Bij de AMMA Awards 2022 sleepte RMB in de categorie ‘Innovation & Development of the Year’ een Bronze in de wacht voor zijn ad replacement in de livestream van Auvio tijdens het laatste EK voetbal. Voor het WK in Qatar pakt RMB opnieuw uit met deze oplossing om lineaire tv-reclameblokken rond voetbal te vervangen door digitale blokken op Auvio.
Tijdens Euro 2020 was de ontwikkeling van een volledig geautomatiseerde oplossing voor het vervangen van lineaire tv-schermen in de livestream van Auvio een technologisch hoogstandje dat tot stand kwam dankzij de samenwerking tussen RMB, de RTBF en de verschillende technische partners.
Sindsdien resulteerde deze innovatieve oplossing in een aantal commerciƫle kansen die goed onthaald werden door de adverteerders. RMB zet de voordelen van ad replacement nog even op een rijtje:
- Adverteerders kunnen er andere, online actieve en over het algemeen jongere doelgroepen mee bereiken dan via tv.
- Adverteerders die zowel lineair als digitaal actief zijn, kunnen in de livestream een andere spot uitzenden dan op tv en zo dus hun videoboodschap afstemmen op het uitzendkanaal en de mediadoelgroep.
- Ad replacement is financieel toegankelijker dan een tv-campagne en biedt adverteerders de mogelijkheid om met een beperkt budget een videoboodschap uit te zenden tijdens evenementen met een hoog bereik.
Voor het WK 2022 boden RMB en de RTBF adverteerders opnieuw de kans om hun videospots uit te zenden rond wedstrijden die via de livestream van het digitale platform Auvio worden bekeken. Alle voetbalblokken op tv zijn ‘vervangbaar’ op Auvio (behalve het unieke Super Ballekes-blok, uitgezonden op 23/11 tijdens de eerste wedstrijd van de Duivels) en ad replacement is mogelijk op alle devices (behalve op Android TV en Tizen).
Ook interessant om te weten is dat het aanbod zeer kwalitatief is, want alle spots met een URL zijn aanklikbaar. RMB werkt samen met AIP die de ad insertion beheert en gebruikt de tool van Smart/Equativ voor de ad-trafficking.
Sinds het begin van het WK communiceren een dertigtal adverteerders via de speciale packs met ad replacement op Auvio.