Voed je geest met een magazine

FacebookTwitterLinkedIn

Plots zin in rode vruchten? WE MEDIA, de beroepsfederatie van magazines, lanceert deze lente opnieuw een fruitige campagne om de unieke eigenschappen van magazines in de kijker te zetten.

De voordelen van magazines

Een magazine is een beleving, een leefwereld, een eigen universum waarin je je kan verliezen, ontdekken en herontdekken, verdwalen en de weg weer terugvinden, je laten meeslepen om niets te doen en je laten inspireren tot actie, tot onderneming. In magazines vind je jezelf, ze zijn je eigen DNA en ze verbinden je met soortgenoten. Ze zijn er voor jezelf en ze zijn er als community builders. Ze creëren zoveel werelden en bezorgen zoveel sensaties.

Ze geven vertrouwen, creëren een band, een engagement.

De tactiele sensatie van het bladeren, de geur van vers gedrukt papier en inkt, het ontdekken, het consumeren van diepgaande slow informatie. Lange artikels die ook tijd en research nodig hadden om ze te schrijven. Kwalitatieve en gefactcheckte achtergrondverhalen geschreven door professionele en kritische journalisten, proeven van nieuwe onderwerpen die je zelf niet meteen zou kiezen… in dit medium is er royaal plaats voor. Ze zijn voeding voor diepgang en kwaliteit in je leven. Magazines zijn ook metgezellen in huis, decoratie op je salontafel een uitdrukking van iemands persoonlijkheid en joie de vivre.

Vertrouwen

In november 2023 presenteerde Nic Newman van het Reuters Institute for the Study of Journalism de Belgische resultaten van het Digital News Report. In een onzekere wereld is vertrouwen een cruciale factor. Op dat vlak scoren de traditionele media een stuk beter dan de social mediakanalen. Waar amper 44% van de Belgen het nieuws over het algemeen vertrouwt, schommelen de traditionele titels rond de 65% en soms zelfs boven 70%. Er is een groeiende publieke bezorgdheid over door algoritmes gepersonaliseerde aanbevelingen op social media (70% tegenover 51% in 2016). Ook blijkt dat veel mensen wel bereid zijn om te betalen voor kwalitatieve, onderscheidende pers en nichejournalistiek. Met andere woorden: de deur staat wagenwijd open voor een kwalitatieve, betrouwbare pers. Magazines met gefactcheckte, door mensen gemaakte content kunnen op deze trend inspelen. De toekomst is volgens Newman dan ook aan uitgevers die focussen op kwaliteit, betrouwbaarheid en innovatieve business modellen.

Duurzaamheid

WE MEDIA en haar leden nemen deel aan de coalitie CommToZero. CommToZero is het engagement van de Belgische mediasector, van adverteerders tot reclame-agentschappen en creatieve bureaus alsook mediabedrijven, om te blijven werken aan een beter klimaat door toe te zien op de reductie van CO2-uitstoot als bedrijf maar ook specifiek in de productie en distributie van mediacontent, journalistiek en publicitair. Het verminderen van de koolstofuitstoot is ook een aandachtspunt in media planning. Met een Media Carbon Calculator krijgen bedrijven inzicht in hun ecologische voetafdruk en kunnen ze concreet de emissies van een mediacampagne meten.

Fake news

De Belgische uitgevers dragen kwaliteit en zeker de journalistieke, hoog in hun vaandel. Het is hun absolute USP in een tijd dat de wereld wordt geconfronteerd met fake news (en zeker in verkiezingstijd), clickbait, robotjournalistiek en andere AI-tools. Enkel kwaliteitsvolle journalistiek kan de journalistiek en haar geloofwaardigheid vrijwaren. Uitgevers investeren dan ook blijvend in professionele journalisten en nieuwe technologie om het waarheidsgehalte achter elk verhaal te kunnen toetsen.