De RTBF lanceerde Auvio in april 2016 om al zijn audiovisuele inhoud op één punt te centraliseren. Met slechts een paar klikken hebben gebruikers toegang tot een groot aantal video’s en podcasts, live of in replay.
Het Franstalige publiek, dat steeds meer aangetrokken wordt tot on-demand mediaconsumptie, vond snel de weg naar het platform. Sinds de lancering heeft Auvio 500 miljoen views en luistersessies. In het eerste trimester van 2021 werd het platform maandelijks gemiddeld bezocht door meer dan 1,1 miljoen gebruikers.
Auvio werd in zeer korte tijd een leider op de Belgische markt. Minder dan een jaar na de lancering in februari 2017, topt het RTBF-platform de CIM-cijfers met meer dan 6 miljoen streams. Elk jaar genereren grote evenementen en populaire programma’s een groot aantal bezoekers naar Auvio. De evolutie van het aantal gebruikers is uitzonderlijk: in 2020 werden er per dag 2.400 nieuwe accounts aangemaakt, wat neerkomt op een maandelijks gemiddelde van 1.145.000 gebruikers en 11.945.000 views.
De crossmediale studie MXtend die RMB in 2020 publiceerde, meet de effecten van het combineren van online merken met offline merken. De studie toonde aan dat de televisiekanalen van RTBF complementair zijn met het Auvio-platform.
Met het RTBF-platform kunnen adverteerders profiteren van een contextuele benadering en zich richten op verschillende consumentenprofielen. Het up-to-date houden van de database met abonnees, garandeert de adverteerder het gebruik van kwaliteitsvolle gegevens. Ten slotte volgt RMB, in overleg met RTBF, strikte “advertentieregels” die tot doel hebben de advertentieduur aan te passen aan de duur van de geconsumeerde inhoud. Deze advertentieregels zorgen niet alleen voor een aangename gebruikerservaring, maar ze verbeteren ook de advertentie-ervaring en het prestatieniveau van digitale campagnes.
Meer informatie in ons Franstalig artikel.