlamingen. Een greep uit de resultaten:

  • VRT bereikt wekelijks 88,9% van alle Vlamingen en 89,4% van alle min-25-jarigen;
  • Gemiddeld 1,8 miljoen kijkers per aflevering voor de reeks Het Verhaal van Vlaanderen;
  • 140.000 bezoekers bij De Warmste Week in Brugge in 2023;
  • VRT investeerde in 2023 bijna 120 miljoen euro in Vlaamse productie- en facilitaire bedrijven;
  • Meer dan 3,6 miljoen geregistreerde VRT-gebruikers in 2023;
  • VRT NWS bereikte 84,4% van de Vlaamse jongeren met haar nieuwsaanbod;
  • 54,7% van de Vlamingen registreerden zich op VRT MAX;
  • VRT krijgt van de Vlaming een gemiddelde score van 7,3 en is daarmee het best gewaardeerde van de grote mediamerken in Vlaanderen;
  • 53% van de Vlamingen geeft VRT een score van 8 op 10 of meer, geen enkel groot mediamerk doet beter in Vlaanderen.

Het volledige jaarverslag kan u hier lezen.